Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Extraljusnoob
- Beroende
av Extraljusnoob » fre okt 11, 2013 14:54
Tjenis!
Undrar hur det är med att fylla på helt nytt vatten i en xj 93 med raka 6an i, behöver man lufta å greja?
MVH Johan

Xc60 D5 Awd
Volvo 945 Ftt 1998
0725434247
Va vore en bal i skogen :)
-
farcry
- Veteran
Hej..
Har precis suttit o letat arslet av mig gällande samma fråga samt hur man tömmer hela kylar systemet men utan res? Hitta bara hur man tömmer en grand på hela rasket...
Byte vattenpump i sommras o efter det fyllde jag bara vanligt vatten... I och med att jag inte hitta ngt om det så tömde jag igår undre slangen från kylaren sedan spolade jag kylaren och i med 6 kg koncentrat från biltema medans motorn gick, så ev bubblor kunde komma ur, sedan fick jag endast i ca 3 liter vatten? Så borde vart ca 2-3 liter kvar i motorn innan jag började.. tror det är totalt ca 11.5 liter
Så frågan kvarstår behöver man lufta?

Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
-
Mr.Christer
- Hemmastadd
Då det är ett slutet system pre 97. så behövs det luftas.. finns lite olika knep.
Ställ bilen i lite uppförslut, fyll på kylaren samt expantionstanken och starta med öppet kylarlock och låt motorn gå... fyll på vart efter nivån sjunker. motorn måste bli varm så termostaten öppnar.
Ett annat sätt är att ställa bilen i lite nedförslut och lufta via tempmätarn som sitter på passagerarsidan nästan uppe vid torpedväggen.
I båda varianterna är det bra att klämma lite på dom tjocka kylarslangarna för att vara säker på att det inte står luft i dom.
Jeep yj 91