Sida 1 av 1
Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 18:56
av farcry
Plötligt har xj 97 plivit sjukt svårstartad när den är kall eller svalnat av typ 45 min...
Start prosedur.... följer
Vrider om tändningen, start motor går utan att den tänder, luktar soppa, efter det får man trampa ned gaspedalen i botten ibland upp o ner.
Efter det hör man att den vill tända typ lite, gasar yttligare, samtidigt som startmotorn jobbar.
Efter ca 1-2 min startar den o hackar typ som det känns när någon tändkabel varit trasig.
känsla går inte på alla cylindrar, men det gör den...
Stort moln av avgaser, stinker soppa som fan.
Gasa uta helvete, sedan går den som den ska? vill också säga att om jag inte kör iväg utan står still o glor på motorn

0 så rusar den då och då varefter den går ner igen efter några sec
Vafan kan felet vara

Är i stort behov av bilen i jobbet o detta suger

Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 20:00
av henke_99
Låter ju som att den öser in bränsle. Lyser motorlampan? Annars hade jag nog börjat med att kolla upp tempgivaren till insprutningen.
Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 20:55
av farcry
Motorlampa lyser ej... Konstigt om den öser in soppa när jag måste verkligen pumpa gaspedalen i botten för att starta?
Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 21:02
av cherokeex2
Sist jag läste om insprutningssystemet i jeeparna så om man håller gasen i botten när man försöker starta så stängs spridarna av eftersom datorn tror att motorn är sur, då går den bara runt för att få ut den extra bensinen ur motorn när du sen släpper nycklen eller gasen och provar igen så är insprutarna igång igen och sprutar in bränsle.
Eftersom det är en 97:a så borde du ha ett obdII uttag i den så får du tag i en sån scanner så kan du nog få reda på vad som är fel.
Annars får du blinka fram felkoderna, vrid nycklen mellan 0läge och körläge 5ggr och den sista gången låter du den vara i körläget då ska den börja blinka med check engine lampan.
Här är alla koder den kan säga:
11 No crank signal to computer. Fault in wiring between crankshaft position sensor (CPS) and ECM ( PCM or computer ) or faulty CPS.
12 Battery disconnected. Battery or power to the ECM disconnected in the last 50 key cycles.
13 MAP Sensor. No change in Manifold Absolute Pressure (MAP) between engine off and on. Check circuit and MAP sensor.
14 MAP Sensor. MAP sensor voltage too high or low. Check circuit and sensor.
15 Speed sensor or circuit. No signal detected from speed sensor. Check circuit and sensor.
17 Engine running too cold. Wrong or faulty thermostat. Check also sensor and circuit for fault.
21 Oxygen sensor or circuit. O2 sensor or wiring faulty.
22 Coolant sensor or circuit. Check temp sensor and wiring.
23 Intake air temp or circuit. Check air temp sensor and wiring.
24 Throttle Position Sensor (TPS) Check TPS sensor and wiring.
25 Idle Air Control circuit (IAC) Check IAC sensor and wiring.
26 Injector circuit resistance. Peak injector current has not been reached or injector circuits have resistance
27 Fuel injector control circuit. Will need specialist diagnostics.
31 Evaporative control circuit. Fault in fuel evaporative control circuit or hoses.
33 Air conditioning clutch relay. Wiring to A/C clutch fault.
34 Cruise control circuit. Fault in circuit.
35 Cooling fan relay. Check relay and circuit.
36 Air switch solenoid circuit. Air switch solenoid circuit (non-turbo) or the waste gate solenoid on turbocharged models
37 Torque converter clutch. Needs specialist or dealer diagnostics.
41 Alternator field switch. Switch not operating correctly and check charging system.
42 Automatic shutdown relay. Check relay and circuit. Needs specialist or dealer diagnostics.
43 Misfire. Misfire in one or more cylinders.
44 Battery temperature sensor. Needs specialist or dealer diagnostics.
46 Battery over voltage. Check charging system.
47 Battery under voltage. Check charging system.
51 O2 detects lean mixture. Check sensor and circuit and for vacuum leaks.
52 O2 detects rich mixture. Check fuel injection system and sensor.
53 Powertrain Control Module. PCM (ECM) fault. Needs specialist or dealer diagnostics.
54 Distributor sync pickup. Change sync sensor in distributor.
55 End of code. Trouble codes finished or none recorded.
61 BARO solenoid BARO solenoid failure
62 Emissions reminder. Emissions maintenance reminder. Needs specialist or dealer diagnostics.
63 Controller failure. EEPROM write denied. Needs specialist or dealer diagnostics.
64 Flexible fuel sensor. Flexible fuel (methanol) sensor indicates concentration sensor input more/less than acceptable voltage
65 Manifold tune value. Manifold tune valve solenoid circuit open or shorted
66 TCM to PCM failure. No message from the Transmission Control Module (TCM) to the Powertrain Control Module (PCM)
72 Catalytic converter circuit. Needs specialist or dealer diagnostics.
76 Fuel pump bypass relay circuit. Needs specialist or dealer diagnostics.
77 Cruise control system. Check power to cruise control solenoids.
Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 21:15
av farcry
visst, men men varför startar den den då bara vid kraftigt gas pådrag då?
Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 21:22
av farcry
Körde i en felkods läsare hos en mek idag, den kunde även läsa min 97 a men utan res
Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 21:23
av farcry
Tack för input o sorry om jag låter grining

Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 21:26
av OBELIX
Jag kan förstå din sinnesstämning när ens DD strular

Dom ska f-n bara tuffa och gå så man kan lägga sin tid på hobbybilen. Eller annan underhållande sysselsättning!
Jag bara väntar på att min Cherokee (6:a) ska börja bråka..........
SKREV OBELIX
Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 21:30
av farcry
Håller med hällre en axel som gått av, så man vet vad som e paj. Hatar skumma felsökningar och uteslutnings metoder där man börjar meds att byta ut typ tändstift med tillhörande kablar o rotor, soppa filter o pump mm...
Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: mån okt 14, 2013 21:31
av farcry
Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: ons okt 16, 2013 18:23
av farcry
Verkar ha varit luftfickor i kylarsystemet sedan jag tömt o fyllt på ny klykol...
Lossade locket på kylaren o klämde på övre fetslangen medans motorn gick, pumpa ut tyo 50 cl ...
Sedan gick den jätte dåligt en stund för att sedan gå som vanligt igen, skumt?
men jag tog mig till jobbet o hem igen utan att märka av ngt alls
Tack ni som försökt tipsa

Re: Akut problem xj Hjälp!
Postat: ons okt 16, 2013 20:14
av tm250e
När jag har fyllt på vatten efter någon reparation, så har jag backat upp med bakhjulen på någon hög kulle.
Så man får expansionskärlet högst i kylsystemet, då har jag fått ut all luft med en gång och sluppit luftfickor.
Bara ett tips om hur jag brukar göra