Sida 1 av 2

Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: lör nov 16, 2013 19:50
av Connsann
Hej.
Det jag vet om detta är att effekten i min 6,2 enbart har 130hk. Vid motor byte får man max lägga på 10% på orginaleffekten och en cheva 305cui passar inte in ens då heller. Och man får inte strypa ner en motor även om man visar det med broms papper.
Motorn måste ju ha lambda reglerat sprut.

Även om denna modellen gjorts med högeffekt 454cui så har det inte något med min bil att göra då jag inte hittat papper från Cheva att denna modell är godkänd för viss effekt och vrid. Hittar bara papper på bilar från cheva mellan -60 och -80.
Då bedöms varje bil induvidiellt (stavning???)

Någon som vet något mer dom papper till denna modellen eller kanske gjort det själv och hur har ni då fått igenom det?

Eftersom bilen är totatalt vädekass utan 4-hjulsdrift så ska jag bygga ett gatmonster och därav att jag måste överge diesel för bensinen. Tanken är att en 454 ska leta sig ner. Men att jag måste få i en bensin som besiktningsmotor.

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: lör nov 16, 2013 20:59
av henke_99
För det första, du kan bygga en rätt rejält potent bil även med dieselmotor idag men visst är det enklare med en bensinare.



Det låter som att ditt alternativ är att gå vägen via ombyggt fordon vilket kräver två vitala ändringar av bilen. I det fallet gäller 20% effektökning från bilens originaleffekt ELLER 10kw/100 kg. Då blir det ju helt andra effektsiffror som går att få igenom.

Den första är ju redan avklarad genom motorbytet (med tillhörande låda). Jag är dock lite osäker på om även bakaxeln måste bytas, men jag antar att du har en 14bsf bakaxel så då kan du ju hänga dit en 14bff för o vara på den säkra sidan. Att den dessutom faktiskt är betydligt starkare gör ju inte heller nåt :wink:

Men sen kommer ju nästa detalj. Ett alternativ är ju att byta till större bromsar, har du 6-bultade hjul nu kan du ganska enkelt sätta dit grejer från en 8-bultad bil så är även det löst. Ett annat är att bygga om hjulupphängningen, du kan ju exempelvis bygga dit 4-länk eller liknande till bakaxeln.

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: lör nov 16, 2013 21:56
av Connsann
Glömde la säga de med ombyggt fordon funkar inte då det är en firma bil. och lastvikten i papret kommer troligtvis att påvärkas också då blir bilen inte försvarbar på papret att ha. Måste få till de med att hitta ett bra alternativ. Kanske någon som vill byta sin C2500 bensin mot en diesel? typ det enklaste alternativet tror jag själv.

Sedan så att bygga potent motor av en diesel är inte av intresse då det inte går att få ut mer än 1200 vettiga hästar som är körbara och inte kostar med hur mycke som helst med pumpar eller ett nira eller annat.
Jag ska ha en bensin i grunden. Dels att jag redan har insug och kompressor.
Har räknat ut att om jag ska åka 12.02 sek så är det ungefär 600 hk och på 10.0 sek så blir det ungefär 1040hk.
På 9.0 sek blir det 1450hk. Och detta är underförutsättning att greppet är som programet räknar med.

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: lör nov 16, 2013 22:09
av henke_99
Varför kan du inte regga som ombyggt när den går som firmabil?

Kan du inte regga som ombyggt fordon blir det nog näst intill omöjligt att få till nåt med den bilen du har ja.

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: lör nov 16, 2013 22:16
av Rössvik
skaffa bensin papper borde inte vara så svårt de skrotas ju 2 hjuls driva pickisar på löpande band.....

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: sön nov 17, 2013 8:25
av v8larsson
Om du ska åka 9 sekunder på 402 kanske du ska ha en bil som är gjord för det.
Och då tror jag att lastvikt inte är en prio......

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: sön nov 17, 2013 15:45
av Connsann
Om den reggas som ombyggd bil så börjar skatteverket fråga sätta. Efter som det kommer papper på det. Bilen i sig kan byggas om såpass att den blir lätt att återställa inför besiktning.
Att åka fort kräver inte alltid 15" breda däck 10,5 räcker gått och väl då kan man få in dom utan problem.
Man kan bygga ny starkare bakaxel med 4-link utan att besiktningen fattar att man gjort det.

Skaffa bensin papper hade varit en genväg. Helst av allt hade jag viljat ha den C-reggad då kan inte skatteverket säga ett smack.

Att åka 9-sekunder med den bilen är en utmaning. Men jag ska bevisa att det går.
Lastvikten är prio i papprerna men inte i verkligheten.

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: sön nov 17, 2013 16:06
av v8larsson
varför ska du ha den som firma bil om du ska trimma satan ?

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: sön nov 17, 2013 17:37
av jonte_malmö
Då borde vi byta, jag har en 88 med 350 men vill ha diesel :P

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: mån nov 18, 2013 2:59
av Connsann
varför ta firma bilen och trimma satan.
Jo det det blir bra reklam eftersom bilen kommer vara ute en hel del på gatorna

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: mån nov 18, 2013 17:15
av henke_99
I så fall är ju det om nåt en stor anledning till att faktiskt göra det seriöst med sfro osv.

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: tis nov 19, 2013 7:50
av Connsann
Kanske kan slippa detta problem då jag fått nys om en C2500 med 213hk 350cui.

Om det är någon som sitter på godkända papper som säger vad dessa bilarna är godkända för så är det välkommet.
Om nu cheva gjort något sådant på denna modell.

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: tis nov 19, 2013 7:54
av gorQi
Diesel brukar väl vara mer populärt än bensin i pickuper så jag hade bytt bil istället för att krångla.

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: tis nov 19, 2013 13:29
av sebringZ28
Har för mig att TBI 454 hade 230 hästar och 320 ft-lbs enl GM, så det räcker ju inte till några låga tolvor i 2 ton bil skulle jag säga.

Magnus

Re: Byta ut 6,2an mot bensini min cheva silverado C2500 -92

Postat: ons nov 20, 2013 8:35
av Connsann
Jag har inte sagt att jag ska ha TBI original 454 utan jag ska ha 454 strokad till 496 med kompressor och köra dubbla förgasare på E85. då räcker det till cirkus 9,0 sekunder.
Vet redan hur jag löser greppet. enlaste är att bygga om till 4-link på ett snyggt sätt och byta utflaket mot ett flak till storebror med dubbelmontage och köra breda slicks. kanske kan få plats med slicksen från min rörram. Eller min 740 med backhalf ram som har lite smalare slicks.
Vid besiktningen är det bara att byta flaket till original och stoppa dit vanliga däck då ändras inte spårvidden något och troligtvis ser lägger dom inte märke till 4-linket. Och lägga kompressorn åt sidan och på med vanligt insug och en grymt bra inställd förgasare med en original luftburk över så märker dom inte den heller och avgasvärderna blir bra.

Tror att admin kan låsa och radera tråd då denna tråd inte tillför mig något eller tillför forumet något längre.
Eller om ni är väldigt nyfikna då kan jag skapa en garagetråd som handlar om denna bilen.