Nissan Patrol 2.8 TDI -00 tomgångsljud
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nissan Patrol 2.8 TDI -00 tomgångsljud
Hej!
Jag har skaffat mig en Patrol årsmodell -00 med 2.8 tdi.
Jag har läst lite att motorn är ganska trött som standard men jag tänkte försöka dubbelkolla att turbon är skick. Vad ska turbon ladda som orginal?
Sen tycker jag att man hör lite kvittrande ljud (turbo) från avgasröret, normalt på denna modell? Tycker inte att jag hör några missljud från själva aggregatet, bilen har rullat ca 278 000 km.
Om nu grejorna är skick är chippning (kcr eller dylikt) och 3" system att rekommendera? I slutändan vill jag ha driftsäkerhet men lite mera kraft skadar aldrig.
Tacksam för svar
Roope
Jag har skaffat mig en Patrol årsmodell -00 med 2.8 tdi.
Jag har läst lite att motorn är ganska trött som standard men jag tänkte försöka dubbelkolla att turbon är skick. Vad ska turbon ladda som orginal?
Sen tycker jag att man hör lite kvittrande ljud (turbo) från avgasröret, normalt på denna modell? Tycker inte att jag hör några missljud från själva aggregatet, bilen har rullat ca 278 000 km.
Om nu grejorna är skick är chippning (kcr eller dylikt) och 3" system att rekommendera? I slutändan vill jag ha driftsäkerhet men lite mera kraft skadar aldrig.
Tacksam för svar
Roope
Re: Nissan Patrol 2.8 TDI -00 tomgångsljud
Hej Roope!
Har väl inte så mycket svar på dina frågor utan vill mest veta vad du har för planer för bilen?
/Abbe
Har väl inte så mycket svar på dina frågor utan vill mest veta vad du har för planer för bilen?
/Abbe
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Ninetoes skrev:Hej Roope!
/Abbe
Tjena Abbe!
Den ska nog hållas så gott som standard än så länge, får se i framtiden om det blir något modifierat

hej!
turbon ska ladda ungefär 0.8 bar original.
när du sätter dit 3" avgas som du säger så hjälper du bara bilen att andas, de sliter inte mer på grejorna för det.. samt att du kanske får lite tidigare laddtryck.
det ska vissla lite ur avgassystemet
om du sätter dit större kommer du höra de ännu mera
angående chippningen så visst de sliter väl liiittee mer men, med kcr boxen kan man välja lite hur mycket man vill pressa motorn.
turbon ska ladda ungefär 0.8 bar original.
när du sätter dit 3" avgas som du säger så hjälper du bara bilen att andas, de sliter inte mer på grejorna för det.. samt att du kanske får lite tidigare laddtryck.
det ska vissla lite ur avgassystemet

angående chippningen så visst de sliter väl liiittee mer men, med kcr boxen kan man välja lite hur mycket man vill pressa motorn.
-
- Guru
du får piggare bil ju mera du rensar utblåset och insuget 

finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Mysigt ljud
får nog ta och städa ur min dämpare jag också.

Hej. Jag har också nyss blivit ägare av en y61 med 2,8td Tycker den är vansinnigt slö under 2000rpm
dessutom tycker jag att den varvar mycket i 90. Hur ligger din vid ca 90?
Patrol y61 2,8td Såld!
Kommer inte ihåg så här på rakarm vad den varvar vid 90 men den är betydligt lugnare än min gamla HJ61 med 4-växlad lådamoberg skrev:Hej. Jag har också nyss blivit ägare av en y61 med 2,8td Tycker den är vansinnigt slö under 2000rpm

Har du automat eller manuell låda? Jag har manuell och kanske där runt 2500rpm?
ja den är lite slö under 2000 men med kcr box o 3" så blir de skillnad.
här finns "lite" kvällsläsning för den som är sugen :p
http://www.patrol4x4.com/forum/nissan-p ... ods-62629/
här finns "lite" kvällsläsning för den som är sugen :p
http://www.patrol4x4.com/forum/nissan-p ... ods-62629/
Då är frågan: Var hittar jag ett färdigt 3" system? Finns några i Australien men det känns som om de inte vill skicka hit upp...
Tror dom enda som har färdigt 3tum till y61 är Ferrita...
Har ett sånt på min... 3 tum ända från turbon o inga ljuddämpare
Mkt trevligt ljud!! Har kcr-box o k&n filter på den åxå o tycker inte den e slö alls!!
Prislapp på avgas vet ja inte tyvärr?
Har ett sånt på min... 3 tum ända från turbon o inga ljuddämpare

Mkt trevligt ljud!! Har kcr-box o k&n filter på den åxå o tycker inte den e slö alls!!
Prislapp på avgas vet ja inte tyvärr?
#patrol-garaget
Okej. Jag har manuell låda och original hjul. Då varvar den 2500rpm i 90. Tycker det är ganska mycket.
Patrol y61 2,8td Såld!