Bästa Actionkameran??

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

anders79
Hemmastadd

Bästa Actionkameran??

Inlägg av anders79 » sön dec 15, 2013 21:11

Ska köpa en actionkamera till min grabb och undrar vilken man ska köpa. Han önskar sig senaste GoPro kameran, men har tittat lite på andra märken också. Tänkte att det skulle vara fördel om det var display på kameran så man kan kolla på vad man filmat direkt i kameran.

StarvinMarvin
Forumräv

Re: Bästa Actionkameran??

Inlägg av StarvinMarvin » sön dec 15, 2013 21:26

Gopro 3 Black är nog marknadens vassaste men samtidigt en av de dyraste.. allt handlar om vilka krav du ställer som konsument. Finns många lågpriskameror som filmar väldigt bra med det är 2 saker du ska tänka på i första hand..

INGEN actionkamera filmar bra om det är mulet eller mörkt ute.. då blir det grynigt och färglöst.. (äger själv gopro 1 och 3 black.

Ifall du vill filma action dvs skidåkning/crosskörning/skoter o.s.v så ställ in dig på att filma i minst 60FPS.. annars blir filmen aningen laggig vilket kanske inte märks till en början men om du testat 60FPS så kommer du inte vilja filma med 30 längre ;) Blir mkt mjukare och känns mkt mer professionelt.

Gällande upplösning så klarar sig de flesta på 720P. Speciellt om du filmar i närområdet. tex ifrån skoterhjälmen. Däremot om du filmar längre avstånd. själv flygfotar jag med drönare/UAV och filmar ibland landskap o terräng o då krävs det 1080p.

Men som sagt satsa på en kamera som klarar 720p i 60FPS och du kommer klara dig långt.

Sedan har olika kameror olika färghantering o så vilket kan vara en smaksak. men kolla tester på youtube där det finns många som jämför kvalitet (bild i bild) så man lätt kan se skillnaderna.

Lycka till!

MVH // Mathias
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gregerr
Hemmastadd

Inlägg av Gregerr » sön dec 15, 2013 21:44

Om du ska köpa GoPro 3, så har den senaste tillägget +.
Är riktigt sjysst, har några nya funktioner funktioner som man inte vill vara utan.
Har ingen erfarenhet av andra märken av "action" kameror.
Men jag har en GoPro Hero2 och tänkte att den fyller alla mina behov…..
Men sen kom 3+.
Då fyllde den inte alla mina behov :)
Med GoPro appen i telefon så blir det grymt. Där har du display om du vill, likaså livefilmning.
Sen finns även display att köpa till och sätta bak på kameran.

Och…….den filmar och tar även kort på saker som inte har ett dyft med action att göra :)
Lägg lite tid på den du också, så kommer ni båda att ha glädje av den.
TLC HJ60/61

MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig :) Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld

lam84
Forumräv

Inlägg av lam84 » sön dec 15, 2013 22:47

vilken ska man välja av GoPro? HERO3+ Black Edition eller HERO3+ Silver Edition eller HERO3 White Edition ??
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » sön dec 15, 2013 23:28

Black edition är det väl som är den bästa?
TGB 13

noodlesswe
Beroende

Inlägg av noodlesswe » mån dec 16, 2013 15:27

Jag gillar dessa http://vio-pov.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
och har lekt lite med http://vio-pov.com/pov-hd" onclick="window.open(this.href);return false;
som ger fett bra bild men de e lite bökigt i vissa lägen med lösa inspelnings enheten.
speciellt om man skall ha kameran på sig och man kan riskera att ramla så e de en fin revbenkrossare om an landar på klumpen.

annars så används den på månag av discoverys shover som typ goldrush mm in tejpad i grävare mm.

lite dyr men jäkligt bra bild och kvalitet på prylarna.
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Johan Lundgren
Hemmastadd

Inlägg av Johan Lundgren » mån dec 16, 2013 16:02

Jag använder själv Sony hdr-as15. Att valet föll på denna ät att bilden är bättre i färgerna än gopro. Funkar bättre vid dåligt ljus än gopro. För foto är den kass. Dock tror jag att den nya hdr-as30 är bra på det med.
Har polarna gopro så köp det då man kan låna tillbehör av varandra. Jag har lagt lite filmer på YouTube tror kanalen eller mitt namn är jolujolujolu.
Jeep grand cherokee
Rough country 4" longarm kit
Notch customs skärmbreddare
NEV stötfångare och takkorg
37x12,5-17 på 8x17 "blackspoke"

Hans_Delsbo
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Hans_Delsbo » mån dec 16, 2013 19:37

Sitter just och korrar en artikel om det här i Kamera och Bild, kommer i nummer 1/14. Där summerar de att GoPron är bäst, fast också dyrast. Bra köp blir sony Action cam hdr-as30v. Enda som är dåligt är att den sänker upplösningen vid seriebildstagning.
Chevrolet Silverado 1500 -01, 5,3:a bensin.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.

Johan Lundgren
Hemmastadd

Inlägg av Johan Lundgren » mån dec 16, 2013 20:56

Kolla Sonys hemsida istället då där är ändrat en del i programvaran sen testet. Men den är fortfarande kass för foto

Ooooops. Missade att testen var på as30!
Jeep grand cherokee

Johan Lundgren
Hemmastadd

Inlägg av Johan Lundgren » tis dec 17, 2013 15:50

http://www.youtube.com/watch?v=4UYk6Ww7U0k" onclick="window.open(this.href);return false;

En bra side by side test där man själv får utse vinnaren
Jeep grand cherokee

Caffe
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Caffe » tis dec 17, 2013 16:15

Johan Lundgren skrev:Jag använder själv Sony hdr-as15. Att valet föll på denna ät att bilden är bättre i färgerna än gopro. Funkar bättre vid dåligt ljus än gopro. För foto är den kass. Dock tror jag att den nya hdr-as30 är bra på det med.
Har polarna gopro så köp det då man kan låna tillbehör av varandra. Jag har lagt lite filmer på YouTube tror kanalen eller mitt namn är jolujolujolu.
Sedan får man ju två AS15 för priset av en 3+ så om man vill lägga kring tre tusen skulle jag hellre ha två olika vinklar än den sista kvaliteten som 3+ säkert har.
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

Johan Lundgren
Hemmastadd

Inlägg av Johan Lundgren » tis dec 17, 2013 17:36

Min tanke precis. Därför köpte jag nyss min andra as15 med 300:- cashback från Sony så den hamnade den på c:a 1200:-
Jeep grand cherokee

Pebl
Användare

Inlägg av Pebl » tis dec 17, 2013 17:38

Själv har jag en Hero 3 Black edition och har fått frågan från arbetskamrater om vad som är lämpligt att köpa, black eller silver?
Jag brukar säga såhär:

Black edition visserligen bättre högsta upplösning men jag anser detta vara ett meningslöst argument då vanliga dödliga ändå inte visar sina filmer på bioduk i fullformat eller har redigeringsutrustning för att nyttja 4K. 720p eller 1080p med 30fps eller 60fps räcker till i alla lägen.
-Men Black edition har ju fjärrkontroll? -Åter igen meningslöst argument då man lika gärna kan använda sin smartphone som fjärrkontroll. Dessutom räcker batteriet i fjärren inte längre än ett batteri i kameran. I kameran kan du byta batteri men då står man ändå där med en fjärr med tomt batteri...
(fjärren är med andra ord inte värd en tusenlapp om man inte har MYCKET speciell anledning till att ha den)

Så slutsatsen blir: Spara en tusenlapp och köp en Silver edition.

Sonyvarianten skulle jag även kunna tänka mig om det inte vore för den långsmala formen som inte passar mitt sätt att fästa kameran mitt fram på hjälmens haksskydd

Skriv svar