Måste avreagera mig lite.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

cherokeex2
Veteran

Måste avreagera mig lite.

Inlägg av cherokeex2 » lör dec 21, 2013 13:46

Blir så förbannad på idioter som är ute och går när det är mörkt ute och dom själva har mörka kläder på sig. Det värsta av allt om jag skulle köra på en sån blir det JAG som bilförare som får all skit för det.

I morse var det samma mörkklädda person som i 4veckor har gått utan reflex eller reflexväst som var ute och gick på en 90väg igen... Jag blev så arg så jag stannade och frågade om han hade en hjärna och om han isåfall kunde se till att använda den för att tänka till lite, för nästa gång så kommer jag inte svänga ut i mötande körbanan när jag ser han 10 meter framför mig utan han kommer få smaka frontbåge..

Hans försvar: Men jag ser ju lysena på bilarna så då borde ni ju se mig.... :headb:
Personen som är ute och går på vägar utan reflexer borde vara "lovliga byten" att träffa. :aargh:

Sen finns det vissa spån som tror att det bara räcker med att 1 person har reflex/väst på sig när dom är ute och går i en grupp.... helst ska den med västen gå längst in mot vägkanten och dom andra ska gå i bredd ute på körbanan och sen ska dom vägra att gå in till kanten när det kommer en bil. Förhoppningsvis sitter dom personerna snart i ett viltstaket på en scania/volvo

Allt enligt darwin= dom starkaste överlever, har man inte en överlevnadsinstinkt att man ska synas när man går på en mörk väg där bilar kör så kanske man inte är så mycket att spara på ändå...

Men sen finns det dom som faktiskt vet om att man syns dåligt så dom använder reflex eller en väst på sig själva och på hundarna när dom är ute och går med dom, ibland har dom tillomed med sig en ficklampa som dom gungar fram och tillbaka i ena handen så man verkligen ser att det finns någon där.
:tumbup: till dom få personerna
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

noodlesswe
Beroende

Re: Måste avreagera mig lite.

Inlägg av noodlesswe » lör dec 21, 2013 14:15

kan inte göra annat en hålla med :tumbup:
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Martin 67
Hemmastadd

Inlägg av Martin 67 » lör dec 21, 2013 14:39

:weird: Dom saknar nog de grå cellerna. Det sägs att det fins sådana mitt i bland oss andra. Med ett vist mått av IQ så förstår man sådant. Är en självklarhet att ha väst och lampa ( Hundmäniska) när jag är ute och går.

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » lör dec 21, 2013 14:39

Jag håller med helt, folk verkar inte fatta att de inte syns speciellt bra, åker de aldrig bil själva så de får uppleva samma sak?
Även bönder med sina traktorer är livsfarliga, kom ikapp en traktor på 90-väg i totalt mörker och regn och han hade inte ens några baklysen eller LGF-skylt :aargh:
Var så jäkla nära att dra rätt in i baken på den så det finns inte...jäkla tomtar.

Apropå att vifta med ficklampa, jag fick problem med en dieselmerca uppe i Norrbotten en kall vinterdag, dieseln frös i filtret så jag stannade vid vägkanten för att plocka bort filtret helt. Vi var mitt ute i ödemarken och hade inget annat val. Man vill ju inte gärna stanna och vänta på hjälp i -30C.
Iaf så hade jag tagit bort filtret och skulle smälla igen huven när jag hör att det kommer en bil från motsatt håll, jag tar ficklampan och viftar lite med den så han ska se oss men när han kommer runt kurvan o får syn på oss så tvärnitar han så han får sladd och drar ner i diket!
När han kliver ur bilen frågar jag hur det gick och vad som hände så svarar han att när han kom runt kurvan och såg nåt mörkt vid vägkanten trodde han att det var renar på vägen så han fick panik.
-det är inte så ofta renar viftar med ficklampa, sa jag då :mrgreen:

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » lör dec 21, 2013 14:41

Håller me till 100%

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » lör dec 21, 2013 14:42

Håller fulständigt med.
men en tröst i skräcken när man som bilförare missar en kandidat med en cm är denna

Det var en pundare i byn som fick för sig att skrämma mig med att göra utfall framför min bil,,
han hade benet kvar på vägen så jag klippte av det med framhjulet så illa att det satt endast i vadmuskeln å blodet bara pumpade ut.
han överlevde tackvare min kompis och en bogserlina han drog kring benet.
jag vick inget som helst straff för det inträffade pga att det inte fanns något rimligt i att jag kunde undvika det hela.
blev endast ett kort polisförhör på platsen
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » lör dec 21, 2013 14:44

Roger, du har just bevisat för mej att det finns en rättvisa!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

svana
Forumräv

Inlägg av svana » lör dec 21, 2013 15:45

Roger Patrol skrev:Håller fulständigt med.
men en tröst i skräcken när man som bilförare missar en kandidat med en cm är denna

Det var en pundare i byn som fick för sig att skrämma mig med att göra utfall framför min bil,,
han hade benet kvar på vägen så jag klippte av det med framhjulet så illa att det satt endast i vadmuskeln å blodet bara pumpade ut.
han överlevde tackvare min kompis och en bogserlina han drog kring benet.
jag vick inget som helst straff för det inträffade pga att det inte fanns något rimligt i att jag kunde undvika det hela.
blev endast ett kort polisförhör på platsen
Fan vad chockad jag hade blivit, och samvetet hade protesterat än idag..men du kunde ju inte undvika!
Måste varit smärtsamt för er båda..

sj410
Rutinerad

Inlägg av sj410 » lör dec 21, 2013 16:29

håller fullständigt med, tycker även att ibland så är dom svåra att upptäcka i stan också. fram med fler reflexer.
cherokeex2 skrev: Hans försvar: Men jag ser ju lysena på bilarna så då borde ni ju se mig.... :headb:
detta dumma försvar har även jag hört :headb:

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » lör dec 21, 2013 16:42

Jag har ingen som helst jävla lust att träffa folk längs vägarna men sess kan vi! :D

Jag försöker att resonera som handlingsberedskap att syns hä inte så finns en int.
här är en bra bild.
http://www.uppsala.se/sv/Boendemiljotra ... -trafiken/
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » lör dec 21, 2013 16:48

Ojdå... Nu skäms jag. Jag äger i princip bara svarta kläder, och reflex tror jag att jag använde en gång i slutet av nittiotalet... :rodnar:

Men å andra sidan har jag ju körkort, så jag slipper gå längs vägarna. Jag åker runt och svär åt dom jävlarna som inte fattar att man måste använda reflex! :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.

O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » lör dec 21, 2013 17:07

jag håller med till 100%. det borde nästan vara lag på reflexväst när man går där det inte fins trottoar. det är ju även en stor fördel med reflexväst inne i samhället då får man ju mer handlingsberedskap som bilförare när man kan se folk. Även om det är gatlysen är det svårt att se en gående som står vid ett övergångsställe om det är mörkt och regnar ute. En sak som jag tycker är konstigt är varför inte klädtillverkare designar kläderna så att de har reflexer redan från början. det behöver ju inte se ut som vägarbetare för det. Det är ju inte bara ett problem i Sverige. Vi har ju i alla fall ljusa sommarnätter men i resten av världen är ju även sommarnättera mörka.
VW TARO -95

lam84
Forumräv

Inlägg av lam84 » lör dec 21, 2013 17:07

där jag bor är dom riktigt bra på att bära reflekt väst tror att PRO och försäkringsbolag som delar ut dom
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör dec 21, 2013 17:44

För det mesta när jag är ute så har jag såna där gröna arbetsbyxor så då syns jag rätt hyfsat. Och eftersom även jag retar mig på folk som är ute o går utan att ha reflexer så är jag rätt medveten om att jag troligen inte heller syns, därmed försöker jag bete och röra mig på ett sätt där jag förutsätter att bilarna inte ser mig. Det kvittar om rätten är på min sida enligt reglerna, bilplåt är alltid hårdare än en människokropp...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

JZ
Hemmastadd

Inlägg av JZ » lör dec 21, 2013 17:44

Håller med om att reflexvästar är bra.

Men vill samtidigt sända en känga åt dom som, för att varna bilister, riktar sina starka diodlampor rakt mot bilarna som kommer, varpå man blir bländad och inte ser ett skit. :aargh:

Dom flesta har en ficklampa som dom gungar lite fram och tillbaka och det funkar fint. :tumbup:

Skriv svar