Sida 1 av 1

Bygga om fjädring

Postat: tor jan 02, 2014 11:08
av Tony-4x4
Hej alla gurus och kunniga. Jag har en wrangler yj 1988 som jag funderar på att bygga om till spiralfjädring. nu undrar jag vad kan bilprovningen tänkas säga om detta och är det någon som gjort denna operation innan mig här? skulle vilja ha lite tips om vad man kan använda för delar från andra bilar och tanken är ju att den ska gå att besiktiga med det. finns även planer på att konvertera den till automat men har inte hittat så mycket om den operationen heller. så har ni länkar till dessa två projekten så mottager jag dem gärna. God fortsättning på er.

Re: Bygga om fjädring

Postat: tor jan 02, 2014 12:42
av peterand
Nu framgår det inte riktigt varför du vill konvertera till spiraler och det bästa tipset är att sälja din yj och köp en tj, då med automat.

Reg eller sfro besiktning kommer att krävas annars, absolut inte omöjligt men känns lite overkill om du "bara" ska byta till spiraler.

Ett tips annars är att köpa en zj med I6 och ta hela drivlinan inkl axlar och hjulupphängning och flytta över. Andra alternativ är toy och rangerover men då måste du hitta en fördelningslåda med högerdrop.

Re: Bygga om fjädring

Postat: tor jan 02, 2014 15:25
av Wältmeister
peterand skrev: det bästa tipset är att sälja din yj och köp en tj, då med automat.
X 2.
Varför göra det dyrt och besvärligt för sig? :vetej:
YJ:n har ju dessutom ett vämjeligt utseende med sina rektangulära strålkastare m m. :urk:

Re: Bygga om fjädring

Postat: fre jan 03, 2014 10:59
av Tony-4x4
Nja är väll inte bara spiraler och automat som det är tänkt i framtiden utan även en td motor med. men man får se var framtiden utvisar om det. Men om det nu skall köpas en tj vad bör man tänka på och vilka årsmodeller och motorer bör man akta sig för?

Re: Bygga om fjädring

Postat: fre jan 03, 2014 11:13
av Wältmeister
Från och med -04 4-växlad automatlåda och från och med -06 DANA 44 bakaxel. DANA 44 kan även förekomma på de sista -05:orna.
Tidigaste 4.0-sexorna hade problem med att avgasgrenören sprack.
Knutkors i drivaxlar och kardanaxlar underdimensionerade med billiga och lätta att byta utan specialverktyg.

Personligen så är min favoritjip TJ -06 Sport med 6-växlad manuell och lilla DOHC-fyran.
Men dom växer inte på träd. :(

Om man ska generalisera så är nog TJ -06 den bästa jip som byggts, och kommer att byggas.
Ingen bil är så bra och vidareutvecklad som sista årsmodellen. Gäller i synnerhet TJ.

:tumbup:

Re: Bygga om fjädring

Postat: fre jan 03, 2014 11:21
av peterand
Tony-4x4 skrev:Nja är väll inte bara spiraler och automat som det är tänkt i framtiden utan även en td motor med. men man får se var framtiden utvisar om det. Men om det nu skall köpas en tj vad bör man tänka på och vilka årsmodeller och motorer bör man akta sig för?
Att bygga om "efterhand" fungerar inte så bra med våra svenska regelverk eftersom varje ändring i sig triggar regbes men man kan regbes många ändringar på en gång. Köp SFRO's bok och läs på, det lönar sig.

Skulle vilja påstå att alla TJ är "bra köp", mest prisvärd är nog fyran med manuell, vanligast är 6an med automat. Ofta är kittade bilar prisvärda då man får dåligt betalt för tillbehören. Inga direkta svaga punkter och drivlinan brukar vara problemfri.

Ska du ha TD och spiraler så sätt på en komplett japansk drivlina.