XJ 30 000 Mil

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kawasaki883
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jan 05, 2014 22:12

XJ 30 000 Mil

Inlägg av kawasaki883 » mån jan 06, 2014 16:26

Tjena. Har en Xj 1994 som gått ca 30 000 mil.

Några tips om vad som bör bytas ut efter 30 000 mil för att bilen ska ge så bra resultat som möjligt?
Tack på förhand! Mvh

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: XJ 30 000 Mil

Inlägg av mantajohan » mån jan 06, 2014 17:29

dessa maskiner håller dubbelt så långt ifall du bara tar hand om dom :tumbup:

det e bara standargrejor kolla skicket och bytta ifall det behövs:

automatolja, motorolja, oljefilter, luftfilter, olja i axlar och fördelningslåda

kolla funktionen på sensorer som lambdasond och liknande

kolla så bromsbelägg och bromsbackar har yta kvar annars byt

fetta in alla fettnipplar

skölj kylsystemet och lägg i fräsch glykol/destillerat vatten blanding

tändstift tändkablar rotor rotorlock
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: XJ 30 000 Mil

Inlägg av koppartaket » mån jan 06, 2014 18:15

mantajohan skrev:dessa maskiner håller dubbelt så långt ifall du bara tar hand om dom :tumbup:

det e bara standargrejor kolla skicket och bytta ifall det behövs:

automatolja, motorolja, oljefilter, luftfilter, olja i axlar och fördelningslåda

kolla funktionen på sensorer som lambdasond och liknande

kolla så bromsbelägg och bromsbackar har yta kvar annars byt

fetta in alla fettnipplar

skölj kylsystemet och lägg i fräsch glykol/destillerat vatten blanding

tändstift tändkablar rotor rotorlock

Säkert ingen dum ide alls... fast jag har nog aldrig använt destillerat vatten..... funkar nog lika bra med vanligt kranvatten, Glykolen i sig har ju rostskyddsmedetl, Tänk på att du använder dig av rätt typ av glykol bara :)
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: XJ 30 000 Mil

Inlägg av Baua » mån jan 06, 2014 18:19

En ny kaross kanske, känns som att motor och låda håller. :D

Hils
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

kawasaki883
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jan 05, 2014 22:12

Re: XJ 30 000 Mil

Inlägg av kawasaki883 » mån jan 06, 2014 18:25

Tack för seriösa svar, uppskattas :)

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: XJ 30 000 Mil

Inlägg av OBELIX » mån jan 06, 2014 19:18

Rent mekaniskt går dom hur långt som helst- om man sköter om dom enligt instruktionerna.

Vad Baua menar är att karosserna tar slut långt innan det mekaniska på grund av rosten. Dåliga skarvar med mycket dubbelplåt och bristfälligt rostskydd samt massor av "smutssamlande" plastpaneler som ger fukten riktigt bra förutsättningar att i lugn o ro äta upp en Cherokee.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Extraljusnoob
Beroende
Inlägg: 1004
Blev medlem: sön dec 16, 2012 13:21
Ort: Lönashult/Småland

Re: XJ 30 000 Mil

Inlägg av Extraljusnoob » mån jan 06, 2014 21:11

OBELIX skrev:Rent mekaniskt går dom hur långt som helst- om man sköter om dom enligt instruktionerna.

Vad Baua menar är att karosserna tar slut långt innan det mekaniska på grund av rosten. Dåliga skarvar med mycket dubbelplåt och bristfälligt rostskydd samt massor av "smutssamlande" plastpaneler som ger fukten riktigt bra förutsättningar att i lugn o ro äta upp en Cherokee.

SKREV OBELIX
X2 lycka till! :tumbup:
Xc60 D5 Awd
Volvo 945 Ftt 1998



0725434247


Va vore en bal i skogen :)

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: XJ 30 000 Mil

Inlägg av Baua » mån jan 06, 2014 23:17

Hej!
Precis det jag menade!
Min har gått 25000mil och känns fortfarande pigg och tight rent mekaniskt, tror många kan skriva under på det. Men så var det ju just detta med plåten.
Har man en XJ från 90-talet som är frisk i plåten skulle jag fort som tusan se till att den skulle få sig en riktig tvättning av underrede och en rostskyddsbehandling. Skulle man trots allt skjuta en motor alternativt en låda är det inga stora pengar vi pratar om för att köpa en utbytes, finns en hel del av dessa bilar som blivit motor och växellåds donatorer pga rostskador i karossen. Läste en annons för ett tag sedan, där man sålde motor och låda för 3000kr.

Mvh
Magnus
OBELIX skrev:Rent mekaniskt går dom hur långt som helst- om man sköter om dom enligt instruktionerna.

Vad Baua menar är att karosserna tar slut långt innan det mekaniska på grund av rosten. Dåliga skarvar med mycket dubbelplåt och bristfälligt rostskydd samt massor av "smutssamlande" plastpaneler som ger fukten riktigt bra förutsättningar att i lugn o ro äta upp en Cherokee.

SKREV OBELIX
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: XJ 30 000 Mil

Inlägg av mantajohan » tis jan 07, 2014 21:47

koppartaket skrev: Säkert ingen dum ide alls... fast jag har nog aldrig använt destillerat vatten..... funkar nog lika bra med vanligt kranvatten, Glykolen i sig har ju rostskyddsmedetl, Tänk på att du använder dig av rätt typ av glykol bara :)

destillerat vatten gör att man slipper kalkavlagringar :tumbup:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Skriv svar