Bygga bort ABS eller inte?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

no1_martin
Rutinerad

Bygga bort ABS eller inte?

Inlägg av no1_martin » tor jan 16, 2014 9:16

Första frågan. Om man bortser från ev strul som ABS kan ställa till finns det något annat som talar för eller emot ABS i skogen?

Fråga två. Om vi nu kommer fram till att ABS bara är av ondo i skogen. Hur har ni gjort när ni tagit bort? Har det medfört några förändringar i bromsbalansen vid hårda inbromsningar. Min tanke om jag skall ta bort ABS:en är att rensa allt som har med den att göra och dra nya rör i ett tvåkreyssystem. Men vet att många ABSbilar har mer bromskraft bak än bilar utan. För att vid ev låsning av bakhjul tar ju ABS:en hand om det. Någon som har någon erfarenhet av detta? Vill att bilen skall funka bra på vägen med. Ifs kör man ju en sån här 4x4 på lite förutsättningar ändå men skönt om man kan nypa till bromsen utan att töven kör om. :lol:
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

mantajohan
Forumräv

Re: Bygga bort ABS eller inte?

Inlägg av mantajohan » tor jan 16, 2014 13:32

har haft frågan uppe innan, får bara svar från vissa att det är världens undergång att ta bort ABS....

viewtopic.php?f=7&t=45207" onclick="window.open(this.href);return false;

nånna få anser liksom jag att abs e skit ifall man kan KÖRA

får inget riktigt svar på ifall det går att plocka bort utan problem med bes....
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

krister02
Forumräv

Inlägg av krister02 » tor jan 16, 2014 14:11

Varför bygga bort det, när du bara kan plocka säkring och varningslampa

är ju en massa onödigt jobb att plocka bort och bygga om.

sen kör man lika bra utan abs som med :mrgreen: är min åsikt.
IH Scout II -75 "RostHögen"
Jeep Wrangler -89 Offroad wannabe
BMW 2002 Touring -72

no1_martin
Rutinerad

Inlägg av no1_martin » tor jan 16, 2014 14:43

krister02 skrev:Varför bygga bort det, när du bara kan plocka säkring och varningslampa

är ju en massa onödigt jobb att plocka bort och bygga om.

sen kör man lika bra utan abs som med :mrgreen: är min åsikt.
Tanken att bygga bort var nog ifall jag står på bes och frågan kommer upp. Då var min tanke att jag kunde påvosa att inte ett spår av ABS finns i bilen. Mao bilen har aldtig haft. Och anledningen till frågan i första hand är för att jag funderar på att byta drivaxlar bak till annat fabrikat och då kan det vara intressant att slippa få ordning på ABS:en.

Frontera 4x4
Rutinerad

Inlägg av Frontera 4x4 » tor jan 16, 2014 15:06

Jag har en xj 91 som jag plockade bort alltihop på.
De funkar inte att bara ta bort säkringen på den årsmodellen jallafall.
jag plockade bort lampan sen tog jag en servopump från en nyare xj men skippade abspumpen på den med, jag var tvungen att plocka med pedalstället också för det skiljer sig lite där.
bromsverkan blir ju lite annorlunda för han tar ju nästan lika mycket bak som fram, jag har pendlat till jobbet i 1 år utan att de har stört något alls.
Så kör på bara bromsarna blir så mycket bättre än att köra med ett abssystem som krånglar.
hade bendix systemet på min bil och de är skräp.
Opel Frontera sport höjd 6" 33" hancock RT03
Jeep cherokee xj 91 höjd 8" 35" creapy creawler
Jeep grand cherokee 95 7" 35 creapy creawer

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor jan 16, 2014 16:14

Bromsbalansen mellan fram/bakaxel måste även finnas i ett ABS-system. Rätta mej om jag har fel nu- men visst funkar det så att systemet trycket tillbaka pedalen om ett eller flera hjul vill sluta snurra? Så den minskar bromskraften på alla hjul oavsett vilket hjul som vill stanna. Detta skulle innebära att om det låser upp bak först så kommer pedalen tryckas tillbaka långt innan frambromsarna har nått friktionsgränsen mot underlaget. Enkelt utryckt så skulle det bli som att bara ha bromsar bak då det blir dom som bestämmer när ABS:en ska börja jobba- och en fruktansvärt lång bromssträcka.

Hur systemet funkar med fyrkrafs vet jag inte faktiskt.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

koppartaket
Veteran
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » tor jan 16, 2014 16:44

Om man nu har ABS skulle jag absolut av av-aktivera systemet om bilen endast ska gå i skogen. Har råkat ut för att ett fel i systemet slår ut bromsarna helt, dock var detta på en gammal bil men det lär kunna hända på alla bilar, inte kul alls...
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » tor jan 16, 2014 16:53

OBELIX skrev: visst funkar det så att systemet trycket tillbaka pedalen om ett eller flera hjul vill sluta snurra? Så den minskar bromskraften på alla hjul oavsett vilket hjul som vill stanna.

SKREV OBELIX
exakt så funkar det....
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

no1_martin
Rutinerad

Inlägg av no1_martin » tor jan 16, 2014 17:38

OBELIX skrev:Bromsbalansen mellan fram/bakaxel måste även finnas i ett ABS-system. Rätta mej om jag har fel nu- men visst funkar det så att systemet trycket tillbaka pedalen om ett eller flera hjul vill sluta snurra? Så den minskar bromskraften på alla hjul oavsett vilket hjul som vill stanna. Detta skulle innebära att om det låser upp bak först så kommer pedalen tryckas tillbaka långt innan frambromsarna har nått friktionsgränsen mot underlaget. Enkelt utryckt så skulle det bli som att bara ha bromsar bak då det blir dom som bestämmer när ABS:en ska börja jobba- och en fruktansvärt lång bromssträcka.

Hur systemet funkar med fyrkrafs vet jag inte faktiskt.

SKREV OBELIX
Har inte forskat i hur det funkar exakt på en zj men jag vet att på en v70 jag hade la ABS:en av och vid en hård inbromsning med den på motorväg höll jag på att vända helt. Det blev som en hanbromsslad. Kan inte heller se finessen med 10 magnetventiler i kontrolpaketet om inte hjulen är induviduelt styrda. Som sagt kan inte jänk och ser inte heller att de står i framkant av utvecklingen men v70 jag hade är samma bil som 850 och den kom 91. Två år före ZJ.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jan 16, 2014 22:12

OBELIX skrev:Bromsbalansen mellan fram/bakaxel måste även finnas i ett ABS-system.
Man har högre bromsverkan bak på en bil med ABS än en bil utan ABS eftersom risken för låsning på bakhjulen är eliminerad, men som alltid så är det mest bromsverkan fram...
OBELIX skrev:Rätta mej om jag har fel nu- men visst funkar det så att systemet trycket tillbaka pedalen om ett eller flera hjul vill sluta snurra? Så den minskar bromskraften på alla hjul oavsett vilket hjul som vill stanna.
OK!
Du har fel... :)
Alla ABS-system har tre eller fyra oberoende kretsar efter ABS-hydralul-aggregatet (två kretsar mellan huvudcylinder och aggregat). I hydraul-aggregatet delas (vanligtvis) sekundärkretsen upp i vänster-fram-krets och höger-fram-krets, och primärkretsen används till bakaxel antingen som en krets eller delad i två.
Och dessa tre/fyra kretsar styrs helt individuellt...
Om något hjul börjar rotera långsammare (låsas) aktiveras magnetventilerna på just den kretsen och minskar bromsverkan på det hjulet. Aktiveringen av ventilerna sker i flera steg.
Första steget stänger förbindelsen mellan "ingång" och "utgång" så att bromskraften inte kan ökas.
Om hjulets hastighet fortfarande är för låg (låst), öppnas ventilen lite till och släpper ut (om det är ett Bosch) 2 ml bromsvätska i en fjäderbelastad kammare (för snabbare funktion innan pumpen hunnit starta) samtidigt som pumpen startar och vid behov pumpar tillbaka vätska från den låsta kretsens "utgång" till dess "ingång". Det är detta som känns som att pedalen lyfts (vilket den gör lite grann).
Nu snurrar hjulet igång, ventilen återvänder till öppet läge, bromsverkan ökar till hjulet låses, ventilen går till mittläge (stängt) och så fortsätter det till man släpper pedalen...
OBELIX skrev:Detta skulle innebära att om det låser upp bak först så kommer pedalen tryckas tillbaka långt innan frambromsarna har nått friktionsgränsen mot underlaget. Enkelt utryckt så skulle det bli som att bara ha bromsar bak då det blir dom som bestämmer när ABS:en ska börja jobba- och en fruktansvärt lång bromssträcka.
Nope.
ABS-verkan på bakhjulen påverkar inte bromsverkan på framhjulen eller tvärtom...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

no1_martin
Rutinerad

Inlägg av no1_martin » tor jan 16, 2014 22:35

Bra skrivet. Precis detta hade jag kän men varken läst eller detaljstuderat därför ville jag inte komma med någon osanning men här kom svaret.

Med andra ord tar jag bort ABS:en bör jag se över min bromsbalans för ok uppförande på landsnväg. Framförallt då kanske när det är halt. Men eftersom jag samtidigt byter från trumma till skiv kanske detta sköter sig av sig själv.

Bullorg
Rutinerad

Inlägg av Bullorg » tor jan 16, 2014 22:55

Jag har byggt bort ABS:en i den stora Discon men kommer behålla den i den Lilla.

Den lilla ska gå mest väg å då är det bra att ha.

ABS i skogen njaaa.
Inte för mig. Om jag kanar ner för en backe vill jag kunna låsa hjulen och bygga upp material framför hjulen som gör att jag stannar. Detta är omöjligt med ABS. Och med dom hastigheter man har i skogen så går det att pumpa som en galning om man vill ha lite ABS effekt vid nått tillfälle.

Mina 5 ören.
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jan 16, 2014 23:21

Om man nu vill koppla bort ABS:en i skogen, så är det ju bara att rycka säkringen till styrenheten så är systemet inaktivt...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

no1_martin
Rutinerad

Inlägg av no1_martin » tor jan 16, 2014 23:29

Lasse Suzican skrev:Om man nu vill koppla bort ABS:en i skogen, så är det ju bara att rycka säkringen till styrenheten så är systemet inaktivt...
Sant. Men vad det egentligen handlar om i mitt fall är om jag skall försöka återställa ABS:en eller inte vid modifiering av bakaxeln.

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » fre jan 17, 2014 6:33

Min bil får fnatt om jag har diffspärren i och det slirar och den avaktiverar själv systemet och jag måste starta om den för att få det att funka igen.
Allt enligt boken.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar