Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
nyborjan
- Hemmastadd
- Inlägg: 194
- Blev medlem: lör dec 28, 2013 2:26
- Ort: göteborg
Inlägg
av nyborjan » sön feb 02, 2014 11:52
jag har presis köpt bil jag ska bygga atraktor av men vill ha något att köra i skogen med, är ganske inne på en valp med flak verkar ganska svåra att få tag i

hur är det med delar på dessa? lätta att höja lite? hur är dom i skogen med tanke på att det är ju en tung bil. om det blir affär blir det troligen ett byte till golf diesel eller liknande

för dessa bilar drar jävligt myckat vad jag har hört
om det blir något blir det i sommar/höst om pengar mm finns

-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » sön feb 02, 2014 17:14
Är det den nyare med portalaxlar du kollat på eller den äldre?
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
macke
- OffroadGeek
- Inlägg: 4889
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
- Ort: Segeltorp, Stockholm
Inlägg
av macke » sön feb 02, 2014 19:37
Marcus-84 skrev:Är det den nyare med portalaxlar du kollat på eller den äldre?
Valp har inga portalaxlar.
Dom funkar väl men sjunker som en sten i lera.
TGB 13
-
nyborjan
- Hemmastadd
- Inlägg: 194
- Blev medlem: lör dec 28, 2013 2:26
- Ort: göteborg
Inlägg
av nyborjan » sön feb 02, 2014 22:46
inte tänkt så mycket på årsmod och så men dom är alltså för tunga att köra i lera mm ? att det är en stor/klumpig bil vet jag men har aldrig åkt eller sett någon åka offroad med dessa
-
Baua
- Rutinerad
- Inlägg: 448
- Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
- Ort: Grödinge
Inlägg
av Baua » mån feb 03, 2014 16:48
Men Valpen är väll varken stor eller klumpig alternativt att jag har missat något?

Är huvudet dumt får plånboken lida!
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » mån feb 03, 2014 20:34
macke skrev:Marcus-84 skrev:Är det den nyare med portalaxlar du kollat på eller den äldre?
Valp har inga portalaxlar.
Dom funkar väl men sjunker som en sten i lera.
I dom allra flesta fall så är Valp, oavsett årsmodell å typ, just en Valp. Därav frågan. Svårt att säga nånting om en "Valp" så är det en annan "Valp" han vill veta mer om....

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
pini
- Rutinerad
- Inlägg: 427
- Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
- Ort: Tidaholm
Inlägg
av pini » mån feb 03, 2014 22:02
e de gammel valpen så funkar den fint i skogen har en l200 också haft terrano innan å ingen av dom är i närheten av valpen sjunker gör la allt som inte e släkt med en båt allt beror ju på budget brukar åka lika långt som mina vänner i andra bilar i skiten mycket går ju kompensera me högerfot å bra spårval men de klart ska du ha nåt som inte sjunker köp en båt eller atv då
e ju samma vikt på en valp som cherokee
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
-
macke
- OffroadGeek
- Inlägg: 4889
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
- Ort: Segeltorp, Stockholm
Inlägg
av macke » mån feb 03, 2014 22:25
Jag har haft en kapellvalp med Kl71 33" och en Cherokee XJ 31", vikt vet jag inte, kanske likvärdigt men provat båda på samma område (High Chaparral) och där sjönk Valpen direkt och satte sig men det gjorde inte Cherokeen på samma sätt.
TGB 13
-
svana
- Forumräv
- Inlägg: 933
- Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
- Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Inlägg
av svana » mån feb 03, 2014 22:35
Jag är benägen att bara rösta fördelar för valpen i skogen, enda negativa är isf vältförmågan och saknad av orginal styrservo. Men det kan man eftermontera, a´la bygga själv.

-
nyborjan
- Hemmastadd
- Inlägg: 194
- Blev medlem: lör dec 28, 2013 2:26
- Ort: göteborg
Inlägg
av nyborjan » mån feb 03, 2014 22:47
svana skrev:Jag är benägen att bara rösta fördelar för valpen i skogen, enda negativa är isf vältförmågan och saknad av orginal styrservo. Men det kan man eftermontera, a´la bygga själv.

så dom har alltså inte servo ?

är inte dom åt helvete trögstyrda då?
-
puppe
- Användare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tis sep 28, 2010 22:16
- Ort: Våxtorp
Inlägg
av puppe » mån feb 03, 2014 23:20
En Valp har ett gäng smörjnipplar som bl.a. smörjer styrningen. Se till att du smörjer regelbundet så blir det lättstyrt och bra. En Valp går bra i skogen och sjunker nog inte mer än någon annan liknande bil oavsett portalaxlar eller inte. Lycka till med köpet.
Valp-63. Nu med winch!
Valp -62.
-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » mån feb 03, 2014 23:35
dom brukar funka fint i snöre bakom patrolen

man måste ju se vad det är.. en 50 år gammal militär sak

dom verkar hålla bra men komfort finns ju inte
-
pini
- Rutinerad
- Inlägg: 427
- Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
- Ort: Tidaholm
Inlägg
av pini » tis feb 04, 2014 20:32
Ne komfort finns det inte i den modellen vägde min valp för ett tag sen den vägde 1600 med båge och winch men lite sned viktfördelning tror de låg 930 på framaxeln å resten på bakxeln
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
-
Klas_B
- Rutinerad
- Inlägg: 370
- Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
- Ort: Gävle
Inlägg
av Klas_B » ons feb 05, 2014 7:47
I svensk terräng är faktiskt Valpen (TGB-903 och L3314) rätt bra... Visst, jag är lite partisk. Men valpen är smal så den kommer emellan träden smidigare än många andra. Och med enkla medel så kan man bättra på terrängkapaciteten avsevärt:
* 37"x13,5" hjul eller bredare, med lågt lufttryck typ 0,4 fram 0,3 bak.
* Lätt klosshöjning bak, ev axelvändning fram. Då får man lätt på 38,5:or
* Justera lamelldiffen i bakaxeln så att den fungerar som det är tänkt.
* Lägga på lite barlast typ 100-200 kg över bakaxeln.
* Plocka ur några blad ur fjäderpaketen och ev. montera spiralhjälpfjädrar för bättre flex.
* Se över styrdämparen så den är frisk, ger säkrare vägkörning om det skulle behövas.
Servostyrning är för veklingar, en dubbel grötfrukost på morron innan körning så löser det sig...
Lamelldiff i framaxeln vore åxå bra men lite överkurs kanske till att börja med. Skonar iaf drivaxlarna jämfört med en stum diffspärr i kombination med blyfot.
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på
Projekt Lillvalp