12-13liter får du enbart i lådan om du haft isär den och renoverat,normalt sett stannar runt hälften kvar i alla kretsar och i synnerhet i turbinenMPalm skrev:Tackar för svaren, 12 liter var liite mer än vad jag skulle ha gissat på
När vi ändå snackar om växellådor:
Hur fungerar lock-upen egentligen? Den går ur (växlar till 3an) väldigt lätt på min bil, om jag inte kör 100km/h eller mer. Däcken är ju 3" högre än original, kan det påverka lockupen?
ATF
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Hej du har väl 4 växlar + lockup,det är det på min Blazer.Lockuppen funkar ju även på 3,an, det är orginal.Men en del kopplar om det så den bara går i på 4an.Jag har 33,or på min och jag åker alltid på 3,an.Jag skulle tippa på att den varvar cirka 1000varv i hundra på högsta växeln,så då räcker det med att åka på 3,an,med lockupp.Det är väl många som inte gör det och då bränner dom sönder lådan,och då säger man att 700lådorna är dåliga.Jag har lärt mig att var noga med oljebyterna i lådan och andvänd växlarna rätt så håller dom.mvh.turbomicra skrev:borde inte påverka lock uppenMPalm skrev:Tackar för svaren, 12 liter var liite mer än vad jag skulle ha gissat på
När vi ändå snackar om växellådor:
Hur fungerar lock-upen egentligen? Den går ur (växlar till 3an) väldigt lätt på min bil, om jag inte kör 100km/h eller mer. Däcken är ju 3" högre än original, kan det påverka lockupen?
lockuppen låser turbinen så den inte slirar
den ska gå ur ganska lätt när man trycker på gasen
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Så jag har 4 växlar + lockup, trodde det var tre
Just nu kör jag på så kurviga vägar så det går inte att köra speciellt fort, men 3+lockup använder jag normalt.
Går det att justera reglaget som styr lockupen? Jag måste släppa gasen helt för att den ska gå i och den går ur nästan direkt när jag viftar lite med tårna..
Just nu kör jag på så kurviga vägar så det går inte att köra speciellt fort, men 3+lockup använder jag normalt.
Går det att justera reglaget som styr lockupen? Jag måste släppa gasen helt för att den ska gå i och den går ur nästan direkt när jag viftar lite med tårna..
den ska gå i nästan när man släpper gasen & gå ur när du gasar lite den ska bara gå i vid jämn fart det är inte en växel utan en lock upp som låser turbinen vid jämn fart för att säka motorvarv & spara bränsleMPalm skrev:Så jag har 4 växlar + lockup, trodde det var tre
Just nu kör jag på så kurviga vägar så det går inte att köra speciellt fort, men 3+lockup använder jag normalt.
Går det att justera reglaget som styr lockupen? Jag måste släppa gasen helt för att den ska gå i och den går ur nästan direkt när jag viftar lite med tårna..
& ja den brukar alltid vara justerbar på cheva
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Liten uppdatering, min låda är en tre-stegs TH700R4 med lockup. Nyare Blazer kanske har 4 steg + lockup...
Ska prova justera vajern mellan lådan och gasreglaget, det är ingen vanlig kickdownvajer på TH700 utan den styr tryck och flöde i lådan, tydligen jäkligt noga att den är 100% rätt justerad för att få normala växlingar vid rätt varvtal.
Ska prova justera vajern mellan lådan och gasreglaget, det är ingen vanlig kickdownvajer på TH700 utan den styr tryck och flöde i lådan, tydligen jäkligt noga att den är 100% rätt justerad för att få normala växlingar vid rätt varvtal.