Sida 1 av 2
Kyl funderingar
Postat: lör feb 08, 2014 12:55
av Lone Wolf
Är det en bra ide att sätta kylaren på flaket??
för och nackdelar tack
Intercooler (luftkyld) gör den någon vidare nytta vid skogskörning??
Vattenkylning till motoroljan VAG produkt.
går det att plocka bort ???
Re: Kyl funderingar
Postat: lör feb 08, 2014 15:44
av Gustavsson
Lone Wolf skrev:
Intercooler (luftkyld) gör den någon vidare nytta vid skogskörning??
Detta klurar jag oxå på.

Re: Kyl funderingar
Postat: lör feb 08, 2014 17:40
av Danne
Intercoolern på L200:an har en elfläkt monterad så då antar att den gör nån nytta.
Att sätta kylet på flaket kan jag bara se positiva effekter av så som att den sitter mer skyddad och blir inte full av lera.
Dock så lär man se till att inte dra några slangar/rör så att dom kan spruta på nån i bilen om det skulle gå hål i dom.
Re: Kyl funderingar
Postat: lör feb 08, 2014 20:01
av PHA
Det dumma med att ha kylet på flaket är baksuget som bildas om man kör fort.
Re: Kyl funderingar
Postat: lör feb 08, 2014 20:53
av Spiken
Man ska inte montera kylaren i baksätet på en gammal Kadett iaf, så mycket vet jag.
Fast stripad expansionstank på B-stolpen är ingen vidare lösning det heller.
Tror nog inte att det finns någon sämre montering.
Re: Kyl funderingar
Postat: lör feb 08, 2014 21:02
av Lasse Suzican
Spiken skrev:Man ska inte montera kylaren i baksätet på en gammal Kadett iaf, så mycket vet jag.
Fast stripad expansionstank på B-stolpen är ingen vidare lösning det heller.
Tror nog inte att det finns någon sämre montering.
Jodå....
För några år sedan så såg jag en som monterat kylaren som "tak" på sin rörhög....
Re: Kyl funderingar
Postat: lör feb 08, 2014 21:07
av Spiken
Jodå....
För några år sedan så såg jag en som monterat kylaren som "tak" på sin rörhög....
Härligt
Då är man inte själv med korkade idéer iaf
Re: Kyl funderingar
Postat: lör feb 08, 2014 21:29
av Gravander
Är de svårt att lufta ett system med Kylet på flaket?
Orkar vattenpumpen på motorn med att pumpa runt de ensam eller behövs de någon extra pump?
Re: Kyl funderingar
Postat: sön feb 09, 2014 0:28
av macke
PHA skrev:Det dumma med att ha kylet på flaket är baksuget som bildas om man kör fort.
Hur funkar det på gatbyggen mm? har sett att man sätter kylaren bak och bygger in kylintag för luften i karossen.
Intercooler har jag också funderat på, tror den inte behövs?
Sätter du den framför kylaren så kommer den få värme av just kylaren och en stor fläkt känns lite överdrivet? Fartvind har vi ju inte mycket av....
Re: Kyl funderingar
Postat: sön feb 09, 2014 1:11
av yota
Lone Wolf skrev:Är det en bra ide att sätta kylaren på flaket??
för och nackdelar tack
Intercooler (luftkyld) gör den någon vidare nytta vid skogskörning??
Vattenkylning till motoroljan VAG produkt.
går det att plocka bort ???
Jag kan sälja en vattenkyld intercooler till dig

Re: Kyl funderingar
Postat: sön feb 09, 2014 1:12
av svana
En topp blir alltid varmast när maskinen stannat, då en orginal vattenpump slutar cirkulera vattnet.
Är man noga med kylningen, som tex rallycross och rally kör man med en elektrisk kylvattenpump för att få bra fart i cirkulationen. Då kopplar man med fördel denna pump med fördröjd avstängning / eller med en egen brytare eller thermokontakt, så den pumpar vidare när motorn stängts av.
Detta ihop med en elkylfläkt är helt grymt bra, och kyler även när maskin ALLTID borde kylas noga dvs vid avstängning!
Vissa utvecklar detta och kör med bilens orginalvattenpump på maskin OCH en elektrisk pump bak, för att få mer fart i returledningen tillbaks till maskin igen.
Viktigast att tänka på vid rördragningarna, var hamnar ev. luftfickor i kylsystemet? Montera ev.avluftningspluggar där.
Re: Kyl funderingar
Postat: tis feb 11, 2014 18:00
av Lone Wolf
El fläkt- Cirkulationspump - Orginal vattenpump är det bästa ombyggnaden alltså
Intercooler bort
--------------------------------------------------------------------------------
Vattenkylning till motoroljan VAG produkt.
går det att plocka bort??
ingen som har något att säga om den iden
Re: Kyl funderingar
Postat: mån jun 30, 2014 20:52
av Lone Wolf
Nya frågor och funderingar på d24t
Varför går det kylslangar till insprutnings pumpen??
varför sitter det en potentiometer vid gasrullen??
Re: Kyl funderingar
Postat: tis jul 01, 2014 9:56
av Lone Wolf
Svarar själv på en fråga
Kallstarten sitter vid sidan på dieselpumpen, 2 kylarslangar till den
Re: Kyl funderingar
Postat: tis jul 01, 2014 11:18
av Danne
Löste det sig med kylsystemet?