Hel och halvljus i H4 insats.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av Marcus A » mån feb 17, 2014 15:30

Håller på att koppla el i min bil och igår kom jag fram till strålkastarna.
Har ”vanliga” 7” H4 insatser och undrar då om jag kan koppla så halvljuset ligger och lyser hela tiden och när jag vill ha helljus så tänder man upp den tråden också.
Kommer jag bränna upp glödknoppen om båda trådarna är tända samtidigt?
Får för mej att det inte brukar vara så på vanliga bilar...

sgt
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jan 19, 2013 13:19

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av sgt » mån feb 17, 2014 16:13

Det normala vad jag vet är att endast en tråd brinner åt gången. Det är väl för att inte överhetta reflektorn och lampan.

/SGT

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av Roger Patrol » mån feb 17, 2014 16:43

sgt skrev:Det normala vad jag vet är att endast en tråd brinner åt gången. Det är väl för att inte överhetta reflektorn och lampan.

/SGT
tänkte så också... men det finns väll med 130w på heljus har jag för mig.. 100w finn i alla fall å det borde ju bli lika varmt, men dom lamporna är ju byggda för det
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av Thelemorf » mån feb 17, 2014 16:48

Bara för att det finns lampor med högre effekt betyder ju inte att dina GLAS/REFLEKTORER tål den ökade värmen...

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av Roger Patrol » mån feb 17, 2014 17:10

Thelemorf skrev:Bara för att det finns lampor med högre effekt betyder ju inte att dina GLAS/REFLEKTORER tål den ökade värmen...
vanlig 7tumare är glas å cromad plåt..... tror nog det stoppar å om inte kostar dom en hundring st :D
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av OBELIX » mån feb 17, 2014 18:52

Om inte reflektorn är helt inbyggd "bakom" så att säga så får den ju bra kylning där också. Då med vanliga 55/60W lampor skulle det nog kunna funka. Men testa gärna och återkom med resultatet.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av IsuzuDiesel » mån feb 17, 2014 19:53

Fast frågan är ju varför man vill ha halvljuset tänt samtidigt med helljuset?

Att lysa upp vägen nära bilen har man ju ingen nytta av, blir som att ha extraljus som pekar neråt, vägen blir upplyst nära bilen och försämrar "långseendet".

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av volvotl12 » mån feb 17, 2014 21:50

Jag har provat att doppa mina H4 insatser med 100w lampor i 0 gradit vatten, det gick inte bra. :cry:
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av Mathias T » mån feb 17, 2014 21:52

Finns ju bilar som har båda lösningarna fast om det bara är bilar utan h4 som har båda trådarna tänd vid helljus låter jag vara osagt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

bjorntass
Hemmastadd
Inlägg: 194
Blev medlem: mån dec 05, 2011 22:59
Ort: västerås

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av bjorntass » mån feb 17, 2014 22:10

har pajat en lampa när reläna fick spunk så både hel och halvljustråd lyste, fick plock glas i reflektorn.
bara byta lampa å köra igen allt klara sig

offroader
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: fre mar 13, 2009 21:26
Ort: Lidingö

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av offroader » mån feb 17, 2014 22:15

Mathias T skrev:Finns ju bilar som har båda lösningarna fast om det bara är bilar utan h4 som har båda trådarna tänd vid helljus låter jag vara osagt
De bilar jag har haft har dubbla glödlampor.
/Micke
Jeep GC -94 under ombyggnad
#JCS 592
"RESPECT THE ELEMENTS - BUT CHALLENGE THEM"

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av Lasse Suzican » mån feb 17, 2014 22:37

Om vi säger såhär:
Under dom snart 35 år jag meckat med X antal 1000 bilar har jag aldrig sett någon som har både hel och halvljuset tänt samtidigt i en H4-lampa...
Bilar med dubbla lampor, ja men aldrig på en H4...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av Marcus A » tis feb 18, 2014 7:05

Tack för alla bra svar!


Reflektor kommer jag nog få byta med jämna mellanrum pga yttre våld så det är nog inget problem, men vill inte behöva byta glödknopp hela tiden...

Tanken var att få mera ljus än om man köra med hel och halv separat. Bilen kommer aldrig att gå fort så något "långseende" behövs nog inte ändå.

Känns nog som att jag får ta och fixa fram ett växlande relä och koppla "rätt" :)

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1020
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av sebringZ28 » tis feb 18, 2014 8:14

Marcus A skrev:Tack för alla bra svar!


Reflektor kommer jag nog få byta med jämna mellanrum pga yttre våld så det är nog inget problem, men vill inte behöva byta glödknopp hela tiden...

Tanken var att få mera ljus än om man köra med hel och halv separat. Bilen kommer aldrig att gå fort så något "långseende" behövs nog inte ändå.

Känns nog som att jag får ta och fixa fram ett växlande relä och koppla "rätt" :)
Om du inte behöver "långseende" som du skriver, varför inte bara köra med arbetsstrålkastare i närområdet?

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hel och halvljus i H4 insats.

Inlägg av Marcus A » tis feb 18, 2014 8:26

sebringZ28 skrev:Om du inte behöver "långseende" som du skriver, varför inte bara köra med arbetsstrålkastare i närområdet?

Magnus
Jo det ska jag men bilprovningen nöjer sej inte med det :)...

Skriv svar