Hel och halvljus i H4 insats.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hel och halvljus i H4 insats.
Håller på att koppla el i min bil och igår kom jag fram till strålkastarna.
Har ”vanliga” 7” H4 insatser och undrar då om jag kan koppla så halvljuset ligger och lyser hela tiden och när jag vill ha helljus så tänder man upp den tråden också.
Kommer jag bränna upp glödknoppen om båda trådarna är tända samtidigt?
Får för mej att det inte brukar vara så på vanliga bilar...
Har ”vanliga” 7” H4 insatser och undrar då om jag kan koppla så halvljuset ligger och lyser hela tiden och när jag vill ha helljus så tänder man upp den tråden också.
Kommer jag bränna upp glödknoppen om båda trådarna är tända samtidigt?
Får för mej att det inte brukar vara så på vanliga bilar...
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Det normala vad jag vet är att endast en tråd brinner åt gången. Det är väl för att inte överhetta reflektorn och lampan.
/SGT
/SGT
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
tänkte så också... men det finns väll med 130w på heljus har jag för mig.. 100w finn i alla fall å det borde ju bli lika varmt, men dom lamporna är ju byggda för detsgt skrev:Det normala vad jag vet är att endast en tråd brinner åt gången. Det är väl för att inte överhetta reflektorn och lampan.
/SGT
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Bara för att det finns lampor med högre effekt betyder ju inte att dina GLAS/REFLEKTORER tål den ökade värmen...
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
vanlig 7tumare är glas å cromad plåt..... tror nog det stoppar å om inte kostar dom en hundring stThelemorf skrev:Bara för att det finns lampor med högre effekt betyder ju inte att dina GLAS/REFLEKTORER tål den ökade värmen...

finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Om inte reflektorn är helt inbyggd "bakom" så att säga så får den ju bra kylning där också. Då med vanliga 55/60W lampor skulle det nog kunna funka. Men testa gärna och återkom med resultatet.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Fast frågan är ju varför man vill ha halvljuset tänt samtidigt med helljuset?
Att lysa upp vägen nära bilen har man ju ingen nytta av, blir som att ha extraljus som pekar neråt, vägen blir upplyst nära bilen och försämrar "långseendet".
Att lysa upp vägen nära bilen har man ju ingen nytta av, blir som att ha extraljus som pekar neråt, vägen blir upplyst nära bilen och försämrar "långseendet".
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Jag har provat att doppa mina H4 insatser med 100w lampor i 0 gradit vatten, det gick inte bra. 

TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Finns ju bilar som har båda lösningarna fast om det bara är bilar utan h4 som har båda trådarna tänd vid helljus låter jag vara osagt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
har pajat en lampa när reläna fick spunk så både hel och halvljustråd lyste, fick plock glas i reflektorn.
bara byta lampa å köra igen allt klara sig
bara byta lampa å köra igen allt klara sig
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
De bilar jag har haft har dubbla glödlampor.Mathias T skrev:Finns ju bilar som har båda lösningarna fast om det bara är bilar utan h4 som har båda trådarna tänd vid helljus låter jag vara osagt
/Micke
Jeep GC -94 under ombyggnad
#JCS 592
"RESPECT THE ELEMENTS - BUT CHALLENGE THEM"
Jeep GC -94 under ombyggnad
#JCS 592
"RESPECT THE ELEMENTS - BUT CHALLENGE THEM"
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Om vi säger såhär:
Under dom snart 35 år jag meckat med X antal 1000 bilar har jag aldrig sett någon som har både hel och halvljuset tänt samtidigt i en H4-lampa...
Bilar med dubbla lampor, ja men aldrig på en H4...
Under dom snart 35 år jag meckat med X antal 1000 bilar har jag aldrig sett någon som har både hel och halvljuset tänt samtidigt i en H4-lampa...
Bilar med dubbla lampor, ja men aldrig på en H4...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Tack för alla bra svar!
Reflektor kommer jag nog få byta med jämna mellanrum pga yttre våld så det är nog inget problem, men vill inte behöva byta glödknopp hela tiden...
Tanken var att få mera ljus än om man köra med hel och halv separat. Bilen kommer aldrig att gå fort så något "långseende" behövs nog inte ändå.
Känns nog som att jag får ta och fixa fram ett växlande relä och koppla "rätt"
Reflektor kommer jag nog få byta med jämna mellanrum pga yttre våld så det är nog inget problem, men vill inte behöva byta glödknopp hela tiden...
Tanken var att få mera ljus än om man köra med hel och halv separat. Bilen kommer aldrig att gå fort så något "långseende" behövs nog inte ändå.
Känns nog som att jag får ta och fixa fram ett växlande relä och koppla "rätt"

-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Om du inte behöver "långseende" som du skriver, varför inte bara köra med arbetsstrålkastare i närområdet?Marcus A skrev:Tack för alla bra svar!
Reflektor kommer jag nog få byta med jämna mellanrum pga yttre våld så det är nog inget problem, men vill inte behöva byta glödknopp hela tiden...
Tanken var att få mera ljus än om man köra med hel och halv separat. Bilen kommer aldrig att gå fort så något "långseende" behövs nog inte ändå.
Känns nog som att jag får ta och fixa fram ett växlande relä och koppla "rätt"
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: Hel och halvljus i H4 insats.
Jo det ska jag men bilprovningen nöjer sej inte med detsebringZ28 skrev:Om du inte behöver "långseende" som du skriver, varför inte bara köra med arbetsstrålkastare i närområdet?
Magnus
