Willys Jeep FC170 Väg tilll användbarhet.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Willys Jeep FC170 Väg tilll användbarhet.
Hej. Har efter lite funderande och lite slump blivit med en Willys FC 170 -58.
Var nog lite för mjuk för dess halv knasiga charm... Nu är nästa utmaning att finna vägen fram till en tillförlitlig bil som faktiskt går använda. Blir nog aldrig någon kung av varken vägen eller skogen. Men en tillförlitligt gammal charmig 4wd som man vågar använda.
Bilen köptes í skicket bortglömd bruksbil. Inte använd på 3-5 år. Bilen har kvar SuperHurricane 6:an och resten av drivlinan. Även det sunkiga 6v elsystemet. Bromsarna är givetvis totalt väck runtom. (enkrets med trumbromsar...) Någon verkar ha brytt sig lite om den tidigare. Då bilen har lite spår av rostlagningar och mindre ombyggnationer under sitt liv. Även om jag tvivlar på att senaste ägaren gjort något. Det jag lyckats konstatera så här långt. Kofångare, fästen fram. Instrumentpanel modiferiad. Kylsystem/Värmepacket/Motorkåpa. Samt lite annat smått och gott.
Givetvis finns rost men jämfört med andra objekt förefaller det ändå ganska anständigt lite. Men givetvis är den ful som stryck i lack och inredning.
Jag har bara hunnit börja städa lite kring motorn för att se om den går väcka till liv. (Rengöra bränslesystem, Tändning..) Dock har jag konstaterat att förutom att tändstiften såg farsinerande olika ut. Kan rimligen inte ha gått bra på alla cylindrar som det står.
Ett fel som får mig att fundera lite vidare i vägen framåt är att framaxeln som är trasig, tömd och kardan borta. Vilket gör att den saknar ett av dom viktigaste sakerna 4WD !
Motorn idag är jag inte övertygad om att den mår bra. Växellåda och Fördelningslåda lite fukttande men inga andra konstaterade fel. Dock en stor brist enligt mig att ingen Full Time 4WD är bara Part Time om framaxel hade fungerat.
Bromsarna är en katastrof som måste renoveras ordentligt. Även om dom varit i topskick är inte enkretssystem men för liten oljereservoar och trumbromsar något wow.
Så nu det jag har verkligen funderat på och skulle behöva lite tips och ideer om.
1. Skrämma liv i orginaldrivlinan. Få tag på delar till framaxel, kardan. Göra vad som krävs kring elsystem, motor och bromsar. Största hindret för detta spår är tillgång på delar men även att jag tvivlar starkt på att orgianldrivlinan är tillräckligt användbar. Allt som är udda på en FC räknar jag men riktigt svårt att hitta. Allt som är willys "standard" lär inte vara några självklara problem.
2. Byta axlar för att få väg vänligare utväxling för att kunna köra anständigar till en träff eller dyligt. Hela axlar för att laga 4wd och bättre bromsar. Även här lär visst motorjobb och eljobb behövas.
3. Komplett drivlinebyte.
Byta allt. Motor, Låda, Fördelningslåda, Axlar, Bromsar.
Mitt största dillema för detta alternativ är vad skulle kunna var en rimlig donator. Så man på något görbart sätt kan fortsätta köra även på vägen med tanke på registrering. Effekt, Utbyttmotor, Ombyggd etc. Vad som hade varit rimligt görbara alternativ är jag inte helt på det klara med.
Oavsett alternativ så är det helt klar behov av att fixa både kaross och inredning om det ska se anständigt ut.
/Johan
Var nog lite för mjuk för dess halv knasiga charm... Nu är nästa utmaning att finna vägen fram till en tillförlitlig bil som faktiskt går använda. Blir nog aldrig någon kung av varken vägen eller skogen. Men en tillförlitligt gammal charmig 4wd som man vågar använda.
Bilen köptes í skicket bortglömd bruksbil. Inte använd på 3-5 år. Bilen har kvar SuperHurricane 6:an och resten av drivlinan. Även det sunkiga 6v elsystemet. Bromsarna är givetvis totalt väck runtom. (enkrets med trumbromsar...) Någon verkar ha brytt sig lite om den tidigare. Då bilen har lite spår av rostlagningar och mindre ombyggnationer under sitt liv. Även om jag tvivlar på att senaste ägaren gjort något. Det jag lyckats konstatera så här långt. Kofångare, fästen fram. Instrumentpanel modiferiad. Kylsystem/Värmepacket/Motorkåpa. Samt lite annat smått och gott.
Givetvis finns rost men jämfört med andra objekt förefaller det ändå ganska anständigt lite. Men givetvis är den ful som stryck i lack och inredning.
Jag har bara hunnit börja städa lite kring motorn för att se om den går väcka till liv. (Rengöra bränslesystem, Tändning..) Dock har jag konstaterat att förutom att tändstiften såg farsinerande olika ut. Kan rimligen inte ha gått bra på alla cylindrar som det står.
Ett fel som får mig att fundera lite vidare i vägen framåt är att framaxeln som är trasig, tömd och kardan borta. Vilket gör att den saknar ett av dom viktigaste sakerna 4WD !
Motorn idag är jag inte övertygad om att den mår bra. Växellåda och Fördelningslåda lite fukttande men inga andra konstaterade fel. Dock en stor brist enligt mig att ingen Full Time 4WD är bara Part Time om framaxel hade fungerat.
Bromsarna är en katastrof som måste renoveras ordentligt. Även om dom varit i topskick är inte enkretssystem men för liten oljereservoar och trumbromsar något wow.
Så nu det jag har verkligen funderat på och skulle behöva lite tips och ideer om.
1. Skrämma liv i orginaldrivlinan. Få tag på delar till framaxel, kardan. Göra vad som krävs kring elsystem, motor och bromsar. Största hindret för detta spår är tillgång på delar men även att jag tvivlar starkt på att orgianldrivlinan är tillräckligt användbar. Allt som är udda på en FC räknar jag men riktigt svårt att hitta. Allt som är willys "standard" lär inte vara några självklara problem.
2. Byta axlar för att få väg vänligare utväxling för att kunna köra anständigar till en träff eller dyligt. Hela axlar för att laga 4wd och bättre bromsar. Även här lär visst motorjobb och eljobb behövas.
3. Komplett drivlinebyte.
Byta allt. Motor, Låda, Fördelningslåda, Axlar, Bromsar.
Mitt största dillema för detta alternativ är vad skulle kunna var en rimlig donator. Så man på något görbart sätt kan fortsätta köra även på vägen med tanke på registrering. Effekt, Utbyttmotor, Ombyggd etc. Vad som hade varit rimligt görbara alternativ är jag inte helt på det klara med.
Oavsett alternativ så är det helt klar behov av att fixa både kaross och inredning om det ska se anständigt ut.
/Johan
Re: Willys Jeep FC170 Väg tilll användbarhet.
Trevligt, jag har också ett liknande objekt som jag hållet på skrämma liv i.
Min är en Van som gått som fångtransport. Jag kommer att skrota mina axlar och förmodligen även ramen. Har nämligen en komplett Wagoneer som jag kan lyfta över karossen på.
//John
Min är en Van som gått som fångtransport. Jag kommer att skrota mina axlar och förmodligen även ramen. Har nämligen en komplett Wagoneer som jag kan lyfta över karossen på.
//John
Re: Willys Jeep FC170 Väg tilll användbarhet.
åååh! e de de sidoprojektet som stjäl tiden från wranglern?SpeedKing skrev:Trevligt, jag har också ett liknande objekt som jag hållet på skrämma liv i.
Min är en Van som gått som fångtransport. Jag kommer att skrota mina axlar och förmodligen även ramen. Har nämligen en komplett Wagoneer som jag kan lyfta över karossen på.
//John
de lät jävligt coolt!

#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Re: Willys Jeep FC170 Väg tilll användbarhet.
Nope. Den tar jag då wranglern är klar.
Re: Willys Jeep FC170 Väg tilll användbarhet.
Jovisst skulle en orginalväg vara enklast på besiktningsvis.
Men tills att nya garaget är klart eller snön börjar försvinna. Får det bli fundering på vägen frammåt.
Men vad finns det för andra rimliga väga ?
Att bara göra ett motorbyte om så skulle krävas och lägga sig inom rimlig effekt från oginalet.
Om vi säger att man skulle få tag på en donatorbil. Troligtvis svårt att hitta något med så låg effekt att man hamnar nära orginalets 105 vilda sidventilponnys.
Som exempel om man skulle ta hela drivlinan med bromsar, styrning, motor, växellådor etc och sätta på Willys ramen men kaross. Har jag då förstått det rätt att då behöver jag gå vägen för ombyggt fordon om jag vill få den reggad och slutligen besiktningsbar.
Vad skulle då bli min effektbegränsande faktor ? Inte för att jag önskar monstereffekt men det är inte lätt att hitta så stora bilar men så låg effekt som FC 170 är orginal i något modernare med stela axlar.
Enda jag tänkt på är Cherokee eller dyligt. Men har svårt att se hur man kommer undan men effektökningen.
Men tills att nya garaget är klart eller snön börjar försvinna. Får det bli fundering på vägen frammåt.
Men vad finns det för andra rimliga väga ?
Att bara göra ett motorbyte om så skulle krävas och lägga sig inom rimlig effekt från oginalet.
Om vi säger att man skulle få tag på en donatorbil. Troligtvis svårt att hitta något med så låg effekt att man hamnar nära orginalets 105 vilda sidventilponnys.
Som exempel om man skulle ta hela drivlinan med bromsar, styrning, motor, växellådor etc och sätta på Willys ramen men kaross. Har jag då förstått det rätt att då behöver jag gå vägen för ombyggt fordon om jag vill få den reggad och slutligen besiktningsbar.
Vad skulle då bli min effektbegränsande faktor ? Inte för att jag önskar monstereffekt men det är inte lätt att hitta så stora bilar men så låg effekt som FC 170 är orginal i något modernare med stela axlar.
Enda jag tänkt på är Cherokee eller dyligt. Men har svårt att se hur man kommer undan men effektökningen.
Re: Willys Jeep FC170 Väg tilll användbarhet.
Wrangler YJ med 4,2 liters motorn då? 115hk eller nått.
Re: Willys Jeep FC170 Väg tilll användbarhet.
Får jag ta på orginaldelar så får det vara lösningen. Håller ett öga öppet för det så man inte missar något. Men än så länge går det väl inte framåt så mycket.SpeedKing skrev:Wrangler YJ med 4,2 liters motorn då? 115hk eller nått.
Kan man väl skaffa sig fler projekt istället om man vill bygga om ordentligt...
Men visst hade Wrangler kunnat vara ett alterantiv. Det som jag tycker är dåligt med den. Är väl att det är ju ingen direkt uppgradering funktionsmässigt av fördelningslåda fortfarande bara Part Time 4wd. Sedan är min uppfattning att det är inte lätt att hitta billigare objekt.
Min uppfattning är att det prismässigt går 2-3 st utrostade /besikningsfallerade Cherokee / GC / RR på en Wrangler.
En Range Rover hade kanske också fungerat om det inte var för V8an som jag tror blir svår att rymma förutom att den är Engelsk.. Är ju väldigt smalt men ofantligt långt motordike på FCn. Så en rak 4, 6 , 8 a hade nog passat bäst av den anledningen.
Men skulle det gå ta en 4.0 Cherokee / GC och få ihop det med FC ramen/kaross då är det ett hett alterinativ. Finns ju så väldigt många objekt att hitta relativt enkelt.
Det jag inte fått ihop själv när det gäller reglerna för ombyggnationer är. Vad på ramen utgör begränsningen för motor drivlina. Allt annat kan jag ju ta som det är från donatorn och därmet passa ihop men hur det var i donatorbilen.
/ Johan