Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » tis mar 18, 2014 9:03
varför byggs så många motorer med denna idiotiska rem

är det för att få in fina sevicepengar
såg detta fina exemplaret på idiotin i går

-
sos
- Veteran
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
- Ort: Kiruna
Inlägg
av sos » tis mar 18, 2014 12:19
Eller så att det kan slå i ventilerna vid rem-brott, svårt på en diesel (men de har väl kedja som oftast håller lite längre MEN inte för "evigt").
Kanske inte går att bygga bensinare på annat sätt numera heller?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
Walleandersson
- Forumräv
- Inlägg: 930
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
- Ort: borås kinnarumma/fristad
Inlägg
av Walleandersson » tis mar 18, 2014 13:33
stötstångsmotor !
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
-
mantajohan
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Inlägg
av mantajohan » tis mar 18, 2014 15:41
kamkedja som gammal mercadiesel, stötstänger eller non interference motor ftw
modern "kvalite" (är riktigt dålig)......
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » tis mar 18, 2014 16:46
Finns många motorer med stötstänger och rem
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » tis mar 18, 2014 17:31
Det är väl så att många ventiler i kombination med hög kompression och låg cylindervolym för bra verkningsgrad helt enkelt gör det omöjligt att få nog med plats för att ventilerna ska gå fritt från kolvarna när dom kommer i otakt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
sos
- Veteran
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
- Ort: Kiruna
Inlägg
av sos » tis mar 18, 2014 17:53
henke_99 skrev:Det är väl så att många ventiler i kombination med hög kompression och låg cylindervolym för bra verkningsgrad helt enkelt gör det omöjligt att få nog med plats för att ventilerna ska gå fritt från kolvarna när dom kommer i otakt.
Lite det jag anade, nya krav på "renhet"/bränslesnålt och inte minst billigt/rationell tillverkning för att ge maximal vinst har nog drivit fram detta.
Alla dessa konsument organisationer stirrar sig blinda på jämförelser av förbrukning och verkstads kostnad etc... inte beloppen 3000kr eller 3200kr för oljebyte reflekterar man inte över utan snarare att den andra är 200kr dyrare.
Borde t.ex vara straffbart/förbjudet att sälja bilar där inte det går att byta glödlampa på macken inom 2 minuter medans man tankar. det vore något för EU och alla dessa konsument organisationer att kika på.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » tis mar 18, 2014 19:47
Det är en av anledningarna att jag inte byter bort min gamla kära 740! Går kamremmen av så stannar jag vid vägkanten och lägger "bara" på en ny

Sen gasar jag vidare som om inget har hänt. Finns visst nån finlandsexportbil som har lite annorlunda motor med förbränningsrummen i kolvarna- där blir det visst ventilsallad om remmen går av!
Varför har ingen tillverkare anammat tekniken med axel och vinkelväxel? Det hade ju Rolls Royce på sina flygmotorer, lastbilstillverkare har det väl idag också? Just R/R hade det för att få variabla ventiltider på ett lättare sätt för att optimera förbränningen med tanke på flyghöjd (syrehalt i luften) och skiftande bränslekvalité. Sån teknik som lika gärna kan användas för att optimera bränsleförbrukning och förbättra avgasvärdena?
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » tis mar 18, 2014 21:15
Coolt
Men risken finns ju att det blir tjugoelva nya givare och annat som kan strula i stället

Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
Wild_Devil
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Inlägg
av Wild_Devil » tis mar 25, 2014 23:51
Min Audi 1999 1.9 TDi kostar "bara" 10tusen kr att byta kamrem på.. och det skall göras med ett par år alt 8tusen mils intervall....
24tusen mils service kostar "bara" 7400Kr
Och bilen värderas till ca 20tusen så kommer nog bli mycket billig bilar framöver när färre och färre personer kan göra sånt själva...
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

-
sos
- Veteran
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
- Ort: Kiruna
Inlägg
av sos » ons mar 26, 2014 8:11
mycket mycket billiga... vem betalar bra för en bil som inte fått kamrem bytt sedan... ett haveri när som helst med reparation för +50,000kr
framtidens beg-bilar kommer antagligen inte att värderas högre än den mängd bränsle som finns i tanken och vem vågar tanka fullt med tanke på att hela värdet sitter i tanken och bilen kan haverera när som helst.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
turbofrallan
- Rutinerad
- Inlägg: 489
- Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
- Ort: skillingmark
Inlägg
av turbofrallan » ons mar 26, 2014 9:15
på min volvo är det 18000mil intervall på kamremmen, o ett byte med vattenpump kostar i runda slängor runt 6000kr . tycker inte det är en så farlig kostnad direkt
har du kört fast elle?
-
Wild_Devil
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Inlägg
av Wild_Devil » ons mar 26, 2014 16:27
turbofrallan skrev:på min volvo är det 18000mil intervall på kamremmen, o ett byte med vattenpump kostar i runda slängor runt 6000kr . tycker inte det är en så farlig kostnad direkt
Vad har du för bil då ? ! ?
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
