Började för tusen år sedan att bygga på en Isuzu pickup, den vart dock såld till Afrika.
I samma veva som den försvann kom jag över Jeep ZJ 4.0 1994.
Köpte den och budget höjde med V8 framfjädrar bak, och klotsar fram.
Vart även en frontbåge, trösklar i 4mm balk och lite annat småplock.
Hade 33/12,5x15 Hankook däck på plåtisar.



Tröskade med den här ett tag, men ville komma högre upp och ha en större motor.
Så då bestämde jag mig för en ZJ V8, gärna en facelift.
Vart ett byte mot en här lokalt, en del att göra på men bra övergripande skick.


Så då planerades det för höjning.
Beställde till slut ett Iron Rock Offroad 7" Critical Path Kit.
Vart även ett IRO Over The Knuckle Steering Kit, ett SYE hack n tap, dubbelknutsmedbringare till axlarna och lite annat från IRO.
Hade inte råd med premium kittet, men får komplettera med lång arm bak senare.
Under tiden fixade jag det som behövdes för besiktning av bilen.
Var och besiktade med blankt papper.
Framaxeln var slut på bilen, men jag har gjort i ordning en annan vid sidan av som åker på med höjningen.
Bakaxeln får en snabbrenovering den med.
Nu har prylarna från IRO kommit.


Nu är det alltså dags att lägga i en högre växel.
Bilen ska ner i garaget den närmaste tiden för modifiering.
Det som skall göras i första skedet är:
-Nya trösklar i 4 mm balk.
-Frontbåge alt. hel stål kofångare.
-Montera allt från IRO.
-Konstruera en ny bakkardan.
-Byta stereo till eftermarknads saker.
-33/12,5-15 däck, lutar åt Nankang N889 mt.
-Ny dragning av avgassystemet.
-Uppfräshning av underrede då den kommer synas lite mer av det.
Skulle gärna vilja ha 35" eller större däck, men har inte råd att uppgradera axlarna i år, och jag vill att det ska hålla så man får åka mycket.
Så typ, nu måste jag åka till garaget.