Någon i Göteborgstrakten kan skära ut detaljer i 355 stål

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Stellan
Användare

Någon i Göteborgstrakten kan skära ut detaljer i 355 stål

Inlägg av Stellan » mån apr 07, 2014 12:54

Är på jakt efter någon i Göteborgstrakten som kan skära ut runda plattor i 355 konstruktionsstål, 6mm tjocka och mellan 60mm och 100mm samt en liten detalj 30mm x 45mm utifrån enklare CAD skiss, ett plus är om du har tillgång till spillbitar.

Betalning: öl, fikabröd eller en slant till kaffekassan!?

Då detta inte direkt är offroad relaterat kan vi ta vidare diskussioner på PM
Senast redigerad av Stellan den mån apr 07, 2014 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
/Stellan

Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm

OBELIX
OffroadGeek

Re: Någon i Göteborgstrakten som skär Hardox med laser/vatte

Inlägg av OBELIX » mån apr 07, 2014 15:19

Synd att det inte var Welldox du ville ha, För en sån restbit såg jag idag när jag var ute på gården och kollade.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Stellan
Användare

Inlägg av Stellan » mån apr 07, 2014 15:40

Funkar säkert lika bra, är ute efter någon stålkvalitet med lite högre hållfasthet än vanligt blötjärn. Dom ska bli skjutmål för .22lr och det funkar med vanligt järn ett tag men i längden så blir dom deformerade.
Har inte experimenterat med att gå upp i tjocklek men det borde funka bra också, den ökade vikten gör säkert inget.
Låt mig omformulera frågan:
Någon i Göteborgstrakten som kan skära ut ovan nämnda runda plåtbitar, gärna i någon stålkvalitet som är lite hållfastare, för en billig penning?
/Stellan

Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » mån apr 07, 2014 15:57

Plattstål eller "blötjärn" som du skriver är ju som du skriver rätt mjukt. För hårt material KAN splittras, så en medelväg med vanligt konstruktionsstål typ: 355 skulle funka bra.

Sen har du den levande kraften i kulan, har du för tunn plåt så kommer kulan att flytta/slå bort plåten från fästet med tiden, en 15-20 mm väger för mycket för att en så liten kula ska kunna göra det.
(tror jag iaf)

Har en transport som går ner till Varberg inom några veckor, räcker det för dej så behöver jag bara måtten och antalet så fixar jag det.

Sen fattar jag inte vart kravet på vatten eller laser skuret kommer in i bilden? Ang. vatten så finns ju det kravet när det är extremt viktigt att inte förändra den molekylära strukturen i höghållfasthetsstål- men det är det ju inte tal om här...

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar