Sida 1 av 1

Ställa på pumpen Frontera

Postat: mån apr 14, 2014 22:41
av runk3n
Nyligt blivit ägare till en Frontera -94 och vill ställa upp pumpen något då jag tycker den är fruktansvärt slö från botten. Har 31" och de hjälper ju inte till direkt.

Så frågan är helt enkelt vart gör man detta? Har försökt att leta men hittar ingen skruv.
Sen en till fråga som är lite off topic men vad jag kan se så sitter det ingen westgate. Hur reglerar den då laddtrycket? Tänkte om man va tvungen å ställa upp laddtrycket när man muttrar på mer bränsle...?

Re: Ställa på pumpen Frontera

Postat: tis apr 15, 2014 12:45
av mantajohan
hur gammal är din frontera? gissar att den är en diesel? många diesel fattas wastegate då det inte behövs

ställer du på pumpen så laddar turbon mer automatiskt :wink:

Bild

den inringade bilden är skruven du skruvar IN för att ösa på mer soppa ifall du har en pump från Bosch, det brukar sitta en spärr ring omkring som får tas bort
när du skruvar in den skruven så höjs även tomgången

du gör detta helt på eget bevåg :!: jag tar inget ansvar för blåst topplockspackning, sprängd turbo eller dyl

Re: Ställa på pumpen Frontera

Postat: tis apr 15, 2014 15:47
av runk3n
Som jag skrev så är det en 94:a och självklart diesel annars så är det svårt att ställa på pumpen... :wink:

Grett som fläsk! Tackar! Ska titta på detta underdagen.
Ne de är klart att du inte gör, inte jag häller. :) tanken va inte att skruva sjuhundra varv utan lite grann för att få lite mer umf, Men finns det ingen tomgångsskruv? lite trist å få en tomgång på 1500-2000.

Re: Ställa på pumpen Frontera

Postat: tis apr 15, 2014 20:16
av mantajohan
jo visst finns det, har glömt vilken det var, ca 1-1,5 varv brukar vara lagom på vw diesel 1.6an för att ge lagom effekt

Re: Ställa på pumpen Frontera

Postat: sön apr 20, 2014 0:01
av runk3n
Nu börjar saker å ting klarna. Iomed att jag var tänkt att ställa på pumpen så kopplade jag in en turbotrycksmätare, denna visade att hur jag än ställde på pumpen så laddade den inte mer än 0,6 vilket jag tycker var lite. Så jag ställde tillbaka pumpen eftersom de enda det resulterade i var svartrök och började jaga laddtryck ist.

Kom fram till att det sitter en WG på turbon. Och jag gjorde helt enkelt så att jag monterade en "pys-ventil" (lättade på skruven till röret som går till WG) och provkörde. Nu hände det grejjer! Laddtrycket kommer mycket tidigare och har en pik på 1.1-1.2 vilken jag tycker värkar mer rimligt ligger stadigt på 0,5-0,6 vid normal körning. Och med rikligt med luft kom även effekten. Känns inte alls lika slö som tidigare även fast jag inte har ställt på pumpen något.

Så min lilla slutsats är att fjädern i WG är matt så den öppnar för tidigt. Nu känns det nästan inte som ett behov att ställa på pumpen spec mycket. :jump:

Bild
Som jag förstått så går det att justera trycket med denna, om jag förstod dom utrikiska forumen rätt.

Bild
Och det var denna jag lättade på för att få "pys" effekten.