Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
borjesson
- Rutinerad
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tor jul 21, 2011 19:51
- Ort: Hedekas
-
Kontakt:
Inlägg
av borjesson » fre apr 25, 2014 20:02
Tjenare, står ute i garaget och ska på körning i morgon, har dock stött på lite patrull! Har en helt ny rattstången i från summit racing som ersätter en orginal GM rattstång. Jag får ström på tändspolen när tändningen är på men när jag drar runt startmotorn så försvinner denna ström. Finns det ett speciellt urtag ur rattstången bara för detta ? Om någon vet är jag tacksam för svar !
// Börjesson

-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » fre apr 25, 2014 21:38
Kanske ute och cyklar - men.................
På många bilar, bl a jänkare, är/var det vanligt med 9 volt-spole och förkopplingsmotstånd så att tändspolen i startögonblicket matas med överspänning = 12 volt.
När man släpper på nyckeln från startmotorinkoppling så matas tändspolen åter med 9 volt via förkopplingsmotståndet.
Kan det ha blivit någon tankevurpa vid den elektriska anslutningen?

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » fre apr 25, 2014 21:41
[quote="Wältmeister"]Kanske ute och cyklar - men.................
På många bilar, bl a jänkare, är/var det vanligt med 9 volt-spole och förkopplingsmotstånd så att tändspolen i startögonblicket matas med överspänning = 12 volt.
När man släpper på nyckeln från startmotorinkoppling så matas tändspolen åter med 9 volt via förkopplingsmotståndet.
Kan det ha blivit någon tankevurpa vid den elektriska anslutningen?

[/quote
Duktigt

håller med dig

-
sebringZ28
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Inlägg
av sebringZ28 » sön apr 27, 2014 20:04
Wältmeister skrev:Kanske ute och cyklar - men.................
På många bilar, bl a jänkare, är/var det vanligt med 9 volt-spole och förkopplingsmotstånd så att tändspolen i startögonblicket matas med överspänning = 12 volt.
När man släpper på nyckeln från startmotorinkoppling så matas tändspolen åter med 9 volt via förkopplingsmotståndet.
Kan det ha blivit någon tankevurpa vid den elektriska anslutningen?

Hoppas TS har löst problemet så han fick ut och åka i helgen, men om någon hittar den här tråden vid en sökning så kan det vara bra om vi utvecklar lite.
9-10 volt till spolen via tändnings-switch är vanligt, på bilar med brytarfördelare, i GM's fall löste man det genom att ledaren från tändningslåset innehöll ett motstånd så man spänningsdelade ner den, det är denna tråd man måste bli av med om man uppdaterar med brytarlöst, dessa bilar hade dock en matning från ett uttag på starten så dom fick full bat+ så länge solenoiden är dragen. denna variant fortsatte man med även en stund efter att man började med brytarlöst -74, nyare tändings-swichar har dock ersatt den varianten med att ge matning till spolen både i RUN och START läget och på så sätt slipper man den extra kabeln.
Så om man har en switch som saknar matning i START läget så får man ta en från startmotorns anslutning, säkra den bara. Har man en swicth med matning i bägge lägena behöver man den inte.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee