Behöver tips om hur man fixar laddningsproblem. Vw 120 A generator från en golfdiesel. Den laddar inte men spänningen går upp när jag startar motorn, från c:a 12 v till 13,8. kabeln till D+ blir kokhet. Vad beror detta på? Kan man byta något i generatorn eller måste hela generatorn bytas? Tips och ideer mottages med glädje.
Ingen som har en 120A generator liggandes?
Problem med laddning
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Problem med laddning
Är batteriet friskt?
Ca 12 volt är ju lite vag beskrivning, ca 12 volt kan ju vara mellan 11,5 och 12,5 . Ett friskt batteri bör väl ligga närmare 13volt olastat. en spänning under 12volt kan ju tyda på att batteriet är slut. Om batteriet har en spänning på 12volt så är det nog gränsfall. Även laddningspänningen låter lite låg men det skulle också kunna tyda på att batteriet inte är friskt. Att D+ blir varm tyder nog iofs på att något inte står rätt till.
Ca 12 volt är ju lite vag beskrivning, ca 12 volt kan ju vara mellan 11,5 och 12,5 . Ett friskt batteri bör väl ligga närmare 13volt olastat. en spänning under 12volt kan ju tyda på att batteriet är slut. Om batteriet har en spänning på 12volt så är det nog gränsfall. Även laddningspänningen låter lite låg men det skulle också kunna tyda på att batteriet inte är friskt. Att D+ blir varm tyder nog iofs på att något inte står rätt till.
Senast redigerad av joones den fre maj 02, 2014 22:05, redigerad totalt 2 gång.
VW TARO -95
Re: Problem med laddning
Låter som en diod har pajat hade en nissan å den laddade på typ 18v
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Problem med laddning
Har en liggandes.
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: Problem med laddning
Att batterispänningen ligger på (exakt) 12,3 volt är nog bara för det är lite urladdat. Spänningen var på under 8 v när jag gick i mål på scc i helgen och jag har haft en laddare på ett par timmar sedan dess. Jag tror defenitivt att något inte står rätt till med generatorn nu. Provstartade igen och då kokade plasten bort på kabeln.
Robban: Du har ett PM
Robban: Du har ett PM