Jeep cherokee med höga CO & HC halter.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jeep cherokee med höga CO & HC halter.
Hallå!
Bilen i fråga är en Jeep Cherokee -89 4l rak 6.
Besiktigade bilen förra året.
Fick även då skyhöga HC & CO värden.
Byte katalysator + lambdasond och olja + filter. Sen gick den igenom med lite marginal iallafall.
Besiktigade bilden idag igen. Då var det samma visa tyvärr!
Har kört med bilen kanske MAX 200mil sedan förra besiktningen, Mestadels har den stått i garaget egentligen.
Följande siffror.
CO : 2,3 (0.5 är tillåtet)
CO 2500 : 2,1 (0,3 är tillåtet)
HC : 108. (100 är tillåtet)
LAMBDA : 0,84 (0.97-1,03 är tillåtet)
Bilen går bra i motor & märker inga konstigheter när jag kör!
Men den luktar inte vidare gott ifrån avgaserna!
Vad tror ni är fel ? Inte så sugen på att byta lambdasond + katalysator igen direkt.
Om det kan hjälpa, så hade bilen stått i ca 2 månader nu innan besiktningen!
Tack på förhand!
Bilen i fråga är en Jeep Cherokee -89 4l rak 6.
Besiktigade bilen förra året.
Fick även då skyhöga HC & CO värden.
Byte katalysator + lambdasond och olja + filter. Sen gick den igenom med lite marginal iallafall.
Besiktigade bilden idag igen. Då var det samma visa tyvärr!
Har kört med bilen kanske MAX 200mil sedan förra besiktningen, Mestadels har den stått i garaget egentligen.
Följande siffror.
CO : 2,3 (0.5 är tillåtet)
CO 2500 : 2,1 (0,3 är tillåtet)
HC : 108. (100 är tillåtet)
LAMBDA : 0,84 (0.97-1,03 är tillåtet)
Bilen går bra i motor & märker inga konstigheter när jag kör!
Men den luktar inte vidare gott ifrån avgaserna!
Vad tror ni är fel ? Inte så sugen på att byta lambdasond + katalysator igen direkt.
Om det kan hjälpa, så hade bilen stått i ca 2 månader nu innan besiktningen!
Tack på förhand!
Re: Jeep cherokee med höga CO & HC halter.
Jag hade ju en liknande tråd angående min 740 som hade ungefär samma värden som din, bytte kat och avgassystem och gick sen igenom med bra värden.
Men LasseSuzikan skrev då att troligtvis kommer även den nya katten avlida om jag inte hittar själva grunden till problemet i motorn. Att byta katten åtgärdar bara resultat av ett annat fel- men det är bättre att hitta det "rätta" felet istället så man inte bränner sönder den nya katten också. Så tolkade jag hans synpunkter då dom lät rätt vettiga- kanske är nåt liknande på din?
SKREV OBELIX
Men LasseSuzikan skrev då att troligtvis kommer även den nya katten avlida om jag inte hittar själva grunden till problemet i motorn. Att byta katten åtgärdar bara resultat av ett annat fel- men det är bättre att hitta det "rätta" felet istället så man inte bränner sönder den nya katten också. Så tolkade jag hans synpunkter då dom lät rätt vettiga- kanske är nåt liknande på din?
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Hemmastadd
Har du bytt motorolja nyligen?
Hur är det med tändstift och luftfilter?
Några felkoder?
Låter som att den går lite fett och det kan ju ha många orsaker men börja kolla ovanstående iaf.
Om du bara vill ha den igenom besiktningen och fortsätta felsöka sen kan du ju alltid hälla i 10-15 liter E85 i halvfull tank och köra motorn riktigt varm precis innan besiktning.
Hur är det med tändstift och luftfilter?
Några felkoder?
Låter som att den går lite fett och det kan ju ha många orsaker men börja kolla ovanstående iaf.
Om du bara vill ha den igenom besiktningen och fortsätta felsöka sen kan du ju alltid hälla i 10-15 liter E85 i halvfull tank och köra motorn riktigt varm precis innan besiktning.
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes,
Oljan + filter har gått max 200mil.
Luftfilter likaså.
Tändstift har jag inte bytt alls under min ägo, inte märkt av att dom är dåliga.
Felkoder fanns inga i fjol när vi höll på med den. (Inför förra besiktningen)
Den går ju hur fint som helst, känns som att den får för mycket soppa, men då borde den ändå ha bluddrat tycker jag ?
Jo tänkte la hälla i e85, men hört att det ska påverka och höja HC halten istället ?
Obelix : Hittade du något fel på din i slutändan ?
Oljan + filter har gått max 200mil.
Luftfilter likaså.
Tändstift har jag inte bytt alls under min ägo, inte märkt av att dom är dåliga.
Felkoder fanns inga i fjol när vi höll på med den. (Inför förra besiktningen)
Den går ju hur fint som helst, känns som att den får för mycket soppa, men då borde den ändå ha bluddrat tycker jag ?
Jo tänkte la hälla i e85, men hört att det ska påverka och höja HC halten istället ?
Obelix : Hittade du något fel på din i slutändan ?
-
- Användare
hade samma beskymmer på min -90:a . på min va det tps:en som va feljusterad jag justerade den å vipps så hade jag kanon värden.
besiktigade t.o.m med tom kat

Suzuki 423 med bogger
Mm känner mig verkligen som en nybörjare när det handlar om motorer nu,diesel_abris skrev:hade samma beskymmer på min -90:a . på min va det tps:en som va feljusterad jag justerade den å vipps så hade jag kanon värden.
Men ställer frågan ändå,
Hur justerar man denna isåfall ?
-
- Veteran
Hur gammal är bensinen i tanken?
När jag besiktigade min xj 89:a med 6månader gammal bensin så fick jag 2:or på alla avgasvärden.
Med gammal bensin:
CO 3,6 (0,5)
CO2500 1,8 (0,3)
HC 237 (100)
Lambda 0,95 (0,95-1,03)
Med ny bensin:
CO 0,00
CO2500 0,00
HC 23
Lambda 1,01
När jag besiktigade min xj 89:a med 6månader gammal bensin så fick jag 2:or på alla avgasvärden.
Med gammal bensin:
CO 3,6 (0,5)
CO2500 1,8 (0,3)
HC 237 (100)
Lambda 0,95 (0,95-1,03)
Med ny bensin:
CO 0,00
CO2500 0,00
HC 23
Lambda 1,01
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Bra fråga! Men max 2-3 månader, Var dock reserven bara när jag tog ut den, då fyllde jag på 14l inför besiktningen, Men får la köra några veckor, och hälla i lite K-sprit + ny fräsch bensin, sen testa igen!cherokeex2 skrev:Hur gammal är bensinen i tanken?
Med gammal bensin:
CO 3,6 (0,5)
CO2500 1,8 (0,3)
HC 237 (100)
Lambda 0,95 (0,95-1,03)
Med ny bensin:
CO 0,00
CO2500 0,00
HC 23
Lambda 1,01
Grenröret har en tendens att spricka med åldern på äldre xj/mj, ett sätt att kolla detta är att spraya startgas runt grenröret när motorn är igång och höjs tomgången en skvätt så har du en spricka.
Men det bör testas både vid kall motor och sedan vid varm motor då endera kan maskera en spricka.
Men du kan fuska lite genom att tanka etanol, sprickan i grenröret lurar lambdasonden att den får för lite bränsle som säger till databoxen att dra på mer, med bensin i tanken får du för höga avgasvärden, men med etanol kan det bli godkänt.(jag fuskade på besiktning med min gamla yj genom att tanka i etanol, när jag hade original förgasare.)
Därmed inte sagt att det är bra för motorn.
Men det bör testas både vid kall motor och sedan vid varm motor då endera kan maskera en spricka.
Men du kan fuska lite genom att tanka etanol, sprickan i grenröret lurar lambdasonden att den får för lite bränsle som säger till databoxen att dra på mer, med bensin i tanken får du för höga avgasvärden, men med etanol kan det bli godkänt.(jag fuskade på besiktning med min gamla yj genom att tanka i etanol, när jag hade original förgasare.)
Därmed inte sagt att det är bra för motorn.

wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Det var vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn som var sprucken...sleppy skrev:Obelix : Hittade du något fel på din i slutändan ?
Vilket ger för högt bränsletryck och då ger spridarna ett högre flöde.
Och med fet blandning svartryker (sotar) motorn och efter ett tag så har lambdan täckts med ett tunt lager sot, och då slutar lambdan att funka och blandningen blir ännu fetare och så småningom brinner k
katten...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Öhh, tomgången kan väl knappast höjer med startgas på en spricka på grenröret? på insug, visst men i grenröret är allt på väg "ut", eller?klenis skrev:Grenröret har en tendens att spricka med åldern på äldre xj/mj, ett sätt att kolla detta är att spraya startgas runt grenröret när motorn är igång och höjs tomgången en skvätt så har du en spricka.
Hög CO och lågt lambda säger att den går alldeles för fett. Eftersom HC är oförbrända kolväten orkar den inte ens förbränna allt som den får i sig. Felen kan vara många.
Suzican pekar på en möjlig felkälla. Det kan ju vara annat också som orsakar samma fenomen, att bränsletrycket blir för högt. I så fall borde E85-inblandning ta ner värdena lite, men själva felet är ju kvar.
Bensinen idag sägs börja bli dålig redan efter tre veckor. Prova med nu färsk soppa eller miljöbensin.
Moderna insprutningsystem som vi har att göra med här försöker reglera lamdba till 1.00. När det blir nåt annat beror det antingen på att bilprovningen inte mäter samma avgaser som bilens lambda (vilket oftast orsakas av att avgassytemet inte är tätt och så det är bra sug i bilprovningens apprat drar den in luft vilket resulterar i ett högt lambdavärde), att bilens mätning bli fel (kan orsakas av defekt lamdasom eller att den blivit sotig eller nåt liknande) eller att reglerområdet inte räcker till.
Drar den tjuvluft (vilket man hittar med startgastricket) borde den gå för magert istället för fett.
Jag tror mest på att byta bensinen mot färsk och eventuellt även oljan. Blir avgasvärdena bra då är det troligen inget fel på bilen...
Suzican pekar på en möjlig felkälla. Det kan ju vara annat också som orsakar samma fenomen, att bränsletrycket blir för högt. I så fall borde E85-inblandning ta ner värdena lite, men själva felet är ju kvar.
Bensinen idag sägs börja bli dålig redan efter tre veckor. Prova med nu färsk soppa eller miljöbensin.
Moderna insprutningsystem som vi har att göra med här försöker reglera lamdba till 1.00. När det blir nåt annat beror det antingen på att bilprovningen inte mäter samma avgaser som bilens lambda (vilket oftast orsakas av att avgassytemet inte är tätt och så det är bra sug i bilprovningens apprat drar den in luft vilket resulterar i ett högt lambdavärde), att bilens mätning bli fel (kan orsakas av defekt lamdasom eller att den blivit sotig eller nåt liknande) eller att reglerområdet inte räcker till.
Drar den tjuvluft (vilket man hittar med startgastricket) borde den gå för magert istället för fett.
Jag tror mest på att byta bensinen mot färsk och eventuellt även oljan. Blir avgasvärdena bra då är det troligen inget fel på bilen...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
-
- Hemmastadd
Håller med föregående talare. Det var därför jag undrade över luftfilter och tändstift.
Ett igensatt luftfilter gör ju att motorn inte får i sig tillräckligt med luft.
Och dåliga stift kan göra att den missar lite emellanåt och inte förbränner allt, därav högt HC (och CO).
Jag hade börjat med att kolla stiften och rengöra alt. byta dessa.
Och det som menades var ju insugsgrenröret. Fast en spricka i avgasgrenröret kan naturligtvis också påverka, men det hade du nog hört om så var fallet.
Ett igensatt luftfilter gör ju att motorn inte får i sig tillräckligt med luft.
Och dåliga stift kan göra att den missar lite emellanåt och inte förbränner allt, därav högt HC (och CO).
Jag hade börjat med att kolla stiften och rengöra alt. byta dessa.
Och det som menades var ju insugsgrenröret. Fast en spricka i avgasgrenröret kan naturligtvis också påverka, men det hade du nog hört om så var fallet.
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Det jag menade var naturligtvis avgasgrenröret, vanligast är väl att det spricker nere där två pipor går ihop.
Men på brorsans gamla comanche var det sprucket där de två mittersta rören ansluter på grenröret.
Inget puffande ljud kunde höras och det enda som avslöjade att det var sprucket var ett lätt ökande av tomgången när vi sprayade startgas.
Men på brorsans gamla comanche var det sprucket där de två mittersta rören ansluter på grenröret.
Inget puffande ljud kunde höras och det enda som avslöjade att det var sprucket var ett lätt ökande av tomgången när vi sprayade startgas.
wrangler -88