Sex månader efter att bilen köpts börjar det att vibrera kraftigt fram i bilen. Då bromsskivorna fram var gamla och dåliga beslöt jag mig för att byta dem till nya från Biltema. Observera att det inte fanns några vibrationer i ratten och bromspedalen pulserade inte som det gör när skivorna är skeva. Dock kunde man se ett excentrisk (motsatsen till koncentriskt) mönster/fläckar på skivorna. Detta mönster har jag aldrig sett trots att jag har hållit på med bilar i 40 år.
Efter byte av bromsskivorna uppför sig bilen normalt i ungefär sex månader. Problemet återkommer. Tar av skivorna och ser att de har samma mönster som förra gången. Får nya skivor på Biltema. Problemet försvinner i ca 2 månader.
Köper nu skivor från Speedparts. Samma visa, problemet försvinner i ett par månader för att sen återkomma. Byter nu skivor och belägg bak då problemet minskar i nerförsbacke (mindre vikt i bak). Problemet återkommer.
Byter bussningar i subframen till polyuretan. Styvar upp bussningarna i reaktionsstaget mellan låda och kaross, kollar alla bussningar i framvagnen samt alla motorkuddar. Tar loss framnaven och kollar i svarv om de är skeva. Fick tyvärr inte upp skivorna i svarven så kunde inte kolla skevheten, men eftersom problemet uppstått med 3 olika uppsättningar skivor tror jag inte på det. Renoverar främre bromsok. Kollar knutar samt drivaxlar. Det finns inga glapp i difflagren.
I vintras kunde man höra, om man bromsade försiktigt på is, att bromsen på höger fram ”pulserade”. Bytte då ABS-ringarna ifall ABS-en missade nåt kugg. Tydligen ett vanligt fel på SAAB. Ingen skillnad!
Mäter tjockleken med mikrometer på höger skiva. Den diffar 6 hundradelar från tunnaste till tjockaste punkt. Vet ej om detta är tillräckligt för att framkalla detta fel. Om det är tillräckligt borde pedalen pulsera vilket den ju inte gör.
Observera att inga vibrationer finns förutom vid inbromsning. ABS-lampan lyser inte.
Inte heller motorlampan. Inga felkoder finns. Bilen drar inte åt något håll. Samma problem oavsett däck.
Problemet är ibland kraftigt, ibland mindre kraftigt. Varje gång jag tar loss och kollar något
t ex. bromsoket försvinner problemet, för att återkomma efter kanske några timmar.
Prövade att få hjälp på SAAB-forumet men där fick jag bara (o)intellegenta svar typ: hur man byter bromsskivor.
Har säkert gjort fler saker, kommer bara inte ihåg allt.
Om jag inte redan var gråhårig skulle jag blivit det nu.
Eftersom att jag vet att det finns skarpa hjärnor på detta forum så hoppas jag någon kan ha nån ide som jag inte tänkt på.

PS: Är allergisk mot att lämna in bilen, bara så ni vet......