Undantag från kör och vilotider?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Undantag från kör och vilotider?
Nu får alla kloka skallar och envetna besserwissers en nöt att klura på.
Jag är privatperson och köper en lastbil med totalvikten 11990kg och årsmodell 1996 utan draganordning.
Jag kör bara mina egna hobbygrejer och godhjärtad som jag är nåt enstaka flyttlass åt vänner och bekanta. Givetvis utan ersättning.
Jag arbetar inte med att köra lastbil yrkesmässigt och har inte förarkort eller ykb. Jag har bara ett vanligt c-kort.
Måste jag hålla kör och vilotiderna?
Eller rättare sagt: måste jag ha kort/blad i färdskrivaren?
Har läst på TS men blir inte klok på detta.
Hjälp?
Jag är privatperson och köper en lastbil med totalvikten 11990kg och årsmodell 1996 utan draganordning.
Jag kör bara mina egna hobbygrejer och godhjärtad som jag är nåt enstaka flyttlass åt vänner och bekanta. Givetvis utan ersättning.
Jag arbetar inte med att köra lastbil yrkesmässigt och har inte förarkort eller ykb. Jag har bara ett vanligt c-kort.
Måste jag hålla kör och vilotiderna?
Eller rättare sagt: måste jag ha kort/blad i färdskrivaren?
Har läst på TS men blir inte klok på detta.
Hjälp?
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
Re: Undantag från kör och vilotider?
Jo..
Du måst allt följ reglerna. Kort i och Max 4,5 timmes köra innan fyrtifemman.
Det enda du int behöv tänk på arbetstidslagen. Så du kan börj på morron och pilla dig i näsan och sedan slå skrivaren på annat arbete och lasta i 6 timmar och köra hela 4,5 timme utan någon rast.
Du måst allt följ reglerna. Kort i och Max 4,5 timmes köra innan fyrtifemman.
Det enda du int behöv tänk på arbetstidslagen. Så du kan börj på morron och pilla dig i näsan och sedan slå skrivaren på annat arbete och lasta i 6 timmar och köra hela 4,5 timme utan någon rast.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Ja, eftersom totalvikten är över 7,5 ton så måste du följa kör och vilotidsreglerna och ha en godkänd färdskrivare fastän inte transporten är kommersiell.
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... vember.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... vember.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Om inte reglerna ändrats dom senaste 4 åren, så gäller inte kör och vilotiderna och krav på färdskrivare för din användning.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
mm. mm
-
- Guru
ibland önskar jag att folk som VET !!! svarar
nu finns det två olika svar som låter rimliga
NU inget påhopp av någon av er men jag vill också veta vad som är RÄTT !!!!!

nu finns det två olika svar som låter rimliga

NU inget påhopp av någon av er men jag vill också veta vad som är RÄTT !!!!!
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Saxat från sverkers länk:
Övergripande grundregler
Av de två EG-förordningarna 561/2006 och 3821/85 framgår
att kör- och vilotidsreglerna, och därmed kravet att använda
en godkänd färdskrivare, gäller för vägtransporter av gods,
om fordonens högsta vikt (totalvikt som finns angiven
i registreringsbeviset) inklusive släpvagn eller påhängsvagn,
överstiger 3,5 ton, eller passagerare med fordon som är konstruerade
eller permanent inrättade för transport av mer än nio
personer, inbegripet föraren, och avsedda för detta ändamål.
Observera att detta gäller oavsett om man kör yrkesmässigt
(tillståndspliktigt), i sin förvärvsverksamhet (annan trafik än
tillståndspliktig) eller privat.
Finns ett antal undantag som räknas upp, men fordonet i Finnpowers fråga kvalar inte in där (iaf inte med den lämnade infon).
Övergripande grundregler
Av de två EG-förordningarna 561/2006 och 3821/85 framgår
att kör- och vilotidsreglerna, och därmed kravet att använda
en godkänd färdskrivare, gäller för vägtransporter av gods,
om fordonens högsta vikt (totalvikt som finns angiven
i registreringsbeviset) inklusive släpvagn eller påhängsvagn,
överstiger 3,5 ton, eller passagerare med fordon som är konstruerade
eller permanent inrättade för transport av mer än nio
personer, inbegripet föraren, och avsedda för detta ändamål.
Observera att detta gäller oavsett om man kör yrkesmässigt
(tillståndspliktigt), i sin förvärvsverksamhet (annan trafik än
tillståndspliktig) eller privat.
Finns ett antal undantag som räknas upp, men fordonet i Finnpowers fråga kvalar inte in där (iaf inte med den lämnade infon).
-
- Beroende
Min tolkning av det hela är att Finnpower behöver följa kör och vilotiderna med totalvikt >7,5t.
Jag i mitt fall dock klarar mig utan om jag bara åker med min 6t lastbil. Kopplar jag däremot på en 3,5t släpvagn bakom så måste jag oxå följa tiderna.
Vore kul dock att få ett rakt och rent svar från transportsytyrelsen, detta är ju som sagt bara min tolkning av texten.
Jag i mitt fall dock klarar mig utan om jag bara åker med min 6t lastbil. Kopplar jag däremot på en 3,5t släpvagn bakom så måste jag oxå följa tiderna.
Vore kul dock att få ett rakt och rent svar från transportsytyrelsen, detta är ju som sagt bara min tolkning av texten.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
-
- Beroende
Hej. Det hela är ganska enkelt. I Finnpowers fall ska kör- och vilotiderna följas.
Det enda undantaget värt att nämna – och som kanske kan vara intressant – är att reglerna för kör- och vilotider inte gäller om lastbilen är ett veteranfordon, alltså 30 år eller äldre. Nu handlar det ju om en årsmodell 1996, så den får först stå i några år ...
Det enda undantaget värt att nämna – och som kanske kan vara intressant – är att reglerna för kör- och vilotider inte gäller om lastbilen är ett veteranfordon, alltså 30 år eller äldre. Nu handlar det ju om en årsmodell 1996, så den får först stå i några år ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Micke valp skrev:Hej. Det hela är ganska enkelt. I Finnpowers fall ska kör- och vilotiderna följas.
Under den tiden jag körde bärgningsbil behövde jag varken ta vila eller använda färdskrivare..
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Att hålla kör och vilotider när man kör för nöjes skull är väl inte så svårt, man kör typiskt inte hela dagen ändå, men det viktiga är att färdskrivarbladet måste skötas korrekt. Tänk också på att det kan vara lurigt med dygns och veckovila som måste vara rätt.
Denna bil behöver åtminstone inte betala vägavgift eftersom den har under 12 ton totalvikt och ingen kopplingsanordning.
Denna bil behöver åtminstone inte betala vägavgift eftersom den har under 12 ton totalvikt och ingen kopplingsanordning.
Senast redigerad av sverker den ons maj 28, 2014 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Beroende
Nej, det stämmer, din bil tillhör undantagen, vilket var onödigt att nämna då Finnpower inte verkar handla någon bärgningsbil. Finnpower ville ju att förklaringen skulle hållas enkel.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
Tänkte bara fylla i ditt Enda undantag
nu är de 2

VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
- Beroende
?
Det finns även undantag på undantagen som inte tas upp i informationsbladet.
För fyra år sedan hade jag en diskussion med polisens trafikavdelning, bilinspektörer och transportstyrelsen. Jag fick samma svar från alla, och det var att jag inte behövde följa varken kör och vilotiderna eller ha en godkänd färdskrivare till mitt hobbyfordon som översteg 3.5 ton.
Jag har även vid flera tillfällen blivit stoppad med färdskrivarblad som inte varit bytt på flera månader, utan att varken polis eller bilinspektör haft några kommentarer på det.
För fyra år sedan hade jag en diskussion med polisens trafikavdelning, bilinspektörer och transportstyrelsen. Jag fick samma svar från alla, och det var att jag inte behövde följa varken kör och vilotiderna eller ha en godkänd färdskrivare till mitt hobbyfordon som översteg 3.5 ton.
Jag har även vid flera tillfällen blivit stoppad med färdskrivarblad som inte varit bytt på flera månader, utan att varken polis eller bilinspektör haft några kommentarer på det.
Stelaxlad HiLux Diesel
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
mm. mm
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
mm. mm
-
- Beroende
Över 3,5t men under 7,5t eller?yota skrev:Det finns även undantag på undantagen som inte tas upp i informationsbladet.

Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08