Knepigt fel på TH350 / NP203
Postat: sön jun 01, 2014 9:06
Jag har nyligen köpt en Blazer K5 med drivlineproblem.
Jag tar det från början:
Föregående ägare fick punktering på ett framdäck och monterade då på 2 däck på framaxeln som va mindre än de gamla.
Han körde med detta i någon månad och bilen gick bra, tills en gång när han kom ut från affären och bilen vägrade röra på sig, varken framåt eller bakåt.
Med lite experthjälp fick han iallafall ut bilen från parkeringen då dem upptäckte att bilen började röra på sig jättelite (enbart framåt) om man varvade över 4500rpm.
Bilen blev så stående i 2år och jag köpte den för en dryg månad sen.
Jag har börjat felsöka och det första jag gjorde var att tappa oljan i automaten, 1.5liter fick jag ut ur lådan, läste någonstans att ca 6 liter ATF kan man hälla i efter att man har haft bort oljetråget utan att tömma Convertern.
Efter påfyllningen så kom jag fram till samma sak som tidigare ägare och det är att bilen flyttar på sig väldigt lite framåt om man tokvarvar men driver ingenting bakåt.
Jag upptäckte även att ett rör till oljekylaren läckte efter att ha legat mot och skavt mot det andra röret.
Jag har nu plockat ur lådorna så jag har dem på min arbetsbänk men jag har ingen aning om vart jag ska börja med (har aldrig skruvat med automatlådor förut).
Ska tillägga att när jag vände uppochner på Convertern för att hälla ut oljan ur den så lät det som något är löst i den, det kanske ska vara så?? Jag vet inte..
Växellägena på NP203 verkar också fungera, då jag ställer den i "LO LOC" och "HI LOC" och snurrar på bakre medbringaren till kardanen så följer den främre med åt samma håll och ingående axeln på automatlådan (som man ser när man tagit bort Convertern) snurrar också med.
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja komma med något tips på vad det kan vara eller kanske vill ta sig en titt?
Jag kan köra den till någon som förstår sig på den om det skulle vara så.
Jag och lådorna finns i smålandsstenar
Jag tar det från början:
Föregående ägare fick punktering på ett framdäck och monterade då på 2 däck på framaxeln som va mindre än de gamla.
Han körde med detta i någon månad och bilen gick bra, tills en gång när han kom ut från affären och bilen vägrade röra på sig, varken framåt eller bakåt.
Med lite experthjälp fick han iallafall ut bilen från parkeringen då dem upptäckte att bilen började röra på sig jättelite (enbart framåt) om man varvade över 4500rpm.
Bilen blev så stående i 2år och jag köpte den för en dryg månad sen.
Jag har börjat felsöka och det första jag gjorde var att tappa oljan i automaten, 1.5liter fick jag ut ur lådan, läste någonstans att ca 6 liter ATF kan man hälla i efter att man har haft bort oljetråget utan att tömma Convertern.
Efter påfyllningen så kom jag fram till samma sak som tidigare ägare och det är att bilen flyttar på sig väldigt lite framåt om man tokvarvar men driver ingenting bakåt.
Jag upptäckte även att ett rör till oljekylaren läckte efter att ha legat mot och skavt mot det andra röret.
Jag har nu plockat ur lådorna så jag har dem på min arbetsbänk men jag har ingen aning om vart jag ska börja med (har aldrig skruvat med automatlådor förut).
Ska tillägga att när jag vände uppochner på Convertern för att hälla ut oljan ur den så lät det som något är löst i den, det kanske ska vara så?? Jag vet inte..
Växellägena på NP203 verkar också fungera, då jag ställer den i "LO LOC" och "HI LOC" och snurrar på bakre medbringaren till kardanen så följer den främre med åt samma håll och ingående axeln på automatlådan (som man ser när man tagit bort Convertern) snurrar också med.
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja komma med något tips på vad det kan vara eller kanske vill ta sig en titt?
Jag kan köra den till någon som förstår sig på den om det skulle vara så.
Jag och lådorna finns i smålandsstenar