Felkoder på subban (6.5td), felet är besvärligt...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Felkoder på subban (6.5td), felet är besvärligt...
Har det senaste halvåret fått en allt oftare lysande SES-lampa på subban. Felkod 36 - Injection pulse width error (response time long). Har sökt efter möjliga fel på internet, testat olika pmd-boxar och lite annat allt möjligt helt utan framgång. Lampan tänds när man ligger på "lite lagom" gas och slocknar igen om man antingen lättar lite på gasen eller gasar ganska hårt. Bilen går inte konstigt på nåt vis utan det enda som märks är att lampan tänds.
Men nu igår när jag åkte hem o det var mörkt märkte jag ett konstigt fenomen. När jag tänder helljuset med alla extraljus så har generatorn först lite svårt att hänga med på laddningen, det tar helt enkelt en liten stund innan den fått upp spänningen igen när man tänt allt. Inget direkt konstigt i det, den har alltid gjort så. Däremot märkte jag att när spänningen dippade ner i samband med att jag tände ljuset så slocknade motorlampan, för att sedan tändas igen när generatorn åter orkat jobba upp spänningen. Samma sak om jag körde med helljuset på och lysande ses-lampa, körde jag igång kupéfläktarna på full fart så spänningen åter sjönk så slocknade lampan igen ända tills jag stängde av fläktarna så spänningen steg igen.
Nu har jag ingen aning om vad som kan vara fel... Det är ju iaf uppenbart ett elfel.
Men nu igår när jag åkte hem o det var mörkt märkte jag ett konstigt fenomen. När jag tänder helljuset med alla extraljus så har generatorn först lite svårt att hänga med på laddningen, det tar helt enkelt en liten stund innan den fått upp spänningen igen när man tänt allt. Inget direkt konstigt i det, den har alltid gjort så. Däremot märkte jag att när spänningen dippade ner i samband med att jag tände ljuset så slocknade motorlampan, för att sedan tändas igen när generatorn åter orkat jobba upp spänningen. Samma sak om jag körde med helljuset på och lysande ses-lampa, körde jag igång kupéfläktarna på full fart så spänningen åter sjönk så slocknade lampan igen ända tills jag stängde av fläktarna så spänningen steg igen.
Nu har jag ingen aning om vad som kan vara fel... Det är ju iaf uppenbart ett elfel.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Felkoder på subban (6.5td), felet är besvärligt...
Körde ett långskott o bytte generatorn, kunde ju vara så att den gav störningar på nåt vis. Men så var inte fallet... Däremot laddade den "nya" bättre så helt meningslöst var det väl inte att byta.
Samtidigt så har jag ju därigenom konstaterat att det har med spänningen att göra, låg spänning verkar göra att insprutningen funkar som den ska...
Samtidigt så har jag ju därigenom konstaterat att det har med spänningen att göra, låg spänning verkar göra att insprutningen funkar som den ska...
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Jag har också felkod 36 på min, och det är visst något optiskt öga i pumpen som ger felkoden. men det är bara att leva med om man inte vill riva pumpen enligt amerikanska forum.
Den optiska givaren är enkel att byta. men det behöver inte vara det som ger felkoden, kan vara ett antal andra saker med som lurar datorn att tro det. Har själv läst igenom ett antal trådar på just amerikanska forum.
Men om det nu är fel på den givaren på min bil så kan man ju fråga sig varför den plötsligt börjar funka som den ska vid lägre spänning i elsystemet...
Men om det nu är fel på den givaren på min bil så kan man ju fråga sig varför den plötsligt börjar funka som den ska vid lägre spänning i elsystemet...
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Fordonsdatorer brukar vara känsliga för spänningsfall,hittar man drivor av omotiverade felkoder så brukar det vara det första jag kollar.
Har tom varit med om att digitala timmätare på maskiner nollat sig pga sånt.
Airbaglampor som tänt sigb efter hjälpstart på en bil med dött batteri är en klassiker på tex vag
Har tom varit med om att digitala timmätare på maskiner nollat sig pga sånt.
Airbaglampor som tänt sigb efter hjälpstart på en bil med dött batteri är en klassiker på tex vag
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Fast i detta fallet är det ju när spänningen är onormalt låg som den faktiskt fungerar, vid normal spänning funkar den ju inte korrekt...
Kan för övrigt se spänningen i bilens pcm via mitt diagnosprogram och den stämmer ihop med vad voltmätaren visar.
Kan för övrigt se spänningen i bilens pcm via mitt diagnosprogram och den stämmer ihop med vad voltmätaren visar.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Nu har jag helt slut på idéer. Optiska sensorn bytt utan framgång, den beter sig fortfarande likadant.
Får väl helt enkelt köra tills problemet blir så pass allvarligt att det påverkar gången tydligt. Retar mig bara på att så länge den där felkoden ligger aktiv så fungerar inte farthållaren, hade ju varit trevligt att ha den när den nu finns...
Får väl helt enkelt köra tills problemet blir så pass allvarligt att det påverkar gången tydligt. Retar mig bara på att så länge den där felkoden ligger aktiv så fungerar inte farthållaren, hade ju varit trevligt att ha den när den nu finns...
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
har tyvärr inget att tillföra som hjälper dig men iaf.
henke_99 lite sen info kanske men, diodbryggan i generatorn brukar kunna löda loss sig själv ibland. den kan du löda om igen så kommer den nog ladda på igen. rekomenderar hårdlödning, vanlig tennlöd lossnar igen.
som henke_99 säger. sensorn är enkel att byta faktiskt. så räds inte för å göra det om du är säker på att det är felet. när min sensor var paj så tjuvdog bilen titt som tätt, samt att den inte gick att varva ordentligt. var som ett extra varvstopp vid 2500..mopar666 skrev:Jag har också felkod 36 på min, och det är visst något optiskt öga i pumpen som ger felkoden. men det är bara att leva med om man inte vill riva pumpen enligt amerikanska forum.
henke_99 lite sen info kanske men, diodbryggan i generatorn brukar kunna löda loss sig själv ibland. den kan du löda om igen så kommer den nog ladda på igen. rekomenderar hårdlödning, vanlig tennlöd lossnar igen.
Tilläggas bör kanske att sensorn måste ställas in korrekt när man bytt den.
Lägger inte ner nån energi på min gamla generator. Ska jag byta igen (hade en annan begagnad jag bytte till) så får det bli en ny som ger betydligt mer amp än den gamla.
Lägger inte ner nån energi på min gamla generator. Ska jag byta igen (hade en annan begagnad jag bytte till) så får det bli en ny som ger betydligt mer amp än den gamla.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders