Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
iijolainen
- Användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis mar 12, 2013 22:32
Inlägg
av iijolainen » ons jul 23, 2014 0:46
hej försöker att sälja min valp då jag vill ha en mindre 4x4 bil då jag tycker valpen är fruktans värd klumpig i skogen , fast den är jo grym på att ta sig fram och alla brudar blir helt till sig när de ser den.
innan jag impuls handlar en ny kärra så tänkte jag hör med er vad ni rekommendera för bil ska kosta runt 10000kr . Hur är suzukisarna ? pajero äre nått att ha ? eller ska man satsa på en niva till ? för niva är jo rysk ingenjörskonst = bra kvalité. bilen ska endast användas till offroad körning .
Go kväll !

-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » ons jul 23, 2014 5:55
Kort Pajero mk2 med 2.8 liters diesel, fast hitta en sådan för 10000 kanske är svårt, om dom ens finns.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
mantajohan
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Inlägg
av mantajohan » ons jul 23, 2014 7:33
niva om den ska va liten cherokee xj ifall den ska va större

letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
christian.p
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Inlägg
av christian.p » ons jul 23, 2014 8:13
Suzuki Samurai eller Jeep Cherokee XJ
Suzuki sj413
-
antti
- Användare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön jun 22, 2014 9:17
Inlägg
av antti » ons jul 23, 2014 10:33
Pajero 2.5 td intercooler, den långa... Enkel att skruva upp i framändan, 33 tums insa turbo går att montera utan problem...

Go Hard or Go Home
-
Fisketorp
- Guru
- Inlägg: 2597
- Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
- Ort: Fisketorp
Inlägg
av Fisketorp » ons jul 23, 2014 11:00
antti skrev:Pajero 2.5 td intercooler, den långa... Enkel att skruva upp i framändan, 33 tums insa turbo går att montera utan problem...

Varför lång?
Har en stående utan ic och tycker den korta verkar smidigare.
-
Ninetoes
- Beroende
- Inlägg: 1051
- Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
- Ort: Åland
Inlägg
av Ninetoes » ons jul 23, 2014 13:06
För 10 000 borde du ju kunna hitta en första generationens korta Pajero 2,5 td. En sån hade jag som första offroadbil. (men besiktad och gatlegal då) Den enda bil jag ångrar att jag sålt... 33" däck ryms utan att du behöver höja den, karosshöj 5 cm och skruva lite torsion + schackel bak så kan du köra med 35".
Du har servostyrning, dieselmotor, utväxling som funkar för 33/35" utan att du behöver bygga en massa som med Suzuki Sj.

-
iijolainen
- Användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis mar 12, 2013 22:32
Inlägg
av iijolainen » ons jul 23, 2014 22:19
får hålla utsikt efter en pajero då , är de bra drivlina på pajero ? går dem fort på lågen med 35" ? hade jo en niva förut och den gick på tok för fort med 31" på .
-
Ninetoes
- Beroende
- Inlägg: 1051
- Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
- Ort: Åland
Inlägg
av Ninetoes » ons jul 23, 2014 22:35
iijolainen skrev:får hålla utsikt efter en pajero då , är de bra drivlina på pajero ? går dem fort på lågen med 35" ? hade jo en niva förut och den gick på tok för fort med 31" på .
Jag hade bara 33" på min men en bekant kör med 35" och jag har aldrig hört honom klaga. Med 33" var det absolut inga problem iaf. Jag körde sönder ett automatiskt frihjulsnav en gång, det var nog det största haveriet jag råkade ut för med den bilen. Jag hade ju iofs min som daily driver så jag körde rätt snällt med den eftersom jag var tvungen att ta mig till jobbet på nåt sätt.
Största nackdelen med Pajeron tyckte jag var att jag slog sönder trösklarna på stenar, stubbar och berg. Men min var bara höjd lite i karossen.
Nivan har väl inte lika bra bottenvrid som Pajeron, det sitter ju bara en liten bensinare i Nivan. En lagom påställd 2,5 td är det lite mer fräs i.

-
antti
- Användare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön jun 22, 2014 9:17
Inlägg
av antti » ons jul 23, 2014 22:39
För en jägare är den långa optimal, har tagit bort baksäten så jag har ca 4 m/2 utrymme bak... Väldigt praktiskt... Jag har också blivit tvungen att lappa ihop hjulhuset och trösklarna efter stubbar och stenar, har ej ork o. Energi att höja karossen... :/
Go Hard or Go Home
-
Fisketorp
- Guru
- Inlägg: 2597
- Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
- Ort: Fisketorp
Inlägg
av Fisketorp » tor jul 24, 2014 8:20
Ja utrymmet är ju inget fel på i pajeron, både lång och kort
Men är Partisk och måste sälja Niva <3
Kanske ändrar mig när jag får igång pajeron men nja. Svårslagen denna roliga lilla smidiga bil
Och vad billig att laga!
Motorns vrid är det verkligen inget fel på.
-
Ninetoes
- Beroende
- Inlägg: 1051
- Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
- Ort: Åland
Inlägg
av Ninetoes » tor jul 24, 2014 9:07
Fisketorp skrev:Ja utrymmet är ju inget fel på i pajeron, både lång och kort
Men är Partisk och måste sälja Niva <3
Kanske ändrar mig när jag får igång pajeron men nja. Svårslagen denna roliga lilla smidiga bil
Och vad billig att laga!
Motorns vrid är det verkligen inget fel på.
En bil som knallar på för snabbt med 31:or och dessutom drivs med gräsklipparbränsle kan väl inte vara nåt vidare...

Det låter ju som en Suzuki utan stenkrypare!
Ju mer jag funderar på det destå mer saknar jag Pajeron.

-
iijolainen
- Användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis mar 12, 2013 22:32
Inlägg
av iijolainen » tis jul 29, 2014 10:15
går de att låsa fram diffen på pajero

? har sett flera på blocket som de står de i annonsen ialla fall
-
Ninetoes
- Beroende
- Inlägg: 1051
- Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
- Ort: Åland
Inlägg
av Ninetoes » tis jul 29, 2014 11:43
Nej det går det inte. Antagligen blandar folk ihop begreppen och tror att dom har spärr i framaxeln när det dom egentligen har är frihjulsnav...
Jag retade en gång upp en föredetta kollega när jag försökte förklara för honom att han faktiskt inte hade nån diffspärr i framaxeln på sin gamla Isuzu KB pickis.

-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » tis jul 29, 2014 18:26
Går att spärra mittdiffen på Mk2 och nyare, undrar om det inte kan vara det dom menar med framdiff?
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı