Sida 1 av 1

Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tis aug 12, 2014 10:40
av Spetan
Hej har lite frågor runt min cheva K2500 8 bultade axlar med en spak i golvet där jag väljer 4x4 hög o låg samt RWD

Lägger jag i 4x4 så verkar den diffbromsa bakaxlen helt vilket gör att det "tuggar" på både grus o asfalt! känns inte jätte hälsosamt så vågar man ens köra med det i på vintern?

samt att jag tycker det viner från bakaxlen när den är i men inte när bara RWD är i ?

Hur är dessa pickupen på vintern med framkomlighet? både RWD och 4x4?

vad är det som krånglar mest med dessa pickuper?

Hur mycket kan man kaross höja innan jag måste länga bromsrör rattstång etc etc ?

någon som har bilder på 33" respektive 35" ?



MVH Rickard

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tis aug 12, 2014 12:13
av henke_99
Det är helt normalt med fyrhjulsdriften, men det beror inte på att den spärrar bakaxeln utan att den låser mellan fram och bakaxeln. Så när du svänger behöver fram och bakhjulen gå olika fort (precis som höger och vänsterhjulet på vardera axeln) och eftersom det inte finns nån diff som kan kompensera för detta kommer hjulet med sämst fäste att slira mot marken. Det brukar bli innerhjulet bak... Inga problem i att ha det ikopplat när man har dåligt fäste, men på asfalt bör det undvikas.

Vinandet du hör kommer förmodligen från fördelningslådan, med 4wd är det lite mer grejer som snurrar och kan framkalla ljud.

Är det en diesel eller bensinare?

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tis aug 12, 2014 12:23
av Spetan
tack för många bra o värdefulla svar :) Men! jag försökte bogsera bort en traktor med punkterat hjul o de gick ju inte så bra! det slutade med att båda bakhjulen spann och ett framhjul? är det normalt att den driver på 3 stycken hjul? MVH

Det är en 5.7 bensinare MVH

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tis aug 12, 2014 12:27
av henke_99
Eftersom den inte har nån diffspärr fram så är det helt normalt att den beter sig så. Eventuellt har den en automatisk spärr bak som kopplar in med en smäll när ena hjulet slirar tillräckligt mycket, var försiktig med gasen innan den har spärrat...

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tis aug 12, 2014 12:27
av OBELIX
Det är också helt normalt. Du har kanske en spärr i bakaxeln, och då slirar båda bakhjulen medans bara det framhjuls som har sämst fäste slirar.

SKREV OBELIX

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tis aug 12, 2014 12:38
av Spetan
okej okej det verkar ju bra då :) jag blev lite orolig :)

har märkt att åker man på bara RWD och det spinner så säger det "klonk" och sen driver det på som bara den. ?? precis som en diffbroms? :)

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tis aug 12, 2014 14:28
av henke_99
Då har du en sån original diffspärr som jag beskrev ovan. Kallas slungdiff men heter i chevas bilar gov-lock. Och som sagt, var lite försiktig med att gasa innan spärren har låst. Spärren har öknamnet "gov-bomb"... (visserligen störst risker på klenare axlar än du har men du bör vara försiktig ändå) Spinner det för mig på ena hjulet så brukar jag gasa lite försiktigt tills spärren låst, sen är det bara att ge gas.

Bild

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tis aug 12, 2014 18:40
av gurgel
Haha vilket jävla ras, störtskön bild. :lol:

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: ons aug 13, 2014 23:42
av Spetan
oj jädrar! de där vill jag inte ska hända :O så jag har lite grövre axlar än vissa andra?

tack för informationen åter igen:)

kom gärna me mer bra nödvändig info :)

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tis aug 19, 2014 18:34
av Spetan
Sen i vilka lägen bör jag använda Hög respektive Låg 4x4 ? MVH

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: ons aug 20, 2014 11:29
av Grottulf
Automatlådan kan ta rätt mycket stryk om man kör på för hög växel.
Så använd högen enbart när du kör på väg, och lägg i lågen så fort du kör i även den lättaste terräng.
Är det mycket snö (>1dm), så använd lågen även på väg.

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: ons aug 20, 2014 14:29
av Spetan
oj är det så pass känsligt :O en Dm är ju inte mycke alls. där ser man :)

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tor aug 21, 2014 2:28
av sebringZ28
Nu har jag ingen instruktionsbok men med min 3500, big block och 4L80E så går tycker jag inte det behövs vid 1 dm snö, har bara behövt lågen när jag klättrat upp för slänter som varit rejält branta, säg två-tre höjdmeter på mindre än en bilängd, men jag blir nyfiken på vad boken säger om det.
Har tänkt som så att "så länge den vill växla upp till tvåan och jag får hålla igen är det lungt."

Magnus

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tor aug 21, 2014 9:35
av Grottulf
Jag kanske generaliserade lite, 4l80e-lådan ska ju tåla en hel del mer än min 700-låda, och på en 3500:a så har du säkert 4,10 i utväxling i axlarna.
Har du dessutom original-däck och big-block, så klarar du dig nog långt på högen, rent orkesmässigt

Min gamla trötta 6,2:a orkar knappt driva på backen om jag backar på högen uppför en backe, även när jag hade 31:or... :rodnar:
(backen har märkbart högre utväxling än ettan)

Men har du koll på olje-tempen i lådan?
Min börjar skena väldigt fort i temperatur, om jag tex kör i snö,
och det kan döda en växellåda rätt fort :(

Jag förstår resonemanget om att den kan växla upp till tvåan, men jag tror inte nödvändigtvis att man ska känna sig säker för att den gör det.
På lågen kan den välja mellan fler växlar, och stegen mellan dem blir mycket mindre, så det är mindre risk att man hamnar i ett mellan-läge där varken ettan eller tvåan är helt rätt.

Re: Frågor Kring Cheva K2500 -96

Postat: tor aug 21, 2014 21:57
av Roggaz78
Så här står de i min instruktionsbok.

2-wheel High(2H)

This setting is for driving in most street and highway situations. Your front axle is not engaged in two-wheel drive.

4-wheel High(4H)

This setting engages your front axle to help drive your vehicle. Use 4H when you need extra traction, such as on wet or icy roads, or in most off-road situations.

Neutral(N)

Shift to this setting only when your vehicle needs to be towed or when using a power take-off.

4-wheel low(4L)

This setting also engages your front axle to give you extra power, but should be using only for off-road driving