Sida 1 av 1
Problem TH400
Postat: tis aug 26, 2014 13:22
av soren60
Hej.
Jag har en äldre Cadillac med GM 6.2L-diesel och TH400 automatlåda.
Lådan fungerar bra och växlar perfekt, men det är en sak som bekymrar mig.
Vid hård belastning, typ i uppförsbackar med släpvagn, luktar det het olja.
Vid körning i längre backar trycker den ur sig olja och skum vid stickan.
Nu har jag en väldigt kort sticka, så det kanske inte behövs så mycket för att det ska flöda över?
Jag inbillar mig att detta inte är som det ska, och vill ha tips på felsökning.
Nästa sommar blir det mycket körning utomlands med släpvagn, och då vill jag känna mig säker.
Det vore bra om detta vart åtgärdat före vintern.
Jag kan tillägga att jag har ingen kylare inkopplad på lådan.
Re: Problem TH400
Postat: tis aug 26, 2014 13:35
av joel f-100
Sätt ditt kylning till lådan e att rekomendera!
Re: Problem TH400
Postat: tis aug 26, 2014 15:05
av soren60
joel f-100 skrev:Sätt ditt kylning till lådan e att rekomendera!
Jag ska göra det. Det finns en inbyggd "blåsa" i kylaren.
Tror du avsaknad av kylning är orsaken till mitt problem?
Re: Problem TH400
Postat: tis aug 26, 2014 15:20
av Fisketorp
En temp givare på lådan är nog inte helt dumt heller.
Är inte hydraliskt styrda lådor (gissar den är sådan?) känsliga mot att gå varma?
att det luktar het olja är nog inte så konstigt om det går tungt för stackaren.
Re: Problem TH400
Postat: tis aug 26, 2014 20:32
av joel f-100
Mm skulla tro de till 110%
Byt filter olja å koppla in den håll sen stora tummen.
Glöm inte kolla kyl fläkten så den e frisk om den inte e en stum..
Även att hela fläktkåpan sitter där den gör nytta
Re: Problem TH400
Postat: tis aug 26, 2014 22:15
av soren60
joel f-100 skrev:Mm skulla tro de till 110%
Byt filter olja å koppla in den håll sen stora tummen.
Glöm inte kolla kyl fläkten så den e frisk om den inte e en stum..
Även att hela fläktkåpan sitter där den gör nytta
Olja och filter är tämligen nybytta.
Oljan såg fin ut, inga partiklar eller smuts i tråget.
Jag har elfläkt och någon kåpa finns inte.
Re: Problem TH400
Postat: ons aug 27, 2014 17:27
av Mathias T
Igensatt avluftning?
Re: Problem TH400
Postat: mån sep 01, 2014 15:25
av Christofer
Th400 kan trycka ur sig lite genom avluftingen när den belastas hårt. Kylare med inbyggda automatlådekylare är de bästa när det kommer till att hålla ned värmen från convertern. De har dock en nackdel att det kan komma vatten i lådan om det går hål i värmeväxlaren. Då kokar vattnet bort från oljan när man belastastar som du beskriver. Kokar oljan i lådan så kommer den främre packboxen i pumpen smälta och bussningen som styr oljepumpshubben brukar krympa och då läcker det massor med olja!!
Re: Problem TH400
Postat: mån sep 01, 2014 15:35
av Christofer
Det är bara lyfta stickan och lukta på oljan. Har oljan kokat så luktar den apa. Jag brukar säga att det är en doft som påminner om avföring och grillkorv ungefär

Re: Problem TH400
Postat: mån sep 01, 2014 16:29
av soren60
Oljan luktar som ny.
Re: Problem TH400
Postat: mån sep 22, 2014 20:42
av Chevrolet_Racing
jag hade liknande problem. min tryckte ur sig rätt mycket olja när den vart varm men det var för att muffen som sitter runt stickans rör saknades så det hade kommit in vatten i lådan när vi var ut ich lekte i vattenpölar
men jag skulle tipsa dig om att montera dit originalfläkt med kåpa för många får problem när dem tar bort dem och ersätter med elfläkt då en elfläkt bara kyler den biten den täcker av kylaren

medans original drar luft igenom hela kylaren
