Köpa vardagsbil med lite terräng egenskaper Suzuki SX4?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Terho
Rutinerad

Köpa vardagsbil med lite terräng egenskaper Suzuki SX4?

Inlägg av Terho » tor sep 25, 2014 15:15

Har beslutat mig att köpa en nyare bil 05 + bensinare och sökt runt men har inte hittat något passande men slank in på Suzuki SX4. När jag läser om den verkar det vara en bil som bara går och går och verkar inte ha några större standard problem, drar lagomt med sås, billig skatt och att försökra. Någon som har en till vardags eller haft?

Mvh Terho.

Sdkfz251
Guru

Re: Köpa vardagsbil med lite terräng egenskaper Suzuki SX4?

Inlägg av Sdkfz251 » fre sep 26, 2014 0:24

Nope, sorry har inte haft men väl sneglat lite på dom... Dock hade jag nog valt Honda CR-V före en SX-4, inte för att Suzuki är dåliga men väl för att CR-V väl "bekänt färg", den har mycket gott rykte vad jag vet. Min bror har en, flera jobbarkompisar har... Alla är nöjda över förväntan. Att min bror skulle vara nöjd med en 4X4 räknade jag inte med, han är fanatisk "Frankofil" och älskar sina Citroen Dyane och Citroen C1. Hans fru rattar oftast Hondan och båda är nöjda till 100%. Ta en titt på CR-V och jag tror du blir nöjd.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

elste
Guru

Inlägg av elste » fre sep 26, 2014 1:37

gv är fin dock lite hungrig

fyrapafyra
Användare

Inlägg av fyrapafyra » fre sep 26, 2014 19:14

Suzuki SX4 är kanske inte så populär pga utseendet, men kvalitetsmässigt har den ett ganska bra rykte.

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » lör sep 27, 2014 0:23

Jo jag tror inte man behöver skämmas för att ratta runt i en SX-4...Jag tror det är ett rätt säkert köp och andrahandsvärdet tror jag kommer ligga rätt stabilt på de som har 4x4. En inte speciellt spännande bil, men vilka bilar efter 1985 är det :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

RedNek
Rutinerad

Inlägg av RedNek » lör sep 27, 2014 9:03

Jo du har en poäng, Sdkfz251.Hur spännande är moderna bilar & hur fasen ska man förhålla sig till en vagnpark som inte direkt inbjuder till entusiastbrukande.. Menar: Va faan ska man skaffa för andra/lek bil när alla kommer att hamna under "OBD" döden, om en aldrig så obetydlig liten givarjäkel har haft ett ryck under året så ser bilprovningen det i profet-uttaget & kan ge en tvåa. En tvåa som kan betyda att man inte kan köra på allmän väg mer, för vem kan lämna in en 15 år gammal bil på verkstan för att data-meken ska hitta felet?

Eller.
När kommer fejk enheter att säljas som man kopplar OBD uttaget till, som bara visar att allt är ok med bilen, en helt fristående "ser bra ut" apparat :tumbup:

Eller.
Kan man rega om en bil som ombyggt fordon, och komma runt detta problem? Då med enkelt motorstyrningssystem, typ förgasare & tändsystem utan styrenheter..

Eeh, ser nu när jag skriver (i affekt) att detta kan vara en helt självbärande tråd-ide'.
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

Skriv svar