Sida 1 av 5

landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: tor okt 09, 2014 20:43
av Mpower520
Sneglat lite på landrover ett tag och undrar på vad som gör att just defendern är så svindyr när exempelvis disco 1 och 2 nästan är gratis.. Och självklart är det begagnat marknaden jag tittat på som blocket! Kan inte ett skit om dom men de går ju och få så fruktansvärt tuffa tycker ja..
Är som bruksbil ja hade tänkt ha en till

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: tor okt 09, 2014 20:50
av mv70
Är väll som jeep grand Cherokee kan hittas billigt, men jeep Wranglers begärs det hur mycket som helst för när jag letade..

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: tor okt 09, 2014 21:27
av Micke valp
En halvgammal regel att följa – halva nybilspriset efter tre år. Därefter sakta fall, om det är ett "känt märke" och modellen inte dragits med onormala fel.

Ja, och tyvärr, en massa extrautrustning som höjningssats, större hjul och vinsch, faller rätt snabbt i värde.

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: tor okt 09, 2014 21:40
av Mpower520
Ja men ändå! Såg en -02a 110 defender och 11000mil diesel för 85tkr.. Den är ju snart 13år gammal.. Kan ju inte bero på alu karossen skulle ja tycka

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: tor okt 09, 2014 22:07
av AlterEgo
Det är det där med tillgång och efterfrågan...

Utbudet på begagnade Deffar är inte så stort och många vill ha dom. Prisbilden ser ut därefter.

Samma med Wrangler, även om det verkar som om dom börjar sjunka i värde.

Cherokee/Grand Cherokee har legat i strykklass ett tag, men nu börjar det bli ont om fina bilar som inte är moddade eller sönderkörda i skogen och priserna snarare ökar än minskar på fina exemplar. Förr kunde man få en skaplig besiktad XJ för 10000, men den tiden är nog förbi.

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 0:27
av bor i skogen
vad det beror på kan jag inte säga

men r du sugen på en defender kolla utomlands mycket större utbud med fler modeller för betalbara priser

kollar mycket ppå modeller i Holland och där förekommer det bra exemplar ner till 30t kr

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 1:06
av lam84
kolla i frankrike med :D

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 9:17
av Mpower520
Vart letar ja i Holland och Frankrike då :mrgreen:
Är de typ ebay eller?

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 11:06
av Fisketorp
http://www.mobile.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 13:53
av lam84
http://www.leboncoin.fr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 13:56
av MattisH
Autoscout24.de

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 15:35
av messner
Hej

Visst är Defender coola, typ de snyggaste 4x4 som finns enligt mitt tycke. Du kunde inte så mycket om dem.

Jag har tittat och provkört Defender i i massa år men blev en Wrangler.

Defender har ju en dieselskatt på typ 8-9000kr även om du inte kör den.

Har enligt min mening väldigt konstig sittställning i förarstolen. Vad jag har läst skall man vara duktig på att mecka för att ha en sådan.

Nu har jag ju bara kollat på nya och valde en Wrangler 4 dörrars för den fick jag in i garaget och var billigare i inköp och mycket modernare och kan användas som enda bil eller första bil.

Defender saknar airbags, klarade inte älgtesten. Har fått esp nu så det är väl kanske bättre nu.

Defendern har större bagage utrymme, men mindre plats för folk i framsätten och baksättena och plats för fötterna därbak.

Wranglern har något mer tillbehör än en Defender, amerikanarna är helt tossiga när det gäller pimpa sina fordon med prylar.

På de Defender jag sett så har de haft 90cm mellan hjulhusen därbak, medan wranglern har 110cm, vilket gör det lättare att sova i en Wrangler om man nu inte modifierar det i en Defender.

Från min Wrangler

Bild

Defendern har ju en maxlast på ca 1000kg, Wranglern drygt 500kg men går ju i 180km/h.

Defendern är mer som att köra en traktor, en ny wrangler är mer som att köra en vanlig bil.

Gillar ju inte dieslar och manuella lådor. Min Wrangler är bensinare och har automatlåda och accar ca 0-100 på 8-9sek, ungefär som amerikanska muscle cars.

Man kan ju få en Wrangler att se riktigt expeditions färdig ut också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 17:10
av Mpower520
Denna funkar inte på Telefon iaf. Varje gång ja trycker på sök kommer ja till startsidan igen :aargh:

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 21:21
av Wältmeister
Den stora skillnaden mellan Defender och Wrangler är att den förstnämnda är en offroad/terrängbil som Stock Car - medans Wranglern måste byggas om utan att komma i närheten av en Defender - ur kompetens betraktat.

Har haft flera Wrangler och Defender.

Men Wrangern är komfortablare, som den pizzaracer den är - men igen offroadbil stock car!

Att sedan Wrangler och Defender har ohemult höga andrahandvärden är för mig obegripligt. I alla fall av Blocket att döma.

Re: landrover med höga andra/tredje handsvärden

Postat: fre okt 10, 2014 22:02
av messner
Wältmeister skrev:Den stora skillnaden mellan Defender och Wrangler är att den förstnämnda är en offroad/terrängbil som Stock Car - medans Wranglern måste byggas om utan att komma i närheten av en Defender - ur kompetens betraktat.

Har haft flera Wrangler och Defender.

Men Wrangern är komfortablare, som den pizzaracer den är - men igen offroadbil stock car!

.
Vet inte om jag förstod dig rätt att en Wrangler måste byggas om?

Nu vet jag inte om du har erfarenhet av gamla wranglers eller nya, de förändras ju nästan varje år till det bättre jämfört med Defender som är mera stilla.

De gamla wranglers hade bara 27.6" däck medan de nya har 32" däck och då högre markfrigång. År 2007 fick ju Wrangler JK BLD elektroniska diff bromsar som gjorde dem mycket bättre i terrängen. Med Rubicon modelen kommer ju riktiga diffspärar något som Defendern saknar samt att den saknar avtagbar krängningshämmare vilket gör att däcken kan gå en längre väg samt att Rubicon är mycket mer lågväxlad än vad en defender är.

En Defender har ju bättre vinklar och högre markfrigång men inte på diffklumpen då de har samma höjd på däcken som en wrangler.

En Defender är kraftigare byggd, kraftigare ram, kraftigare axlar.

Men att en Wrangler behöver byggas om är kanske lite mycket och säga, precis som den inte skulle kunna gå i terräng i ursprungsform. En stock Sahara eller Rubicon klarar av Rubicon trail och det är nog rätt mycket terräng för de flesta.

Vad jag har läst så är Wrangler Rubicon i stock form bättre i terräng vad en Defender är i stockform.
Nu mest gamla Wrangler de jämför med

Här fick Wrangler 86.3% i offroadbetyg ocg Defendern fick 77.1%

Läs här

http://www.chryslergroup.co.za/jeep/int ... egends.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Här fick Wranglern 25 poäng i offroad, medans Defendern fick 23 i betyg

http://www.leisurewheels.co.za/shootout ... s-g-class/" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.4x4ph.com/site/2008/09/23/cl ... the-icons/" onclick="window.open(this.href);return false;