Lastvikt biltransport, jag fattar inte...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ninetoes
Beroende

Lastvikt biltransport, jag fattar inte...

Inlägg av Ninetoes » sön okt 26, 2014 20:11

Jag kollar runt lite på blocket efter en släpvagn eller biltransport att frakta bilen på. Jag har bla hittat en del Thule 1300 biltransporter med 710kg tillåten last.. :roll: Vafan finns det för bilar som väger max 710 kg?

Finns det nåt kryphål i lagen eller vad är meningen med en biltransport med så låg lastvikt, annars kör man ju olagligt så fort man lastar en bil på en sån?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.

O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Re: Lastvikt biltransport, jag fattar inte...

Inlägg av Danne » sön okt 26, 2014 20:16

Som jag fattat det så är det bättre att åka dit på överlass än att dra en kärra som man inte har körkort för, kanske nån sån grej?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

sleeper_86
Beroende

Inlägg av sleeper_86 » sön okt 26, 2014 20:30

Precis så e de.
Överlass klarar man sig för de mesta med böter medans om du har en kärra som får lasta det, en bil som får dra det men saknar e-kortet så e de olovlig körning...
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » sön okt 26, 2014 21:03

Dock är det väll så att vid 50% överlast ryker styrlappen ändå så lastar man 1070 är de ju indraget kort på ett släp lovligt för 710 i last.
Kör man däremot i tjänst får firman dryga böter
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » sön okt 26, 2014 21:44

Varför ska firman få böter för?

Det är DU som har det yttersta ansvaret över ditt ekipage.
TGB 13

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » sön okt 26, 2014 21:48

Med hur räknar gestapo då?

Jag har en Landcruiser som har en egenmassa på 2200kg och en totalmassa på 2810kg. Eftersom jag bara har B och inte BE eller B96-behörighet så får fordonskombinationen väga högst 3500kg. Räknas totalmassan på 2810 så får jag bara dra 690kg bakom bilen. Eller räknas det på egenmassan 2200 så får jag dra 1300, vilket väl verkar rimligare.

Skulle jag då köpa en biltransport som får ha totalvikten 2000kg med lastar bara min lilla Suzuki som väger 900kg på den, låt oss säga att totalvikten på släpet blir 1300kg, kan jag åka dit för det då? För att släpet FÅR väga 200kg men i detta fall bara väger 1300?

För mig som har en stor och tung dragbil som får dra 3500kg med rätt behörighet så är det alltså bara en nackdel iochmed att jag bara har B-kort? Jag hade fått dra mer med en lättare dagbil? :roll:

(Jag känner att jag uttrycker mig lite luddigt nu, men det blir för mycket siffror och det är söndag kväll... :cry: )

//Abbe - Team Skottkärra

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » sön okt 26, 2014 22:08

macke skrev:Varför ska firman få böter för?

Det är DU som har det yttersta ansvaret över ditt ekipage.
Kallas företagsbot
Beroende på hur situationen ser ut kan även du som förare få böter samtidigt som firman.
Detta pga nonchalanta chefer som trots ev påtryckningar från arbetstagare inte ger oss förutsättningar att dra /lasta rätt
Ninetoes skrev:Med hur räknar gestapo då?

Jag har en Landcruiser som har en egenmassa på 2200kg och en totalmassa på 2810kg. Eftersom jag bara har B och inte BE eller B96-behörighet så får fordonskombinationen väga högst 3500kg. Räknas totalmassan på 2810 så får jag bara dra 690kg bakom bilen. Eller räknas det på egenmassan 2200 så får jag dra 1300, vilket väl verkar rimligare.

Skulle jag då köpa en biltransport som får ha totalvikten 2000kg med lastar bara min lilla Suzuki som väger 900kg på den, låt oss säga att totalvikten på släpet blir 1300kg, kan jag åka dit för det då? För att släpet FÅR väga 200kg men i detta fall bara väger 1300?

För mig som har en stor och tung dragbil som får dra 3500kg med rätt behörighet så är det alltså bara en nackdel iochmed att jag bara har B-kort? Jag hade fått dra mer med en lättare dagbil? :roll:

(Jag känner att jag uttrycker mig lite luddigt nu, men det blir för mycket siffror och det är söndag kväll... :cry: )
Enkelt förklarat så ju tyngre dragbil ju mindre får du dra med enbart b kort
Idag står ju dragvikt kontra behörighet tydligt i bilens regbevis
Ex dragbilens totala vikt 2950 med släpet totala 1000 kräver be oavsett om det är olastat. Drar du det med enbart b så är det olovlig körning med indraget kort som påföljd.
Men har du en lättare bil med totalvikt 2500 så får du dra släpet med totalvikt 1000

Om man kollar på din bil så får du bara dra lätt släp med max total vikt 750
Allt över det är olovlig körning.
Med be får du dra det max bilen /draganordningen är godkänd till

Ett annat ex
En lätt reggad dodge ram med totalvikt 3490 får med enbart b dra 750 kg (lätt släp)
Med be 3500 på 50mm kula
Och 4220 med 60mm kula i just denna bilens regbevis
Senast redigerad av HenkeS den sön okt 26, 2014 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Caffe
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Caffe » sön okt 26, 2014 22:10

Ninetoes skrev:Med hur räknar gestapo då?

Du får hänga på en kärra med 750kg totalvikt. Så i bästa fall kan du dra din gräsklippare på släp efter "stora starka bilen". ;) Gå och ta ett BE så du kan använda kroken är mitt tips.

Totalvikter är det som gäller för B.
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » mån okt 27, 2014 7:12

Det känns ju onekligen lite dumt att jag får dra mer med min lilla Suzuki än med sextiettan... :roll:

Kanske lika bra att ta detdär E-kortet, det kan väl inte vara så svårt.

//Abbe - Team Skottkärra

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » mån okt 27, 2014 7:49

Nej det är inte så svårt. Tycker att alla kärror över 750kg skulle kräva någon form av förarbevis för att få framföras.

Det är ALDRIG bruttovikten på släpet som räknas om du inte har E-kort!
Utom i ett fall och det är när bilens tekniska dragviktsbegränsning är lägre än körkortsbehörighetsgränsen.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » mån okt 27, 2014 8:45

Så. Det skulle alltså vara bättre för mig att lasta Suzukin på en 750-vagn och torska för överlast än att ha den på en vettig biltransport iom att jag saknar BE-kort. Då skulle jag ju iaf ha den på en vagn jag FÅR dra...

Skulle den inte vara så dyr i drift så skulle jag låna Sisun vi flyttar skogsmaskiner med på jobbet.... :wink:

//Abbe - Team Skottkärra

mudmike
Forumräv

Inlägg av mudmike » mån okt 27, 2014 8:56

Absolut enklaste vägen är väl ändå att ta BE behörigheten.
Den är inte svår, du gör det en enda gång i livet (ja förhoppningsvis) och får köra med den braiga dragbilen.

Är det bara Sverige som har dessa minst sagt udda reglerna för släp?
Enklare vore väl att, ska du köra släp så ska du ha körkort för släp.
Har du inte släpkort får du inte dra släp. Skulel få bort måååånga farliga tomtar på vägarna.

Ganska kul o se husvagnar, båtkärror, bilsläp mm med chaufförer som fan inte kan backa 5 mtr rakt utan att ta om o knyta ekipaget.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån okt 27, 2014 9:07

Ja det är underbart det här med dragvikter.
Ska jag bara dra ett EU-släp kan jag ta Defendern.
Men blir det fråga om närmare det dubbla (1500 kg), då tar jag Nivan´n.
Vilket är det mest trafiksäkra? :vetej:

:roll:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

tobbjo
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av tobbjo » mån okt 27, 2014 13:36

Ninetoes; alla regler gäller Sverige, det är kanske annorlunda där ute på öarna?

T

rickard
Hemmastadd

Inlägg av rickard » mån okt 27, 2014 18:29

Wältmeister skrev:Ja det är underbart det här med dragvikter.
Ska jag bara dra ett EU-släp kan jag ta Defendern.
Men blir det fråga om närmare det dubbla (1500 kg), då tar jag Nivan´n.
Vilket är det mest trafiksäkra? :vetej:

:roll:
Då man kan anta att bromsar osv är i bra skick på både bil och släp så spelar det väl egentligen ingen roll trafiksäkerhetsmässigt...?

sen kan jag absolut hålla med om att större dragbilar är bättre än lättare, men ska man göra om reglerna kan jag nog hålla med en tidigare talare... Släpkort om du ska dra släp! kan väl på min höjd sträcka mig till att man ska få dra 750kg´s släp utan släpkortbehörighet isf så att vanliga villaägare kan köra lite skräp till återvinningsstationerna. händer väl inte så jätteofta att folk som inte kan backa blockerar, men däremot ser jag ofta släp med dåligt surrad last, både bilar och pallar med byggmaterial.

Så... jag tycker det är ett konstigt resonemang att man "kan klara sig med böter" om man köper ett klent släp och överlastar istället för att köpa ett riktigt och ta ett körkort, tänk på att ni ska köra rätt mycket med grejerna genom åren... det e ju en sak att överlasta nån enstaka gång och köra ett visst antal mil, men med fel släp så blir ju svaret alltid. När ni åkt på första böterna, ska ni fortsätta köra olagligt då med? :)

Skriv svar