Finns det nåt kryphål i lagen eller vad är meningen med en biltransport med så låg lastvikt, annars kör man ju olagligt så fort man lastar en bil på en sån?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Kallas företagsbotmacke skrev:Varför ska firman få böter för?
Det är DU som har det yttersta ansvaret över ditt ekipage.
Enkelt förklarat så ju tyngre dragbil ju mindre får du dra med enbart b kortNinetoes skrev:Med hur räknar gestapo då?
Jag har en Landcruiser som har en egenmassa på 2200kg och en totalmassa på 2810kg. Eftersom jag bara har B och inte BE eller B96-behörighet så får fordonskombinationen väga högst 3500kg. Räknas totalmassan på 2810 så får jag bara dra 690kg bakom bilen. Eller räknas det på egenmassan 2200 så får jag dra 1300, vilket väl verkar rimligare.
Skulle jag då köpa en biltransport som får ha totalvikten 2000kg med lastar bara min lilla Suzuki som väger 900kg på den, låt oss säga att totalvikten på släpet blir 1300kg, kan jag åka dit för det då? För att släpet FÅR väga 200kg men i detta fall bara väger 1300?
För mig som har en stor och tung dragbil som får dra 3500kg med rätt behörighet så är det alltså bara en nackdel iochmed att jag bara har B-kort? Jag hade fått dra mer med en lättare dagbil?![]()
(Jag känner att jag uttrycker mig lite luddigt nu, men det blir för mycket siffror och det är söndag kväll...)
Du får hänga på en kärra med 750kg totalvikt. Så i bästa fall kan du dra din gräsklippare på släp efter "stora starka bilen".Ninetoes skrev:Med hur räknar gestapo då?
Jag har en Landcruiser som har en egenmassa på 2200kg och en totalmassa på 2810kg. Eftersom jag bara har B och inte BE eller B96-behörighet så får fordonskombinationen väga högst 3500kg. Räknas totalmassan på 2810 så får jag bara dra 690kg bakom bilen. Eller räknas det på egenmassan 2200 så får jag dra 1300, vilket väl verkar rimligare.
Skulle jag då köpa en biltransport som får ha totalvikten 2000kg med lastar bara min lilla Suzuki som väger 900kg på den, låt oss säga att totalvikten på släpet blir 1300kg, kan jag åka dit för det då? För att släpet FÅR väga 200kg men i detta fall bara väger 1300?
För mig som har en stor och tung dragbil som får dra 3500kg med rätt behörighet så är det alltså bara en nackdel iochmed att jag bara har B-kort? Jag hade fått dra mer med en lättare dagbil?![]()
(Jag känner att jag uttrycker mig lite luddigt nu, men det blir för mycket siffror och det är söndag kväll...)
Då man kan anta att bromsar osv är i bra skick på både bil och släp så spelar det väl egentligen ingen roll trafiksäkerhetsmässigt...?Wältmeister skrev:Ja det är underbart det här med dragvikter.
Ska jag bara dra ett EU-släp kan jag ta Defendern.
Men blir det fråga om närmare det dubbla (1500 kg), då tar jag Nivan´n.
Vilket är det mest trafiksäkra?![]()