Sida 1 av 2
Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: tis nov 11, 2014 22:39
av MitsPaje-92
Hej
Jag tänkte jag skulle höja upp min pajero wagon 3000 V6 1992 i helgen, och med det så tänkte jag åka och fixa ett gäng hockypuckar och långa bult, som blir mitt höjningskitt.
Finns där lite tips å trix som någon kan dela med sig av inför detta?
Jag har inte gjort just detta innan men har ju meck vana förövrigt.
Alla tips å råd är välkomna.
Väll mött! väl bekomme!
Med vänlig hälsning Christian
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: tis nov 11, 2014 23:38
av TerranoJohan
Tänk på:
Rattstång
Bromsrör
Kablar..Abs, tankmätare mm
Tankpåfyllningsrör
Handbromswire
Fläktkåpan på kylaren och kylarslangar, Ac slangar
Säkert nått jag glömt:)
Sen kanske du måste bygga om fästena för stötfångarna, då dom oftast är monterade i ramen, men det beror ju lite på hur mycket du tänkt höja den...
Lycka Till!
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: ons nov 12, 2014 3:08
av MitsPaje-92
TerranoJohan skrev:Tänk på:
Rattstång
Bromsrör
Kablar..Abs, tankmätare mm
Tankpåfyllningsrör
Handbromswire
Fläktkåpan på kylaren och kylarslangar, Ac slangar
Säkert nått jag glömt:)
Sen kanske du måste bygga om fästena för stötfångarna, då dom oftast är monterade i ramen, men det beror ju lite på hur mycket du tänkt höja den...
Lycka Till!
Tackar för en bra info lista där!
Kommer inte bli någon våldsam höjning utan tänkte 2" alt 2.5".
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: ons nov 12, 2014 4:32
av K J H
Har karosshöjt en lång -92 pajje 3.0 för nåt år sen och det gick rätt smidigt...
viewtopic.php?f=15&t=28690&hilit=Pajero" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror TerranoJohan fick med allt där
Rattstången va inga problem och alla slangar som va för korta, kapa jag på mitten o satte lagom långa rör i som skarv

tankrör bl.a.
Sen va det två rör bakom motorn mot torpeden dom va lite knöliga o förlänga men man fick ligga å krypa ovanpå motorn så det löste sej med!
Lycka till, och bilder sen tack

Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: ons nov 12, 2014 6:56
av Ninetoes
Jag höjde min SWB 2,td 1987:a ca. 2"för några år sedan. Inga rör eller slangar som krävde åtgärder, bromsrören i främre hjulhusen var som korkskruvar - bara att räta ut. Vet ju inte om det är skola smidigt på en nyare iofs...
Ett tips har jag; ta en sida åt gången!

Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: ons nov 12, 2014 12:01
av MitsPaje-92
K J H skrev:Har karosshöjt en lång -92 pajje 3.0 för nåt år sen och det gick rätt smidigt...
viewtopic.php?f=15&t=28690&hilit=Pajero" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror TerranoJohan fick med allt där
Rattstången va inga problem och alla slangar som va för korta, kapa jag på mitten o satte lagom långa rör i som skarv

tankrör bl.a.
Sen va det två rör bakom motorn mot torpeden dom va lite knöliga o förlänga men man fick ligga å krypa ovanpå motorn så det löste sej med!
Lycka till, och bilder sen tack

Tack för din feedback! Bra med tipsen där på slang/rör förlängningar, är exakt sådana här bra tips å råd som är guld värda innan man kör igång.
Och måste ju säga att om jag hade fått bilen så som din såg ut så hade jag varit kraftigt nöjd. Verkligen det rätta stuket. Om du skulle sammanfatta det du gjorde på din bil vad blir det så?
Kollade igenom din tråd och den var verkligen bra.
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: ons nov 12, 2014 12:03
av MitsPaje-92
Ninetoes skrev:Jag höjde min SWB 2,td 1987:a ca. 2"för några år sedan. Inga rör eller slangar som krävde åtgärder, bromsrören i främre hjulhusen var som korkskruvar - bara att räta ut. Vet ju inte om det är skola smidigt på en nyare iofs...
Ett tips har jag; ta en sida åt gången!

Okej! Det låter ju bra!
Ja vad jag har hört så ska det vara "problemfritt" att höja 2".
Och ja det får att bli att ta det lugnt och metodiskt när jag väl ska göra det.
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: ons nov 12, 2014 15:18
av AnJo80
Jag höjde min -96a med 3", det var inga större problem förutom växelspaken som jag fick bygga om lite. Höjde den så mycket för då fick jag plats med bränsletanken ovanför ramen...
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: ons nov 12, 2014 19:55
av K J H
MitsPaje-92 skrev:K J H skrev:Har karosshöjt en lång -92 pajje 3.0 för nåt år sen och det gick rätt smidigt...
viewtopic.php?f=15&t=28690&hilit=Pajero" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror TerranoJohan fick med allt där
Rattstången va inga problem och alla slangar som va för korta, kapa jag på mitten o satte lagom långa rör i som skarv

tankrör bl.a.
Sen va det två rör bakom motorn mot torpeden dom va lite knöliga o förlänga men man fick ligga å krypa ovanpå motorn så det löste sej med!
Lycka till, och bilder sen tack

Tack för din feedback! Bra med tipsen där på slang/rör förlängningar, är exakt sådana här bra tips å råd som är guld värda innan man kör igång.
Och måste ju säga att om jag hade fått bilen så som din såg ut så hade jag varit kraftigt nöjd. Verkligen det rätta stuket. Om du skulle sammanfatta det du gjorde på din bil vad blir det så?
Kollade igenom din tråd och den var verkligen bra.
Tackar:)
Glömde skriva det med att såga upp lite för vxlspaken och räta hög/lågspaken... Minns inte riktigt men tror det står i min Pajje-tråd!
Skruvade upp torsionen fram
Nissan Patrol bakfjädrar bak
Bort med kränghämmare fram o bak
Mitsubishi L200 16" fälgar med 35" Silverstone Extreme däck ( dom paddla på bra i gegga men sjöng nåt så fruktansvärt på vägen)
Stötfång-fästena skruva jag loss o sen la en bit fyrkantsprofil i 70x70 under dom o svetsa fast igen så vart det perfekt - men det va ju till 3" karosshöjn
Vart en trevlig bil som tog sej fram riktigt bra i skogen , men kroknade när ja inte fick ordning på spärren bak...
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: ons nov 12, 2014 23:27
av MitsPaje-92
K J H skrev:MitsPaje-92 skrev:K J H skrev:Har karosshöjt en lång -92 pajje 3.0 för nåt år sen och det gick rätt smidigt...
viewtopic.php?f=15&t=28690&hilit=Pajero" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror TerranoJohan fick med allt där
Rattstången va inga problem och alla slangar som va för korta, kapa jag på mitten o satte lagom långa rör i som skarv

tankrör bl.a.
Sen va det två rör bakom motorn mot torpeden dom va lite knöliga o förlänga men man fick ligga å krypa ovanpå motorn så det löste sej med!
Lycka till, och bilder sen tack

Tack för din feedback! Bra med tipsen där på slang/rör förlängningar, är exakt sådana här bra tips å råd som är guld värda innan man kör igång.
Och måste ju säga att om jag hade fått bilen så som din såg ut så hade jag varit kraftigt nöjd. Verkligen det rätta stuket. Om du skulle sammanfatta det du gjorde på din bil vad blir det så?
Kollade igenom din tråd och den var verkligen bra.
Tackar:)
Glömde skriva det med att såga upp lite för vxlspaken och räta hög/lågspaken... Minns inte riktigt men tror det står i min Pajje-tråd!
Skruvade upp torsionen fram
Nissan Patrol bakfjädrar bak
Bort med kränghämmare fram o bak
Mitsubishi L200 16" fälgar med 35" Silverstone Extreme däck ( dom paddla på bra i gegga men sjöng nåt så fruktansvärt på vägen)
Stötfång-fästena skruva jag loss o sen la en bit fyrkantsprofil i 70x70 under dom o svetsa fast igen så vart det perfekt - men det va ju till 3" karosshöjn
Vart en trevlig bil som tog sej fram riktigt bra i skogen , men kroknade när ja inte fick ordning på spärren bak...
Okej okej
Tack, bra med lite info så man kan hitta sin egna väg i djungeln.
Hur fungerar det med själva torsionen? Menar är det bara att skruv så att den spänns upp eller? lrdig grejar med 4X4 bil innan så detta är mitt första projekt, så jag försöker ta till mig så mycket info innan jag ger mig på det.
När det kommer till själva höjningen så är min föreställning på hur det går till följande, Skruvar loss som gamla klossarna å respektive bult och helt enkelt ersätter dom med mina puckar och sen bara skruva ihop den påbörjade och gå till nästa. Är detta rätt tillvägagång sätt?
Min plan är ju att då höja bilen, skaffa patrol fjärding bak, snorkel, balkar och winsch.
Sen har jag nyss läst och kollat igenom din patrol bygg tråd och du vet ju verkligen vad du håller på med, och du känna ju verkligen som en som kan sin sak. Härligt med dina ambitioner. Är riktigt tacksam för all hjälp och tips.
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: ons nov 12, 2014 23:47
av MitsPaje-92
Vilken typ av Nissan Patrol bakfjädrar ska man ha och vilken årsmod passar bäst?
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: tor nov 13, 2014 0:08
av MitsPaje-92
En text om hur man går till väga med att montera höjningsstats.
Kopierad från Xpajun
Fitting Your Body Lift
Preparation:
First job which helps a lot is to clean the underside of your vehicle especially around each of the body mount points.
Next go around and make a note of any parts that might not accept the lift and those that you think should be ok
The top radiator hose and the two pipes for the heater matrix will usually accept a 2" lift, however anything bigger and you'll have to lengthen the heater matrix hose. Over a 2" lift if you drop the radiator then the top hose will not need extending, but it will if you use an electric fan, the bottom hose might need shortening as well.
The fan and bottom radiator outlet are very often close to each other but often there is just enough room to allow a 2" lift, but anything bigger and you'll either have to drop the radiator or fit an electric fan
All the brake pipes/lines on most 4x4s usually have a coil as they go from body to chassis just needing teasing out, and will accommodate lifts up to 115mm at least
On lift kits over 2"
Any hoses that run from the body to the engine or chassis are likely to have to be lengthened, examples are: on the power steering running from the cooler to the steering box, the air intake hose, the vacuum hose from the vacuum pump to the servo, the hose to the clutch slave cylinder (on manuals) and also the fuel tank filler and breather hoses, also back there the fuel lines are sometimes bolted to the body as are the mudflaps.
The earth bonding between the chassis and the body may have to be lengthened. Finally the steering should adjust with out a problem for the kits we sell unless the kit has been described as needing a steering extension.
Fitting:
The fitting of the the kit is quite easy the tools you will require are as follows:
•10mm - 19mm socket set
•10mm - 19mm spanner set
•Extra extensions for the socket set (some of the bolts are difficult to access)
•A 2 tonne jack (I prefer a bottle jack but it is possible to use a trolly jack)
•You may want to use a piece of wood to use as a load spreader
Finding the body mount bolts:
underneath inside
Lefthand picture shows a mounting point from underneath, while the righthand picture shows a typical access point inside the cab/body.
It is probably best to find each mounting point underneath first and then trace it upwards to find the access point inside the vehicle body.
Proceed as follows:
Undo all the bolts and fittings that will not adjust to the lift (see previous section), then undo all the body mount bolts - do not remove bolts at this stage.
Now you are ready for lifting the body, do one side at a time! Position the jack under the step in the floor of the body (just in front of the rear wheel arch) place your piece of wood between the jack and the body and take the weight of the body off the body mounts. Now remove the bolts on the side you are working on and carefully jack the body up until you reach the correct height to insert the spacers, carefully teasing out the coil on the brake line(s) as you go. Insert the new bolts (some may have to go up through the mounts - this does not matter as the new nuts are nylocs). Lower the jack so the weight is taken on the bodymounts and new spacers. put the new nuts on the bolts but do not tighten.
Repeat for the other side then tighten all the bolts. Now is the time to go around and check all the points listed in the previous section and make sure they are still intact or to lengthen the necessary hoses.
To fit the transfer lever extension remove the knob screw the extension to the transfer lever and replace the knob.
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: fre nov 14, 2014 12:15
av MitsPaje-92
Idag ska bilen till garaget och påbörjas! =)
Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: fre nov 14, 2014 12:40
av K J H
Lycka till nu

Re: Tänkte höja min Pajero -92 i helgen.
Postat: tor nov 20, 2014 0:18
av MitsPaje-92
K J H skrev:Lycka till nu

Skulle ju gett mig på detta men bestämde mig för att samla på mig lite mer saker så jag har så att jag kan få mer gjort när jag väl sätter igång. Ska få upp en bygg tråd så småningom med.
Med vänlig hälsning Christian