Förra sommaren orkade jag däremot inte vänta mer utan köpte mig en Chevrolet Silverado av 2000 års modell. Var kanske lite väl ivrig då denna hade gått en del och egentligen inte helt var vad jag sökte efter. Fast såg fin och välhållen ut för sin ålder och sina mil. Endast lite ytrost på trösklarna vad jag kunde se. Ordentligt rostskyddad sedan den kom till Sverige 2004 så under såg den ut som ny.
Efter första stoppet på vägen hem ville den däremot inte starta. Misstänkte batteriet då det vara samma symtom. Fick starthjälp och fortsatte resan, men efter nästa stopp var det samma problem. Efter lite forskande visade det sig vara startmotorn som trilskades så denna byttes. Även batteriet byttes då det inte var i toppskick.
Sedan rullade bilen på som ingenting och diverse road trips gjordes med sambon. Mestadels i Norge då vi båda studerade där tills i somras.
Bilen som den såg ut när jag köpte den.

Några bilder från road trips vi gjort.

Har blivit Rjukan som ligger i en dal vilket gör att de saknar direkt solljus på vinterhalvåret. De har därför monterat stora speglar uppe på bergsväggen som reflekterar solen ner på en 600m2 stor ellips på torget.
Även åkt Atlanterhavsvägen uppe vid Kristiansund och på väg därifrån åkte vi förbi Lillehammer innan vi styrde kosan mot Haugesund där vi studerade.
På väg hem från Norge åkte vi Nordsjövägen som går längs Norges södra kust mot Sverige.
Sedan vi flyttade till Sverige har det tyvärr inte blivit så mycket utflykter än, men det kommer.
I somras tänkte jag börja ta tag i ytrosten som börjat få fäste i trösklar och dörrkanter. Monterade även av breddarna för att slipa den rost som hade börjat komma där. Såg inte så illa ut tills jag började slipa trösklarna. Då gick vinkelslipen rätt igenom plåten. Visade sig att det rostat inifrån och ut så plåten var papperstunn. Det var då jag insåg att detta inte var något jag kunde åtgärda själv så var bara att lämna in för rostlagning och lackering vilket så klart kostade en liten förmögenhet.

Såhär ser bilen ut idag.

Har inte monterad tillbaka breddarna eller lister då jag tyvärr blev påkörd förra veckan så bilen ska in på lack igen. Blev som tur var inte mer än repor vänster bak. När detta är gjort ska breddare, lister och emblem monteras tillbaka igen.
Fick tag i stolar med jump seat för att få helsoffa fram vilket för mig var ett måste i en amerikansk pickup.

Annars är det lite småfix som gjorts. Bytt högtalare, rensat ur en gammal fast telefon med handsfree och annat smått och gott. Just nu söker jag efter nya fälgar och däck då de som sitter på är i sämre skick. Har däremot märkt att det inte är så lätt att hitta här i Sverige så har börjat leta på andra sidan pölen också. Fast även där är det svårt att hitta ett par fälgar som faller mig i smaken.
Tanken med bilen är en äventyrsbil med plats att sova där bak som kan ta sig fram utan problem både på och av vägen. Så inte lika extrem som andra fordon här med andra ord då det även är min enda bil.
Varför jag startade projekttråden är för att få motivation, inspiration, hjälp samt tips och trix från andra. Tråden kanske även är till hjälp för andra vilket alltid är kul. Fast då jag jobbar borta varannan månad kommer det vara en ganska långsam utveckling.
Hoppas det smakar!
Mvh
Niklas