Framtidens bilar

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Safari
Rutinerad

Framtidens bilar

Inlägg av Safari » fre dec 12, 2014 8:51

I alla tider har man sagt vad som ska bli framtidens bilar. Och väldigt ofta har man haft helt fel. Plockade i gamla motortidningar och läste vad man då sa om framtidens bilar. I Teknikens värld från -81 skriver dom att Volvo 240 ,som enligt dom ska sluta tillverkas är den sista stora Volvon. Snart ska de bara finnas små framhjulsdrivna Volvo. Och dom var inte dom enda som förutspådde detta. Så blev det inte. Istället finns det bilar på över 1000 hästar som går mer än 400 km/h. Det amerikanska muskelkriget är tillbaka. Du kan köpa en Corvette på 650 hästar, en Shelby på 662 eller varför inte en Challenger på 707 hästar. Eller en Jeep med 468 hästar. Bara för att ta några ex.

Putte87
Hemmastadd

Re: Framtidens bilar

Inlägg av Putte87 » fre dec 12, 2014 9:16

Det finns ju Tesla model s med 4x4 och 700hk
It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer.
Albert Einstein

Suzuki 419 höjd 6" & 33" TSL
Volvo 940 GL
Volvo 164
Trollhättemoped

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör dec 13, 2014 1:11

600 - 700 hästar... Fjoll...

Säger bara Koenigsegg One:1

1360 häst under luckan....
https://www.youtube.com/watch?v=OMLnmvLYTVw
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » lör dec 13, 2014 1:47

bilar? :poke: det e ju datorer på 4 hjul, kan ju hoppas att de gör bilar i framtiden men det känns tveksamt......
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör dec 13, 2014 20:33

Dom där moderna "datorerna på hjul" piskar skiten av allt som är äldre än 10 år i allting avseende komfort, säkerhet, driftsäkerhet, miljö, bränsleförbrukning, motoreffekt, mm, mm
Det enda som var "bättre" förr var designen....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » lör dec 13, 2014 21:49

tja de där med driftsäkerhet vet ja inte.... de brukar ju va elen som ger upp först... gämför med min gamla cadillac från 1960 med en motor effekt på över 300 hästar med en bränsleförbrukning på 1,5, o den strular aldrig till på lr från crusingarna vi åker på, o kör både hårt o mycket ca 1500 mil o alltid för fort oavsett hastighets begränsning, och har inte åkt nått som är så bekvämt o mata mil i än iallafall.... så bara för att de e nytt betyder de inte att de alltid är bättre..... och skulle vilja se om den finns nån bil kvar av 2014 års modell om 50 år???
lift your truck fat chicks can´t jump!

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » lör dec 13, 2014 22:03

min gamla 240 från 1982 e betydligt mer kul att köra, pålitligare och bekvämare(bortsett från vindbrus) än alla andra nyare bilar jag har ägt o kört

min cherokee xj med design från 80 talet och teknik från 60talet är absolut bekvämare än de flesta nya bilar och så gott som lika pålitlig som min pendlarbil

däremot är nyare bilar enligt min erfarenhet: komplicerade, fula, trånga, plastiga, opålitliga, fulla med massa onödigt skit, obekväma och väldigt DYRA
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Safari
Rutinerad

Inlägg av Safari » sön dec 14, 2014 11:57

Det går naturligtvis inte att jämföra " veteranbilar" med nya bilar. Visst är en ny Challenger häftig men går ändå inte upp mot en -70 hemi. Men det jag tycker är kul är att man 44 år senare kan köpa en Challenger med över 700 hästar. I motsats till vad alla " förståsigpåare" som sa att redan på 80-talet skulle det bara finnas små framhjulsdrivna tråkbilar.

Lotus
Nybörjare
Kontakt:

Inlägg av Lotus » tis dec 16, 2014 14:58

Visst finns det många bilar med väldigt många hästkrafter, samtidigt ser vi ju en utveckling där motorerna blir mindre och effektivare. Vi söker efter alternativa bränslen och staten subventionerar miljöbilar. Visst har vi inte nått målet med bara elbilar eller bilar som i bästa fall drivs på vatten/luft. Men forskningen går framåt och bilarna har aldrig varit bättre än de är idag.

Datorerna blir en allt viktigare bit i pusslet. Datorerna i bilarna styr snart det mest. Låt oss hoppas att inte bilarna kan bli förkylda av virus i framtiden...

Att prata om att några få modeller för miljontals kronor tycker jag är missvisande. Sådan bilar kommer det alltid att finnas. Med det är inte mer än 1/1000 som har råd än mindre köper en sådan bil. Jag ser framemot kommande bilar och tycker det är fantastiskt hur säkerhetssystemen bara blir bättre och bättre. Det jag ser fram mest emot är obligatoriskt alkolås i alla bilar (inte bara nya). Sedan är tekniken kring sensorer och kameror runt bilen intressanta. I Sverige spelar det ingen roll hur många krockkuddar bilen har om man kör in i en älg med en V70. För oss är det mycket viktigare att helt undvika kraschen genom att bilen ser älgen och bromsar innan vi själva gör det.
// Gustav Henriksson
Pugglepay

Fisketorp
Guru

Inlägg av Fisketorp » tis dec 16, 2014 15:32

Lotus skrev: Datorerna blir en allt viktigare bit i pusslet. Datorerna i bilarna styr snart det mest. Låt oss hoppas att inte bilarna kan bli förkylda av virus i framtiden...
Bekant fick med en förkylning i sitt chiptrim till v70 dieseln.
bilen fungerade klockrent ett tag..
kostade bara 20söta lappar att åtgärda på Volvo. och då fungerade inte alltingen som det skulle efteråt.

Safari
Rutinerad

Inlägg av Safari » tis dec 16, 2014 17:54

Nackdelen med många nya bilar är att dom blir för små. Många som klarade sig med en vanlig kombi gör det inte längre. Då måste man gå upp i storlek. Vad blir det för miljövinst? Bilarna blir för låga. Vilket innebär att det inte längre går att ha en vanlig bil om man bor där det är sämre vägar. Eller dålig snöröjning. För några år sedan såg jag en nästan ny BMW på skroten. Den såg helt oskadad ut så jag undrade vad som hänt. Jo den hade brunnit i elsystemet. Det blev så dyrt att laga så den skrotades. Sjukt!

w300i
Rutinerad

Inlägg av w300i » tis dec 16, 2014 21:21

Hur bra dom än lyckas få till elmotorer osv så kommer dom aldrig kunna ersätta det härliga ljudet av en bränslesurplande V8 med en elmotor. Jag bryr mig tyvär väldigt lite om miljön då jag anser att dom större länderna borde börja ta sitt ansvar före alla mindre eftersom det är dom större länderna som ställer till det,tex USA och Kina. Så jag kommer nog hålla mig till gamla bilar i många år till.

Och ärligt talat tycker jag det är sjukt att de ska proppas in så sjukt mycket säkerhetssystem i dagens bilar. Det skulle ju räcka med att bygga bilarna som man gjorde förr med rejäla krockbalkar och tjock plåt. Då känns det som det skulle räcka med airbags och abs bromsar. Man behöver inte en massa trams som bilen automatiskt gör åt en. Automatisk avbländning med mera och snart kör ju bilarna sig själv. Det är höjden av lathet tycker jag men det är ju vad jag tycker :jump:

Älskar gamla bilar,är uppvuxen med dom så de ger jag inte upp i första taget,sen är ju gamla bilar mycket snyggare till utseendet än dagens,och äldre bilar har nåt speciellt tycker jag :)
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » tis dec 16, 2014 21:26

Fyfan vilka bakåtsträvare det finns här alltså :shock:

Måste fråga dig vad du kört för bilar om du tycker en sketen 240 är bland det roligaste du kört?
TGB 13

Portland
Rutinerad

Inlägg av Portland » tis dec 16, 2014 21:40

Det är inte utan man ställer sig frågan hur fordonsintresserade kan ha så gammaldags tankar som man stöter på här.
Tjock plåt och rejäla krockbalkar skulle alltså på något sätt göra att färre skadas i trafiken, eller hur menar du?
Personligen anser jag det vara bra att BILEN deformeras och därmed tar upp flertalet utav de krafter som uppkommer vid en krock... än att personen som sitter inne i bilen skall ta smällen.
...vilket den ju gör ifall bilen är extremt stabil.
På 30/40-talen utfördes krocktester och då var det bilen som skulle hålla.
Människorna ombord var det ingen som tänkte på...
Jag tycker utvecklingen varit positiv.

Att sen nån 240 eller liknande skit skulle vara något positivt eller trevligt är ju klart baserat på den egna smaken och alla tycker ju olika.
Jag skulle alla dagar i veckan hellre välja en RS5:a eller nåt liknande före en 240.

Vissa går igång på Marit Paulsen, andra Izabella Scorupco.
:poke:

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » tis dec 16, 2014 21:46

Jo alla har olika smak, men man kan inte ha kört så många bilar om man placerar en 240 högst??

Jag kan sträcka mig till att stolarna är rätt sköna....
TGB 13

Skriv svar