Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Hörde på Ekonyheterna för några minuter sedan att vissa bilorganisationer och biltillverkare avråder från rubricerade bränsle nu när det blir kallt.
Jag kör på det bränslet och har inte haft några problem. Men min Deffe står i varmgarage. Kanske därför jag klarat mig.
Någon annan som har OKQ8:s Bio+ diesel i tanken?
Berätta gärna era erfarenheter - positiva eller negativa.
Jag kör på det bränslet och har inte haft några problem. Men min Deffe står i varmgarage. Kanske därför jag klarat mig.
Någon annan som har OKQ8:s Bio+ diesel i tanken?
Berätta gärna era erfarenheter - positiva eller negativa.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
En kollega som kör Kia fick ett brev från GA att man avråds att köra på OKQ8-diesel tillsvidare.
Dock skall det visst vara utbytt på dom flesta mackarna nu & det skall visst bero på för hög inblandning av RME
//F
Dock skall det visst vara utbytt på dom flesta mackarna nu & det skall visst bero på för hög inblandning av RME
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
-
- 4x4xnerd
Läste mer på Blocketnyheterna.
Bil Sweden avråder från OKQ8:s Diesel Bio+.
Konflikten handlar om RME som kan oxidera och täppa till bränslefiltret.
Motorer där bränslet sugs genom filtret, i stället för att tryckas genom filtret är i farozonen.
Volvo, Ford, Opel, Hyundai, Jaguar & Land Rover.
KIA har gått ut med brev till sina kunder och uppmanat dem att inte tanka OKQ8 Bio+.
Bil Sweden avråder från OKQ8:s Diesel Bio+.
Konflikten handlar om RME som kan oxidera och täppa till bränslefiltret.
Motorer där bränslet sugs genom filtret, i stället för att tryckas genom filtret är i farozonen.
Volvo, Ford, Opel, Hyundai, Jaguar & Land Rover.
KIA har gått ut med brev till sina kunder och uppmanat dem att inte tanka OKQ8 Bio+.
vad är det för typ av diesel ?
var det inte nån skandal för några år sen med nåt annat bränsle
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
-
- 4x4xnerd
Joo, då växte det till sig i dieselbilstankarna så det blev allt mindre utrymme för bränsle.lam84 skrev:vad är det för typ av diesel ?
Även då fick "miljödieseln" skulden.
I bland, beroende på tankutformningen, kunde man rensa tanken från "dieseltrollen".
En bekant till mig fick byta tanken på sin Vito.
En annan, eller om det var han, skar upp dieseltanken och lade ut bilder på "trollen" och hur stora de var.
Fyllde nästan hela tankarna.
Även då, har jag för mig, var problemen som störst när temperaturen, som nu, pendlar kring nollan.
Jag har själv, vad jag vet om, inga problem med min nuvarande Land Rover(Puma) och hade heller inga problem med min förra Land Rover(Storm), trots att just Land Rover tillhör de bilfabrikat som av Bil Sweden pekas ut som "problembarn"( tillsammans med Volvo, Ford, Opel, Kia, Hyundai och Jaguar).
Inväntar svar/kommentarer/synpunkter från ägare till ovan nämnda bilfabrikat i synnerhet, och från andra dieselåkare i allmänhet.
Jag kör en Volvo från 2005 med D5-motorn. Har tankat i flera år på OKQ8, bara där, och aldrig upplevt några bränslerelaterade problem. Hade det kommit någon varning från Volvo hade jag nog reagerat och funderat på var jag tankar, men när det gäller Kia... Finns det något som är rätt på de bilarna?
Råkar du äga eller ägt en kia eftersom du frågar om något är rätt på dem?Perre V8 skrev:Jag kör en Volvo från 2005 med D5-motorn. Har tankat i flera år på OKQ8, bara där, och aldrig upplevt några bränslerelaterade problem. Hade det kommit någon varning från Volvo hade jag nog reagerat och funderat på var jag tankar, men när det gäller Kia... Finns det något som är rätt på de bilarna?
Råkar iallafall äga en Kia Ceed och mycket nöjd med den.
FÖRUTOM att jag råkade ut för detta problem med igensatt bränslefilter.
Väldigt lätt att åtgärda (men det vet man ju inte innan) så 1600kr fattigare + en felsökning tidigare.
så funkar bilen som den ska igen.
Bränslefiltren till just Ceed (och övriga som andvänder dem så klart) ska vara extra hårt drabbade av känsligheten för "oren" diesel.
Också hört att det varit lite hög iblandning av REM, men vad vet man som bara vanlig konsument =/
Kia vill iallafall att det ska införas (som i england om jag minns) krav på test av bränsle.
hur mycket tryck det ska behövas för att gå igenom ett filter om jag minns rätt av papperet vi fick hem.
Jag har ingen egen erfarenhet av Kia och jag har inget emot Kia, min fråga skulle ha haft en stor ironismiley, så var det.
-
- Forumräv
visst var det shell som hade råkat fylla bensin i mackens dieseltank eller var det tvärtom?lam84 skrev:vad är det för typ av diesel ?
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
kom på att det var nåt med båtmotorer som hade problem med nåt bränsle för 2 år sen typp
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jo om jag inte minns fel så råkade shell fylla diesel i bensinen på nån mack!! var dessutom i nån variant som skulle va extra bra!! dom gick ut och varnade för dom var rädda att dieseln inte förbrändes utan hamnade i oljan och spädde ut den!!
men eftersom det var en dyrare sort så hade dom flesta som tankade kort!! så dom kunde spåra dom flesta den vägen!!
men eftersom det var en dyrare sort så hade dom flesta som tankade kort!! så dom kunde spåra dom flesta den vägen!!
Märk upp dunkarna, om ni haft "raps diesel" i dunken och sedan tankar bensin och häller i skotern då blir ni kvar på fjället.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
- Forumräv
det var shell v-power med 99oktan specialbensin för högprestandamotorerhakan13 skrev:jo om jag inte minns fel så råkade shell fylla diesel i bensinen på nån mack!! var dessutom i nån variant som skulle va extra bra!! dom gick ut och varnade för dom var rädda att dieseln inte förbrändes utan hamnade i oljan och spädde ut den!!
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
När ämnet är uppe, så kan jag tipsa er att det nu är mer "krydda" i OKs 98 oktan jämfört med shells v-power som alla turboåkare åkte på förut.
Vad skillnaden är vet jag inte men det märks tydligt när man mappar och letar spikningar också. Bra drag i Ok soppan alltså
Vad skillnaden är vet jag inte men det märks tydligt när man mappar och letar spikningar också. Bra drag i Ok soppan alltså

Jag brukar försöka tanka bränslen med minsta möjliga inblandning av bio, för ju mer inblandning desto mindre energi innehåll vilket i slutändan medför högre förbrukning. Kan ju knappast vara bättre med högre förbrukning miljömässigt utan det får nog ses som hyckleri från våra politiker som bara vill framstå som handlingskraftiga.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89