Sida 1 av 3
gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 14:30
av mantajohan
med tanke på tråden om framtidens bilar, hade detta hänt med en sådan hade vi kunna räkna upp 1000 lappar som rusar iväg i kostnad för lagning av nån databox eller givare, nu kommer troligtvis jag(som är en urusel mekaniker) att fixa detta på egen hand med skruvmejsel och ringnyckel plus reservdel för max nån hundralapp(ifall jag har otur blir det så dyrt)
symptom: den börja bluddra och ha sig sen stannade den, var nästan omöjlig att starta, klarade precis gå på ojämn tomgång och väldigt lite gas för att få upp varvtalet annars med mer gas så bluddrade den o dog
möjliga fel
igensatt bränslefilter
mekaniska bränslepumpen har gett sig
brytarspetsarna behövs justeras eller byttas(skulle va nybytta bara 500-1000mil sen enl förre ägaren)
tändspolen har gett sig
svar återkommer när den e fixad
så vad tror ni, kostar det 50lappen eller nånna 100lappar o fixa

Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 14:40
av macke
Koppla förbi bränslefiltret o se

då går det på max en 50 lapp
Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 15:13
av mantajohan
ska köpa nya bränslefilter, sånt behövs alltid endå

den står 1km hemmafrån o det e inget jag vill pilla med idag eller imorren tillockmed biltema e ju stängt

Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 16:26
av IsuzuDiesel
Med de symptomen hade ju även en modern bil betett sig lika och felet är troligen samma, låter iaf som ett igensatt filter. Varför skulle du behöva laga en databox direkt när en modern bil visar lite trötthetstecken, är ju fruktansvärt ovanligt att ECUn dör. Går nån givare sönder så går oftast bilen ner i ett felsäkert läge och går att köra hem, prova det med brända brytarspetsar du
Ta det på rätt sätt och njut av julen

Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 17:41
av mantajohan
nästan exakt samma hände med fruans ford focus 2.0 årsmodell 00 bara nån månad sen.... då hade tändspolen bränt+tändkablarna, notan blev ett par tusingar, inga hundralappar där
go jul
extra tillägg, nån verkar tro att aliens från mars kan vifta med trollspö över min 240

Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 21:08
av HillBilly1
insprut eller fugge ?
om du har fugge så är det nog membranet i fuggen som är kass
Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 21:15
av mantajohan
stromberg förgasare, det kan osse va membranet tack för tipset

Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 21:26
av Safari
Felsäkert läge? Går att köra hem? Jo säkert ! Bärgare är vad som gäller!! Ovanligt att boxar lägger av? Inte alls ! Jodå jag har råkat ut för brända brytarspetsar. Då tar man en fil . filar ner det brända och justerar in brytaravståndet. sen startar man och åker hem. Gör det med en defekt box!
Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 21:30
av mantajohan
Safari skrev:Felsäkert läge? Går att köra hem? Jo säkert ! Bärgare är vad som gäller!! Jodå jag har råkat ut för brända brytarspetsar. Då tar man en fil . filar ner det brända och justerar in brytaravståndet. sen startar man och åker hem.
EXAKT

, tur att fruans focus brände tändsystemet hemmavid annars hade det blitt bärgare

Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 21:33
av IsuzuDiesel
Var det inte så att strömbergarna kunde göra sådär även när det var slut på olja?
Eller kommer jag ihåg helt fel igen...
Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 21:35
av IsuzuDiesel
Safari skrev:Felsäkert läge? Går att köra hem? Jo säkert ! Bärgare är vad som gäller!! Ovanligt att boxar lägger av? Inte alls ! Jodå jag har råkat ut för brända brytarspetsar. Då tar man en fil . filar ner det brända och justerar in brytaravståndet. sen startar man och åker hem. Gör det med en defekt box!
Nog är det ovanligt, att det ändå har hänt ändrar inte den saken.
Jag tycker det är bättre att linka hem bilen än att fila spetsar i regnet, bilar går ju aldrig sönder när det är bra väder
Men det har vi en annan tråd för, nu ska vi gissa vad volvon drabbats av.
Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 21:36
av sos
Den har inte brytarlöst då? i 9 fall av 10 när det uppstår plötsligt så är det tändsystemet. har den stått länge innan?
Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 21:44
av macke
Safari skrev:Felsäkert läge? Går att köra hem? Jo säkert ! Bärgare är vad som gäller!! Ovanligt att boxar lägger av? Inte alls ! Jodå jag har råkat ut för brända brytarspetsar. Då tar man en fil . filar ner det brända och justerar in brytaravståndet. sen startar man och åker hem. Gör det med en defekt box!
Bara för att din box lägger av är det tusentals andra som inte gör det....
Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 22:01
av mantajohan
sos skrev:Den har inte brytarlöst då? i 9 fall av 10 när det uppstår plötsligt så är det tändsystemet. har den stått länge innan?
nix en gammal 82a med förgasare och brytare, den används oftast ett par gånger i veckan ibland mer, jag tror det e bränslerelaterat änsålänge eftersom den började tappa effekt under nån km för att sedan knappt gå alls till att dö
ifall det är bränslefilter får vi reda på innan nya året annars kan det dröja till nästa år
jag har själv nästan bara dåliga erfarenheter med moderna bilar med onödiga databoxar och skit som ofta går itu, vissa är ovanligt bra (cherokee xj 91-96, mazda 626 88-91, vw med 1,8 monojetronic) resten är ofta problemfyllda nyare eller splejs nya (vw, ford, volvo, toyota) men vad vet jag som föredetta taxichaufför

Re: gissningsleken, vad hände med min 240
Postat: tis dec 23, 2014 22:06
av IsuzuDiesel
mantajohan skrev:sos skrev:Den har inte brytarlöst då? i 9 fall av 10 när det uppstår plötsligt så är det tändsystemet. har den stått länge innan?
nix en gammal 82a med förgasare och brytare, den används oftast ett par gånger i veckan ibland mer, jag tror det e bränslerelaterat änsålänge eftersom den började tappa effekt under nån km för att sedan knappt gå alls till att dö
ifall det är bränslefilter får vi reda på innan nya året annars kan det dröja till nästa år

Tänk om det hade varit en modern bil så hade du kunnat koppla in scannern och kolla vad som felar
En annan idé är att du kan ha rostflagor i tanken och att de har täppt till slangen, ta av slangen från pumpen och blås tills det bubblar i tanken.