Sida 1 av 2
Oljekylare till th700
Postat: fre jan 09, 2015 12:42
av w300i
Funderar på att köpa en stor oljekylare till min GMC då det verkar som lådan blir varm med dom stora hjulen. Satt och tittade på Hansen Racing och dom hade ju flera olika,jag tänkte isåfall köpa den största dom har. Men i beskrivningen står det att man ska ansluta slangar,det kan väl ändå inte stämma? Slangar håller väl inte för trycket?
Och sen undrar jag då hur man sätter fast en universal oljekylare?
Tack på förhand

Re: Oljekylare till th700
Postat: fre jan 09, 2015 13:02
av Grottulf
Jodå, slangar håller bra, bara det är bra kopplingar.
Gå inte bara efter storleken, köp inte nån med runda rör med flänsar på, utan ta en som är bygd mer som en vanlig kylare.
Derale har flera bra, bla såna med elfläkt, vilket kan vara bra i skogen

Re: Oljekylare till th700
Postat: fre jan 09, 2015 14:57
av Christofer
Det är bara strax över 1bars tryck i kylkretsen på en automat. Biffa gärna upp slangar/rören till kylaren också. Det behöver inte heller vara en specifikt specad kylare för automat utan går bra med en vanlig motoroljekylare, man kan inte kyla oljan för mycket.
Re: Oljekylare till th700
Postat: lör jan 10, 2015 9:17
av sebringZ28
Christofer skrev:.... man kan inte kyla oljan för mycket.
I princip så kan man det, oljan skall upp i arbetstemperatur så fort som möjligt för att funka som tänkt, tex vill man ju att kondens och vatten fångat av oljan skall förångas och ventileras bort innan det ställer till någon skada.
Magnus
Re: Oljekylare till th700
Postat: lör jan 10, 2015 9:42
av Grottulf
sebringZ28 skrev:Christofer skrev:.... man kan inte kyla oljan för mycket.
I princip så kan man det, oljan skall upp i arbetstemperatur så fort som möjligt för att funka som tänkt, tex vill man ju att kondens och vatten fångat av oljan skall förångas och ventileras bort innan det ställer till någon skada.
Magnus
x2
Det är därför man ofta har oljekylaren inbyggd i den vanliga kylaren, för då får vaxellådsoljan även hjälp att komma upp i arbetstemperatur fortare.
En del lådor kan till o med vara beroende av att oljan kommer upp i temperatur, för att fungera som de ska.
Lådan i min Dodge kan inte lägga i OD innan den har kommit upp i en viss temperatur (minns inte exakt vilken nu)
Re: Oljekylare till th700
Postat: lör jan 10, 2015 10:09
av sebringZ28
Har samma funktion i min 4L80E, den lägger inte i LU innan det är varmt, osäker på om det är en bug eller feature på en låda som gått så långt!
En del HD kyl options som tex 9C1 b-bodys hade tom en temp styrd ventil på kylningen av lådan för att förhindra överkylning och för att fortare komma upp i temp när det blev bråttom från parkeringen på dunking doughnuts.
Magnus
Re: Oljekylare till th700
Postat: lör jan 10, 2015 15:01
av HillBilly1
min låda måste upp i 40 grader innan LU går in det är en 4L80E låda
det ska tydligen vara så enligt instruktionsboken

Re: Oljekylare till th700
Postat: lör jan 10, 2015 20:38
av sebringZ28
Stämmer rätt bra med min!! Gott att veta!
Magnus
Re: Oljekylare till th700
Postat: lör jan 10, 2015 23:43
av Christofer
Sätt en tempmätare på oljan som kommer ut ur convertern så ska ni få se nått intressant. Oljekylare inbyggd i vattenkylaren är en betydligt mycket effektivare kylare än en lös och normalt har man inte termostater till den oljan. Det är i praktiken omöjligt att kyla oljan för mycket. Att lock-up inte går i innan en viss temp har med mer saker att göra än bara lådan. Man använder värmen från convertern för att värma motorn snabbare för att börja korrigera på lambda och påbörja inblandningen av inerta gaser via egr tidigare, där av naturligt att förbileda en extern kylare som inte växlar värmen till motorn under en viss temperatur.
Re: Oljekylare till th700
Postat: sön jan 11, 2015 11:54
av Rössvik
beror väl lite på hur bröten används?? och när på året.... en bruksbil funkar alldeles utmärkt med det den levererades med från fabrik..... men som i detta fallet så har ju inte bilen optimal utväxling för däcken o sen är ju 700 lådan känslig för varmgång.... så används inte bilen så mycket på vintern så hade ja försökt kyla så mycket ja kan..... har själv mätare på min utgående ledning och stor extern kylare te oljan men fick sätta en fläkt för att den skulle hålla sej under 60 grader stadigt.....
Re: Oljekylare till th700
Postat: sön jan 11, 2015 13:38
av HenkeS
nog bör väll tempen på atf ligga runt 70-90 grader ungefär. (alltså drifttemp) men det är klart. mkt körning i smeten så kanske det är bra å kyla ner den mer så inte driftempen sticker iväg när det börjar gå tungt, och då är det ju fint med fläkt.
Jag låg ju på en stadig kylare synd att jag sålt den nu.
Re: Oljekylare till th700
Postat: sön jan 11, 2015 13:58
av Rössvik
Jo men har du 60 grader på utgående så är den runt 80 inuti vill ja minnas.... O sen sa ju oljan aldrig va över 90 grader för att funka optimalt......
Re: Oljekylare till th700
Postat: mån jan 12, 2015 14:09
av w300i
Den här har jag kikat på:
Blir den bra tror ni? Det är ju den största dom har. Finns även mindre. Men hur ska man göra med dom gamla rören isåfall? Måste dom kapas och trä på slang över med klämma?
Re: Oljekylare till th700
Postat: mån jan 12, 2015 14:20
av Grottulf
Som jag sa tidigare ska man inte bara gå efter storleken.
Den där är av den typen som inte är så effektiv...
Fast med den storleken så borde den iofs funka rätt hyffsat ändå kan man tycka...

Re: Oljekylare till th700
Postat: mån jan 12, 2015 14:36
av Grottulf
Här hittar du fler kylare:
http://derale.com/products/fluid-coolers/transmission" onclick="window.open(this.href);return false;
De övre (serie 8000-10000) är effektivare.
De brukar kallas "stacked plate" eller "plate and fin "
Jag vet inte om hansen har även de modellerna, men annars finns de hos summit.