Niva som terrängbil
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Niva som terrängbil
Hur e nivan egentligen som terrängbil?
verkar ju inte va så många som kör dom här på forumet?
har haft 3st genom åren (dock standard) å tycker dom ha funkat skapligt.
nu ha ja ju inte gört nån extrem terräng.
från standard va ska man göra för att få den riktigt terrängduglig?
höjning?
däckstorlek?
hur håller diffarna?
ha sökt lite men hittar inte så mycket
mvh
verkar ju inte va så många som kör dom här på forumet?
har haft 3st genom åren (dock standard) å tycker dom ha funkat skapligt.
nu ha ja ju inte gört nån extrem terräng.
från standard va ska man göra för att få den riktigt terrängduglig?
höjning?
däckstorlek?
hur håller diffarna?
ha sökt lite men hittar inte så mycket
mvh
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Niva som terrängbil
titta här
http://www.lada-niva.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
vad jag har hört är att någerlunda orginal håller axlar osv bra och framkomligheten ska osse va bra :

http://www.lada-niva.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
vad jag har hört är att någerlunda orginal håller axlar osv bra och framkomligheten ska osse va bra :
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Niva som terrängbil
noech skrev:Hur e nivan egentligen som terrängbil?
Enligt min mening helt suverän. Nästan enda "Stock Car" som går att köra i terrängen förutom suveränen Defender - som dock platsar i en helt annan prisklass.
verkar ju inte va så många som kör dom här på forumet?
Många på forumet som kör Niva. Dock häckar de flesta på http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false; också.
har haft 3st genom åren (dock standard) å tycker dom ha funkat skapligt.
nu ha ja ju inte gört nån extrem terräng.
Dåså, då vet du vilken bra bil det är att som standard kunna brukas som DD- och "lightoffroad"-bil. Tekniskt sett är den överlägsen en del andra s k offroadbilar i o m att den har en riktig fördelningslåda(med spärrbar mellandiffrential), vilket t ex jip wrangler inte ens kan erbjuda som option år 2015.
från standard va ska man göra för att få den riktigt terrängduglig?
Precis det du skriver = höjning & större/grövre däck.
höjning?
Max 2"/5cm genom "Hoodo", fjädermellanringar eller höjningsfjädrar.
däckstorlek?
205/80-15" rekommenderat "Baxter". Själv har jag 215/80-15" på min Niva som är höjd 2" medelst nya Lada Niva höjningsfjädrar. "Putsar" liiiite i bakskärmarna vid maxflex.
hur håller diffarna?
En lite känslig fråga för mig att svara på eftersom ett av de små solhjulen i diffrentialen sprack i somras och drog med sig byte av kronhjul & pinjong. Dock passade jag på att byta diffkorgen till en Val-Racing torsendiffrential. Men jag VET ingen annan som havererat en diffrential. Fabrikationsfel ansåg mekanikern som reparerade. Men eftersom bilen var över 2 år gammal så var fabriksgarantin utgången.
ha sökt lite men hittar inte så mycket
För övrigt är nog en has-/skyddsplåt nödvändig. Försök att få tag på en "Nordic Part"-plåt. Förläng den en dryg halvmeter så att den även täcker/skyddar fördelningslådan. Undre bakre länkarmarna bör förstärkas(jag lade U-profil runt rören och svetsade). Panhardstaget bör förstärkas på samma sätt och även förlängas. Jag gjorde mitt Panhardstag även justerbart i längd. Någon form av tröskelskydd/"Rocksliders" är inte heller dumt i skogen .
mvh
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Niva som terrängbil
ja kolla man på denhär filmen verka dom ta sej fram riktigt bra 
https://www.youtube.com/watch?v=ixb98LN3RaU" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=ixb98LN3RaU" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Niva som terrängbil
Niva´ns akilleshäl är, enligt min uppfattning/åsikt, den individuella framhjulsupphängningen som effektivt förhindrar höjning fram över 5 á 6 cm, utan mycket omfattande/dyr ombyggnad av framhjulsupphängningen, tyvärr.
Annars så..........

Annars så..........

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Niva som terrängbil
Sålde min första Niva och ångrade mig bittert, så nu har en till...
Dom tar sig inte fram som en moddad Wrangler eller en TGB13 som jag också haft, men Nivan är ROLIG!
Så kallad Hoodoohöjning är en enkel åtgärd som ger plats till lite större däck. Dom gärna lite för fort på lågväxeln om man såtter för stora sulor, vilket kan åtgärdas med stenkryparlåda.
Växellådan och rost är största bekymmerna med en Niva. Nya eller renoverade lådro kan dock hittas billigt, har hört priser på 4500 kr för en ny-ny låda om man kan tänka sig att ta båten till Lettland och hämta den. Ett annat alternativ är att skaffa en renoverad låda från Micke i Tomelilla, den är antagligen bättre än en ny...
Det går att köra sönder drivaxlar och diffar, men det krävs större däck, difbroms, stenkrypare eller tung högerfot.
Dom tar sig inte fram som en moddad Wrangler eller en TGB13 som jag också haft, men Nivan är ROLIG!
Så kallad Hoodoohöjning är en enkel åtgärd som ger plats till lite större däck. Dom gärna lite för fort på lågväxeln om man såtter för stora sulor, vilket kan åtgärdas med stenkryparlåda.
Växellådan och rost är största bekymmerna med en Niva. Nya eller renoverade lådro kan dock hittas billigt, har hört priser på 4500 kr för en ny-ny låda om man kan tänka sig att ta båten till Lettland och hämta den. Ett annat alternativ är att skaffa en renoverad låda från Micke i Tomelilla, den är antagligen bättre än en ny...
Det går att köra sönder drivaxlar och diffar, men det krävs större däck, difbroms, stenkrypare eller tung högerfot.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Re: Niva som terrängbil
Stämmer bra det, framvagnen är gjord för att fungera bra i sitt original utförande...Wältmeister skrev:Niva´ns akilleshäl är, enligt min uppfattning/åsikt, den individuella framhjulsupphängningen som effektivt förhindrar höjning fram över 5 á 6 cm, utan mycket omfattande/dyr ombyggnad av framhjulsupphängningen, tyvärr.![]()
Annars så..........
En bekant som också hade en Niva höjde bilen på ett ganska drastiskt sätt, han svetsade extra balkar under dom originala och flytade ner alla fästen till fjädringen.
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
Re: Niva som terrängbil
Sköter man lådan ska väl den hålla bra också? 
Överfylla femväxlade, kolla någon mutter? Eller liknande ibland osv
Och bli medlem i nämnda forum så ska de nog gå bra
Ligger en i garaget hör som modifierar sin sprillans niva samt lite terräng bilder och erfarenheter.


Överfylla femväxlade, kolla någon mutter? Eller liknande ibland osv
Och bli medlem i nämnda forum så ska de nog gå bra

Ligger en i garaget hör som modifierar sin sprillans niva samt lite terräng bilder och erfarenheter.
