Sida 1 av 8
Bygget suzuki
Postat: tor okt 18, 2007 19:35
av Nymoen
Nu börjar man få i hop delarna man behöver. Så nu blir det ett ryck i helgen fördelningslåda has plåt bur mm mm ...Så här blev dreven till fördelnings lådan, kan kanske vara intressant.

Bara krymppassning och limmat

Postat: tor okt 18, 2007 19:50
av skogsvild
behöver du inte svetsa dit drevet????
Håller det med krymppassning och limmning annars???

Postat: tor okt 18, 2007 19:55
av Nymoen
skogsvild skrev:behöver du inte svetsa dit drevet????
Håller det med krymppassning och limmning annars???

Ska nog hålla bra ändå ..Svetsar man så är det lätt att det blir sprickor i det hårda matrialet och förvärmer man förmycket så är det risk för att det blir något knas med härdningen..
Postat: tor okt 18, 2007 20:11
av TMT
Gött

Postat: tor okt 18, 2007 20:26
av TMT
jag har alltid byggt med passning på mina.
däremot har jag precis för mig att jag inte svarvade mina så långt ner utan större diam, inte för att skillnaden igentligen spelar någon större sexuell roll men just så att ju större diameter du har får du mer anliggande yta och bättre hävarm eller vad man ska kalla det ja ni förstår förhoppningsvis vad jag menade.
men som sagt det lär hålla utmärkt ändå! så gå inte och grubbla på de nu.
hur mkt värmde du stora drevet? eller kylde du axeln?
Postat: tor okt 18, 2007 20:29
av TMT
snygga styrningar du gjorde!
var bara tvungen att tillägga det

Postat: tor okt 18, 2007 22:09
av mattebigge
För att hålla mot vrid, kan man borra i skarven mellan delarna, kl 12 och kl 6, och ev 3 och 9 ochså , gänga, och sen dra i insexskruv med loctite i hålen..
Postat: tor okt 18, 2007 22:54
av TMT
mattebigge skrev:För att hålla mot vrid, kan man borra i skarven mellan delarna, kl 12 och kl 6, och ev 3 och 9 ochså , gänga, och sen dra i insexskruv med loctite i hålen..
varför sabba passningen?
samt att gänga kan du glömma i härdat matrial bara ett rent helvete att svarva i.
samt att bultarna är mjukare än övriga matrialet.
det enda som skulle ske om det skulle få för sig att "slira" är att den skulle skära ihop så gudförbannat in i helvete att man bara kan drömma om att få loss det igen, dvs ännu bättre

och skära ihop skulle hon göra på låt oss säga 1/4 varv typ med den förspänningen.
din lösning kan jag gå med på i andra sammanhand tex en remskiva på en tröska eller likn men inte i en växel låda...
Postat: fre okt 19, 2007 13:21
av vinkelkapen
på min värmde vi bort härdningen just där det skulle svarvas sen så svarva vi bort drevet, krympanpassa värmde på och trök fast med 20 ton sen så värmde vi på allting och la ner i olja så det skulle härdas igen....lagerytan på insidan rörde sig inte ur fläcken iallaf så det ska väll förhoppningsvis hålla
jag var skeptisk men farsan sa att det skulle funka har kört en heldag utan något skrammel ska till botkyrka imorrn sen ska jag byta olja för att kolla om det är nå problem.. men det märks om det tokskär om man säger så
nån som tror att det håller? jag är fortfarande skeptisk ^^
Postat: fre okt 19, 2007 16:43
av Linus
Han som byggde min axel, sa att det var för hårt att svarva i, så han gnistade isär delarna och sedan krympte han ihop det. Har funkat ypperligt.
Postat: fre okt 19, 2007 17:03
av vinkelkapen
det var av just den anledningen vi värmde bort härdningen.. det bara tjöt i svarven ^^
Postat: fre okt 19, 2007 19:29
av Mysta
Var över och tittade på nymoens bygge, han bygger på delar som blev över från min 413 när jag satte i min calmini sats. vi kunde konstatera att eftersom det är en 410 låda jag hade över så saknas lågväxeldrevet från 413 lådan.
Vår slutsats är att calmini satserna inte går att använda till 410 lådor kan det stämma? Jag hade ju tänkt använda dreven som blev över i 413 lådan för att göra en till krypare av min 410 låda.
/Lasse
Postat: fre okt 19, 2007 21:12
av Nymoen
Jag tror inte att Calminisatsen passar i 410 lådan ..Då byter man mellan axel drevet ingående axeln och högväxeldrevet ..Då måste det stora lågväxeldrevet bli för litet..
När vi bytte i Mystas 413 låda till Calmini satsen så bytte vi Ingående axeln,,Mellan axel drevet,,och Högväxeldrevet ,, Man behöll altså stora lågväxeldrevet..?????
Postat: fre okt 19, 2007 22:32
av TMT
Nymoen skrev:
Jag tror inte att Calminisatsen passar i 410 lådan ..Då byter man mellan axel drevet ingående axeln och högväxeldrevet ..Då måste det stora lågväxeldrevet bli för litet..
När vi bytte i Mystas 413 låda till Calmini satsen så bytte vi Ingående axeln,,Mellan axel drevet,,och Högväxeldrevet ,, Man behöll altså stora lågväxeldrevet..?????
vilken bit hänger du inte med på?
LInus: ja de e hårt men funkar utmärkt att svarva i om man har rätt grejjer samt en stabil svarv och vet lite vad man gör.
Vinkelkapen: din metod funkar ju utmärkt helt klart MEN blåste ni på med acetylenbränna och kylde i oljan eller? tänk för helvete på att det är jävligt noga med rätt temperaturer för att få bra härdning, samt att man slipar oftast alltid lagersäten efter man härdat av just den anledning att det slår sig när man härdar sketen.
sen är det inte allt som ska kylas i olja heller, dom där prylarna är bra mer avancerat än vad igentligen en vanligt verktygs verkstad kan åstadkomma med sina ugnar, but what a fuck... håller det så håller det =)
anledningen till att jag ej avhärdar är ju för att minska risken att få härdfel, anlöpte ni efteråt? nitrithärdat? de e ju så att kugghjul ska ju vara sega men ändå hård yta för att få så lite friktion som möjligt och slitage beständighet.
det är faktist en hel jävla vetenskap det där med härdning när man väl börjat forska lite i det och varje enskild blandning.
bara min åsikt, inte att kritisera er

Postat: lör okt 20, 2007 17:52
av Nymoen
Tog ett par provrundor i dag ,Slirade och röck som fan på asfalten (På lågen). och det verkade fungera ypperlit , Bygger jag en till så blir det ochså krymp passning..
Stort tack till TMT för goda råd och låda.
