Vem bär ansvaret om olyckan är framme ??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vem bär ansvaret om olyckan är framme ??
Hej . Vet att ämnet har diskuterats förut, men hittar inte på den tråden.Vad kan man göra som arrangör för en vanlig jeepträff om olyckan är framme, måste man vara med i bilsportförbundet, finns det försäkringar
kan en underskrift befria en från ansvar i samband med en olycka.
MVH Anders
kan en underskrift befria en från ansvar i samband med en olycka.
MVH Anders
Re: Vem bär ansvaret om olyckan är framme ??
SBF och Motorsportsalliansen är de som säljer motorsportsförsäkringar i Sverige. Det du kan göra som arrangör är att teckna en sådan och sedan följa överenskomna regler med den försäkringsgivare du valt.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för svar.
Hur har ni andra klubbar löst det, Vi är ej med sbf eller bedriver tävlingsverksamhet ?
MVH Anders Gestrike offroad
Hur har ni andra klubbar löst det, Vi är ej med sbf eller bedriver tävlingsverksamhet ?
MVH Anders Gestrike offroad
Kan man passa på att fråga hur det är upplagt om det sker mindre olyckor mellan bilar?
Om man råkar glida på en annan bil ex. försäkringar gäller väl inte utanför väg?
Många bilar är väl inte heller försäkrade
Om man råkar glida på en annan bil ex. försäkringar gäller väl inte utanför väg?
Många bilar är väl inte heller försäkrade
Vet inte om jag tolkat detta fel, men är det inte så att många terrängområden (som Sandlycke) räknas som vanlig "väg" på pappret?
Dvs vanliga försäkringen gäller!
Frågade utöver det mitt försäkringsbolag om det med terrängkörning. De täcker inget som händer på anordnad bana. En skogsstig är INTE en anordnad bana enl. Trygg Hansa i alla fall.
Dvs vanliga försäkringen gäller!
Frågade utöver det mitt försäkringsbolag om det med terrängkörning. De täcker inget som händer på anordnad bana. En skogsstig är INTE en anordnad bana enl. Trygg Hansa i alla fall.
Gustaf Nilstadius
Jeep GC -99 4.7L v8 Bild
BDS +2" fjädrar+dämpare, RC .75" spacer fram+styrdämpare, IRO fjädertorn+"bump stop", Spidertrax hjulspacers(1.25")
4x4fabworks bullbar med: 2x90w LED + 2x75w NBB Xenon
Jeep GC -99 4.7L v8 Bild
BDS +2" fjädrar+dämpare, RC .75" spacer fram+styrdämpare, IRO fjädertorn+"bump stop", Spidertrax hjulspacers(1.25")
4x4fabworks bullbar med: 2x90w LED + 2x75w NBB Xenon
-
- 4x4xnerd
Till att börja med får man skilja på offroadbilstävling och offroadbilsträff(med lek av tävlingskaraktär).
Alla biltävlingar ska ske på avlyst område och sorterar under SBF där deras regler ovillkorligen måste följas av tävlingsarrangören.
Öppna offroadbilsträffar, kallade terrängtouringar, är öppna för alla gatlegala fordon om arrangören har tillstånd för verksamheten.
Här kan det bli problem för en seriös arrangör eftersom s k fyrhjulingar(ATV & QUAD) kan vara olika registrerade.
Det står arrangören fritt att bestämma max totalvikt, max hjulstorlek eller andra begränsningar för att fordon ska få delta. T ex att öppna bilar utan säkerhetsbälten/selar, rullningskydd avvisas. ATV-förare utan påbjudna skydd- och säkerhets anordningar avvisas. Samt för alla fordonskategorier att effektiva ljuddämpare finns och är monterade.
Arrangör av terrängtouring bör informera om vilka regler som gäller ifråga om var man får och inte får köra, klargöra var saneringsutrustning och brandsläckare finns samt, kanske mindre viktigt, vilken radiokanal som rekommederas och/eller mobiltelefonnr till arrangören eller till någon denna utsett om någon olycka skulle inträffa.
Härutöver finns, har jag hört, s k svartkörningar som är olagliga av olika skäl. Men mest med tanke på terrängkörningslagen och miljöskyddslagen. Måste vi som seriöst håller på med vår hobby medverka till att de upphör.
För att få arrangera och delta i allmänna träffar, bilmärkesrelaterade träffar och terrängtouringar måste området godkänt för verksamheten i fråga, samt fordonen vara försäkrade, besiktade(och godkända) samt skattade.
Härvid får inga tävlingar arrangeras.
Dock får lek förekomma i form av muddrace, körning två varv på en markerad skogsvägsslinga med tidtagning där det gäller att köra på så nära tid som möjligt, "brittisk trial" där det gäller att passera hinder på lutande, spårigt och slirigt underlag mellan "pinnar" av olika valör(1 poäng för första pinnen, 2 poäng för andra pinnen o s v) med flera lekar.
För att svara på rubricerade frågan: Den som orsakar olyckan - aldrig arrangören om ovanstående stipulerade krav följs.
Det är den uppfattning jag under åren bibringats av olika arrangörer och SBF.
Kommentera, vidimera och/eller dementera ovanstående, ni som vet mer/bättre.

Alla biltävlingar ska ske på avlyst område och sorterar under SBF där deras regler ovillkorligen måste följas av tävlingsarrangören.
Öppna offroadbilsträffar, kallade terrängtouringar, är öppna för alla gatlegala fordon om arrangören har tillstånd för verksamheten.
Här kan det bli problem för en seriös arrangör eftersom s k fyrhjulingar(ATV & QUAD) kan vara olika registrerade.
Det står arrangören fritt att bestämma max totalvikt, max hjulstorlek eller andra begränsningar för att fordon ska få delta. T ex att öppna bilar utan säkerhetsbälten/selar, rullningskydd avvisas. ATV-förare utan påbjudna skydd- och säkerhets anordningar avvisas. Samt för alla fordonskategorier att effektiva ljuddämpare finns och är monterade.
Arrangör av terrängtouring bör informera om vilka regler som gäller ifråga om var man får och inte får köra, klargöra var saneringsutrustning och brandsläckare finns samt, kanske mindre viktigt, vilken radiokanal som rekommederas och/eller mobiltelefonnr till arrangören eller till någon denna utsett om någon olycka skulle inträffa.
Härutöver finns, har jag hört, s k svartkörningar som är olagliga av olika skäl. Men mest med tanke på terrängkörningslagen och miljöskyddslagen. Måste vi som seriöst håller på med vår hobby medverka till att de upphör.
För att få arrangera och delta i allmänna träffar, bilmärkesrelaterade träffar och terrängtouringar måste området godkänt för verksamheten i fråga, samt fordonen vara försäkrade, besiktade(och godkända) samt skattade.
Härvid får inga tävlingar arrangeras.
Dock får lek förekomma i form av muddrace, körning två varv på en markerad skogsvägsslinga med tidtagning där det gäller att köra på så nära tid som möjligt, "brittisk trial" där det gäller att passera hinder på lutande, spårigt och slirigt underlag mellan "pinnar" av olika valör(1 poäng för första pinnen, 2 poäng för andra pinnen o s v) med flera lekar.
För att svara på rubricerade frågan: Den som orsakar olyckan - aldrig arrangören om ovanstående stipulerade krav följs.
Det är den uppfattning jag under åren bibringats av olika arrangörer och SBF.
Kommentera, vidimera och/eller dementera ovanstående, ni som vet mer/bättre.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Vart kvalar alla oreggade/obesiktigade byggen in?
Brukar stå på inbjudan/anmälan att de icke är tillåtna och att det är deltagarens ansvar att se till att fordonet är försäkrat och besiktigat. Så ett hett tips är att hålla sig ifrån att krocka med de som kör oförsäkrat.Robe skrev:Vart kvalar alla oreggade/obesiktigade byggen in?

Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
"Härutöver finns, har jag hört, s k svartkörningar som är olagliga av olika skäl. Men mest med tanke på terrängkörningslagen och miljöskyddslagen. Måste vi som seriöst håller på med vår hobby medverka till att de upphör"
svart körningarna blev mer poppis när många av träffarna införde krav på besiktigat och försäkrat kommer jag ihåg speciellt i stockholms området där jag körde mycket sen vart det en helt annan stämning på träffarna med det blev 2 läger kan man säga
och det hände ofta att 2 försäkrade bilar anmälde skadan på vägen hem och inte att det hade hänt i skogen
svart körningarna blev mer poppis när många av träffarna införde krav på besiktigat och försäkrat kommer jag ihåg speciellt i stockholms området där jag körde mycket sen vart det en helt annan stämning på träffarna med det blev 2 läger kan man säga
och det hände ofta att 2 försäkrade bilar anmälde skadan på vägen hem och inte att det hade hänt i skogen
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
På Rörken är det lagligt att köra med det som följer vårt säkerhetsreglemente. Vi har inga krav på varken reggat besiktigat eller försäkrat. det löser vi på plats om vi anser att bilen är säker och följer vårt reglemente.Robe skrev:Vart kvalar alla oreggade/obesiktigade byggen in?
http://www.smkuppsala.se/offroad/rorken ... -pa-rorken" onclick="window.open(this.href);return false;
Försäkringsavgiften är olika för bil och ATV.
//Fredrik Mahlin
man kan ju fortfarande ha fordonet försäkrat och på ställt men inte besiktigat....
lift your truck fat chicks can´t jump!
-
- 4x4xnerd
Men då är det inte heeeelt gatlegalt enligt statuterna för bl a terrängtouringar och därmed seriösa träffar.Rössvik skrev:man kan ju fortfarande ha fordonet försäkrat och på ställt men inte besiktigat....

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Wältmeister skrev:Men då är det inte heeeelt gatlegalt enligt statuterna för bl a terrängtouringar och därmed seriösa träffar.Rössvik skrev:man kan ju fortfarande ha fordonet försäkrat och på ställt men inte besiktigat....
då vart kättilstorps träffen häggum o high chapparall seriösa träffar??
lift your truck fat chicks can´t jump!
För att bena upp det så föraren alltid ansvarig för fordonet och hur denne hanterar det.
Arrangören har ett ansvar oxå men det har vad jag vet aldrig kommit så långt att något fall dragits till rättegång och fällande dom.
Samma sak med de att man ställer krav på fordonens gatlegalitet samt att man kräver att föraren intygar att så är det.
Det är den rent juridiska biten.
När det gäller det den försäkringstekniska biten är det betydligt snårigare.
Är det ren träff?
Körs den i skogen eller på ett område avlyst för motorsport?
På träffar så har man alltid trafikförsäkringen i grunden även om det gäller ett oregistrerat fordon.
Där blir det dock spännande då föraren och fordonet inte omfattas utan bara tredje part.
Dessutom är risken överhängande att försäkringsbolaget kommer föra enskilt åtal och begära skadestånd av föraren personligen.
Följaktligen så är det alltid bäst att ha sitt fordon i sådant skick att man man vågar ta en sväng tillmaommarkiosken för en mjukglass.
Arrangören har ett ansvar oxå men det har vad jag vet aldrig kommit så långt att något fall dragits till rättegång och fällande dom.
Samma sak med de att man ställer krav på fordonens gatlegalitet samt att man kräver att föraren intygar att så är det.
Det är den rent juridiska biten.
När det gäller det den försäkringstekniska biten är det betydligt snårigare.
Är det ren träff?
Körs den i skogen eller på ett område avlyst för motorsport?
På träffar så har man alltid trafikförsäkringen i grunden även om det gäller ett oregistrerat fordon.
Där blir det dock spännande då föraren och fordonet inte omfattas utan bara tredje part.
Dessutom är risken överhängande att försäkringsbolaget kommer föra enskilt åtal och begära skadestånd av föraren personligen.
Följaktligen så är det alltid bäst att ha sitt fordon i sådant skick att man man vågar ta en sväng tillmaommarkiosken för en mjukglass.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Vad är det som gäller när man kör i tullinge då?
Jag har en obes bil som jag kör med. Vad ingår i avgiften?
Jag har ju ingen lust att stå för kalaset om jag halkar ner på en ny jeep som blir bucklig. Eller om nån skadar sig.
Är det svartåkning som gäller för mig eller?
Jag har en obes bil som jag kör med. Vad ingår i avgiften?
Jag har ju ingen lust att stå för kalaset om jag halkar ner på en ny jeep som blir bucklig. Eller om nån skadar sig.
Är det svartåkning som gäller för mig eller?