Sida 1 av 1
Samurai
Postat: tis jun 02, 2015 9:49
av ssstnq
Tänkte använda en Samurai till ett "knas-bygge!"
Vet någon var man kan får tag i ritning eller en måttskiss på ramen?

Re: Samurai
Postat: tis jun 02, 2015 16:07
av Kga_413
Hej,
Här:
http://www.suzukiclubuk.co.uk/tech-spec ... s-diagrams" onclick="window.open(this.href);return false;
/Bo W.
Re: Samurai
Postat: tis jun 02, 2015 21:40
av ssstnq
Hoppsan!
Nu blev det med en gång lite mer komplicerat.
Söker efter en donatorbil på blocket, men hur kopplar man modellerna till Lj80 och Sj410?
Samurai, hittar man ju!
Söker en bil, Chassie till en bil som har en hjul bas på c:a 2300mm, och då verkar ju Vitaran lämplig!
Men vilken ram beteckning korresponderar den till?
Vilka modeller har för övrigt ram och vilka är självbärande?
Ja, ni hör att jag är en Suzukimässig analfabet.

Re: Samurai
Postat: tis jun 02, 2015 23:07
av klirre
Sj413w dvs den långa, har 2375mm hjulbas. Och just en sådan ram kommer jag få över med identitet å allt.
Mvh//Klirre
Re: Samurai
Postat: ons jun 03, 2015 9:59
av ssstnq
Tack för erbjudandet, men jag vill ha ett komplett rullande chassie!
Om jag köper en Vitara, vilken skiss är det jag skall titta på då?

Re: Samurai
Postat: ons jun 03, 2015 12:48
av Kga_413
Hej,
SJ410, SJ413 och Samurai har ett betydande släktskap.
Vitara är en helt annnan bil och är inte med på sidan i länken.
/Bo W.
Re: Samurai
Postat: ons jun 10, 2015 22:51
av ssstnq
Kollade just på en bil Vitara -94, som ligger på blocket!
Eftersom den ska rivas så kan jag står ut med en hel del fel, bara priset är rätt!
Här var allt fel så jag tror jag passar.
Bromsarna slut, lätt att byta.
Rost i karossen, men den ska jag inte ha!
Ramen rost reparerad! Hmmm!
MEN:
Motorn startar inte!
Det finns ingen kylvätska i motorn.
Vad ska man tänka sig att ge för ett rullande chassie där motorn startar och går?
Har någon tips på ett projekt!

Re: Samurai
Postat: tor jun 11, 2015 22:21
av skogis
vitara har inte stel framaxel utan fjäderben och drivaxlar som en normal framhjulsdriven bil
Re: Samurai
Postat: fre jun 12, 2015 8:43
av Wältmeister
Om du nu har lämnat tanken på SJ/Samurai för Vitara, varför inte gå vidare och söka efter Jimny?
Då får du
både skruvfjädrar och stela axlar.
Själv har jag länge haft en dröm om att montera en 2CV-kaross på ett Jimny-chassie.
(Med en Niva fördelningslåda

)

Re: Samurai
Postat: fre jun 12, 2015 13:45
av ssstnq
"Now we are talking"!
Jo, "om jag ska blotta lite på förlåten"!
Jag har en Renault Caravelle/Floride kaross liggande hamma.
Helt rostsvetssad, men "kung Bore" krossade den då den låg under press förra vintern.
Så målet är nu att kombinera Fransk femtitals teknik med d:o Japansk 80 tals!
Renaultens hjulbas är 2265mm vilket skulle passa bra på en Vitara! Eller? Tacksam för komentarer.
Breddes skulle vara hyfsad åxå!
Vad tror experterna?

Re: Samurai
Postat: lör jun 13, 2015 8:42
av ssstnq
Har spanat runt lite på nätet.
Klirres långa chassie har en hjulbas på 2375mm.
Korta verkar ha en på 79,9" (2040mm) stämmer det . (samma som Jimnyn, samma bil?)
Dom säljer en Samuraj på Blocket för 4000kr. Kan man se om det är en kort eller lång?
Med tanke på mitt projekt så är "låga fjädertorn" ett måste.
Inbildar mig att man kan "trolla bort" stela axlars upphängning lättare än MacPherson ben.
