Blir väl som ett 12V batteri?
De sitter i en skylift och nu när jag skulle ladda så blev jag osäker på saken, vill inte koppla loss dem heller om det blir nåt tjall med nånting annat, bäst att inte pilla på lånade saker

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Har du 24v generator eller två 12v på din K30?Grottulf skrev:Nej, det har ni nog rätt i att det går bra i de flesta fall, men om det är olika batterier, eller skicket på dem varierar, så är det inte bra.
Jag tänkte mest på hur det är på min K30, och då en del saker går på 12V och en del på 24V så blir det snedbelastning mellan batterierna, så där funkar det inte att göra så.
Men om batterierna är kopplade så att allt går på 12V, så borde skicket på dem vara lika, och det blir ingen snedbelastning så då går det bra.
Är batterierna lika till utseendet?
Sitter det något kopplat till 6V? (mellan batterierna )
Sitter det någon motor som laddar batterierna i den, och detta är startbatterier, eller är den helt batteridriven?
Är det startbatterier, så laddas de säkert med en vanlig 12V generator vid drift, så då blir det inte sämre än då iaf. ..
Jag har två 12V-generatorer så det är inga som helst problem att plocka ut 12V ur ena batteriet.PHA skrev:Har du 24v generator eller två 12v på din K30?Grottulf skrev:Nej, det har ni nog rätt i att det går bra i de flesta fall, men om det är olika batterier, eller skicket på dem varierar, så är det inte bra.
Jag tänkte mest på hur det är på min K30, och då en del saker går på 12V och en del på 24V så blir det snedbelastning mellan batterierna, så där funkar det inte att göra så.
Men om batterierna är kopplade så att allt går på 12V, så borde skicket på dem vara lika, och det blir ingen snedbelastning så då går det bra.
Är batterierna lika till utseendet?
Sitter det något kopplat till 6V? (mellan batterierna )
Sitter det någon motor som laddar batterierna i den, och detta är startbatterier, eller är den helt batteridriven?
Är det startbatterier, så laddas de säkert med en vanlig 12V generator vid drift, så då blir det inte sämre än då iaf. ..
Man ska ALDRIG plocka 12v ur en 24v krets, det är därför det finns omformare.
Jag hade också 2 generatorer,men den ena va kopplat till eluttag i skåpet "380 volt " å den andra 140 A 12 volt.Grottulf skrev:
Jag har två 12V-generatorer så det är inga som helst problem att plocka ut 12V ur ena batteriet.
Va praktiskt, då kan du ju ha med svetsenbenssan skrev:Jag hade också 2 generatorer,men den ena va kopplat till eluttag i skåpet "380 volt " å den andra 140 A 12 volt.Grottulf skrev:
Jag har två 12V-generatorer så det är inga som helst problem att plocka ut 12V ur ena batteriet.![]()