Sida 1 av 1
Dieselmotor 413
Postat: sön sep 06, 2015 1:35
av Axelwestergren
Hej
jag har en Suzuki sj 413 med slut motor i
jag vill nu sätta i en dieselmotor. då jag har
andra projekt i gång samtidigt och inte
jättemycket kompetens undrar jag om det är
nån som säljer en dieselmotor som är smidig
att sätta i en 413, helst en original från en nyare
413 (min är från 87) om det går smidigt men
en passande motor från annat fabrikat men då
gärna med distansplatta till växellådan och sånt
med. Jag har inte jättebra koll på vad för motorer
som funkar bra i en sj 413 men kom gärna med
tipps och ideer och har nån en motor till salu som
är smidig att sätta i så är jag mycket intresserad.
Tack på förhand
Re: Dieselmotor 413
Postat: sön sep 06, 2015 9:50
av Mathias T
Vw 4cyl brukar väl vara vanligast och orginal i dom nyare långpickupen är peugeot vanligast.
Vw motorn gör sig bäst enl min åsikt och då tillsammans med orginalväxelådan från suzukin.
Bortsett från motoreffekt/vridmoment är nog den vanligaste fallgropen att max framaxeltryck inte räcker till vid regbes
Re: Dieselmotor 413
Postat: mån sep 07, 2015 6:38
av skogis
kolla här min ombyggnad
viewtopic.php?f=15&t=39593&hilit=skoda" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dieselmotor 413
Postat: tis sep 15, 2015 13:42
av Axelwestergren
Är en vw 1.9 tdi något att tänka på eller är den för stor?
komplicerat att sätta i??
Re: Dieselmotor 413
Postat: tis sep 15, 2015 15:50
av skogis
Skall den besiktigas går du nog bet på hk och nm
Re: Dieselmotor 413
Postat: ons sep 16, 2015 21:33
av Brummel
Mathias T skrev: orginal i dom nyare långpickupen är peugeot vanligast.
Och lika vanlig i dom spanskbyggda Suzuki 1,9 diesel Pickup är Renault 1,9 diesel. Så den skulle nog passa utan större modifieringar. Sitter i min Suzuki.
Re: Dieselmotor 413
Postat: tor sep 17, 2015 19:34
av Mathias T
Renaulteländet har lucas epic elektronisk dieselpump vilket är jordens mög! Om man kan välja ta peggan !!
Re: Dieselmotor 413
Postat: fre sep 18, 2015 19:23
av Brummel
Jag kan ju bara tala för mig själv, men på min Suzuki har Renaultmotorn aldrig krånglat, inte ens Lucas dieselpump har krånglat. Men annat har krånglat, startspärr, startmotor och läckande bränsletank som måste bytas.
Re: Dieselmotor 413
Postat: mån nov 09, 2015 23:44
av Axelwestergren
Jag har hittat ett företag som sysslar med adepterplattor, så jag funder på att köpa mig en passande motor och sätta ihop med en volvo m47 växellåda. då står det att adepterplattorna passar v.a.g motorer och jag undrar, vad är en v.a.g motor och vilket skulle vara det bästa alternativet på motor i så fall. den ska besiktigas så jag måste ta hänsyn till vikt och hk å liknande.
mycket tacksam för svar, mitt suzukiprojekt har fått vänta på grund av andra projekt men nu har jag blivit sugen på att ta tag i det igen, viktigt att tillägga är att det hela handlar om en a-traktor om nu det har någon betydelse när det gäller vikt och hk på motorn
Re: Dieselmotor 413
Postat: tis nov 10, 2015 8:30
av wiking
V.a.g = Volkswagenwerk Aktiengesellschaft
Re: Dieselmotor 413
Postat: tis nov 17, 2015 12:19
av Axelwestergren
Hur är reglerna kring vikt och hästkrafter när det gäller en Suzuki Sj 413 lång?? Är det mer man behöver tänka på när man byteer till en dieselmotor, hur gör man till exempel med varvräknare på motorn och är det krav på att det ska finnas om den ska besiktigas?
Re: Dieselmotor 413
Postat: tis nov 17, 2015 17:48
av skogis
Vikt är största problemet
Varv räknare har jag kopplat in orginalet
Och en billig vevaxelsgivare från reservdelar24
Tror den var till någon citroen med
Två längre bultar på remskivan som trigger.
Jag har en Skoda 1.9 sugdiesel effekten och vridet är viktigt intyg kan man skriva själv
