Lysande bromslampa
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Lysande bromslampa
Hej alla, ny medlem här och först och främst så har ja skaffat mig en Silverado -88 som ja håller på fixar till lite..
Häromdagen tändes bromslampan på panelen.
Den lyser starkare när man trampar ner handbromsen.
Har sökt lite här på forumet men inte hittat nått direkt svar men nån skrev att de kan va nån ventil.
Om det är den och det larmar hur nollar man det så att säga?
mvh Martin
Har sökt lite här på forumet men inte hittat nått direkt svar men nån skrev att de kan va nån ventil.
mvh Martin
Re: Lysande bromslampa
om inte jag är helt fel i bilar så ska den skruvas isär,ventilen som är ansluten med en kabel...sitter vid bromsservot nånstans..bromsrören är kopplade dit också...skruva isär och frigör fjädern där i hålet,eller om pinnen ska tryckas in i kontakten Hmm..prova.martin.eriksson skrev:Hej alla, ny medlem här och först och främst så har ja skaffat mig en Silverado -88 som ja håller på fixar till lite..
mvh Martin

Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
-
- Veteran
Kolla bromsvätske nivån.
Är den för låg så brukar den lampan tändas som varning att nånting är pågång.
Som tex helt nerslitna bromsbackar i trummorna.
Är den för låg så brukar den lampan tändas som varning att nånting är pågång.
Som tex helt nerslitna bromsbackar i trummorna.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Användare
Okej får kolla på den grejjen o se då..
Finns ingen givare som känner av hur mycket bromsvätska det är på dom här tydligen..
Finns ingen givare som känner av hur mycket bromsvätska det är på dom här tydligen..
ventilen löser ur när du trampar bromspedalen för djupt..av någon anledning,dåligt med olja Tex.martin.eriksson skrev:Okej får kolla på den grejjen o se då..
-
- Användare
Okej men varför går den inte tillbaka så lampan slocknar då tro?
Jag vill minnas att den löser ut om det blir en viss tryckskillnad mellan fram o bak-kretsen, som tex om man har ett läckage i ena kretsen.benssan skrev:ventilen löser ur när du trampar bromspedalen för djupt..av någon anledning,dåligt med olja Tex.martin.eriksson skrev:Okej får kolla på den grejjen o se då..
Så kolla över bromsrören o bromscylindrar först.
-
- Användare
okej men borde de inte minska olja i behållaren då?
Jo, men den detekterar även mycket små läckor på det sättet, så det sjunker kanske så sakta att det är svårt att se.martin.eriksson skrev:okej men borde de inte minska olja i behållaren då?
Läcker en bromscylinder bak tex, så läcker det oftast rätt lite.
Den är fjäderbelastad och MÅSTE återställas genom att skruva isär ventilen,enkel operation,men den har ju löst ur av en anledning som Grottulf säger,så kolla läckage,kan även vara huvudcylindern som läcker i sig själv också..martin.eriksson skrev:Okej men varför går den inte tillbaka så lampan slocknar då tro?

-
- Användare
Okej får kika på de då 

Blev så på farsans gamla s10a i vintras, självklart när jag körde, så då var det mitt fel.
Jag pallnitade och efter det slocknade inte lampan.
Efter att ha googlat en massa, och fick liknande svar som här, och det verkade ju jobbigt, så provade jag att lägga av batterikabeln ett tag, sen va lampan borta och har inte kommit tillbaks
Jag pallnitade och efter det slocknade inte lampan.
Efter att ha googlat en massa, och fick liknande svar som här, och det verkade ju jobbigt, så provade jag att lägga av batterikabeln ett tag, sen va lampan borta och har inte kommit tillbaks

Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Som sagt den reagerar på olika tryck i kretsarna.
Jag råkade ut för att kolven i ett ok kärvade, efter service så slocknade lampan.
Jag råkade ut för att kolven i ett ok kärvade, efter service så slocknade lampan.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Nu vet jag inte om det är likadant på dessa men på mina chevor har det räckt att trampa hårt på bromsen efter att systemet är lagat o luftat så slocknar lampan, underlättar med motorn igång för att få servoverkan. Känns även tydligt i pedalen när ventilen öppnar igen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
Kan ju berätta att lampan slockna för ett tag sen, vet inte hur var när och varför men slockna gjorde den.. men funderar om de är nå knas med bromscylindern för ja hade jättebra broms vänster bak förut men nu har ja kasst där o bra på höger iställe..