Hur är nya CF moto 500?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mpower520
Beroende

Hur är nya CF moto 500?

Inlägg av Mpower520 » sön okt 18, 2015 13:17

Ska köpa för plogning på gården så visst lär det bli nån annan sväng i skogen också men hur funkar dom nya från detta år?

Hittar inget nyare på google än från -13 och äldre, har ju läst om vatten som tar sig in till variatorn tex och även remslir, är det så på dom nyare med?

Nån som har en skapligt ny med lite input
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

lam84
Forumräv

Re: Hur är nya CF moto 500?

Inlägg av lam84 » sön okt 18, 2015 21:02

den är helt okej att ploga med men jag tycker du ska köpa en 800 istället mer kul i skogen
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

isuzukb88
Hemmastadd

Inlägg av isuzukb88 » tis okt 20, 2015 20:21

verkar vara skiftande kvalite på dom, iaf tidigare. och så får man en ny polaris för ungefär samma pengar
http://www.blocket.se/kalix/Polaris_SPO ... a=1_11&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

då vet man ju då vad man får, och helt överlägsen fyrhjulsdrift

frank
Veteran

Inlägg av frank » tis okt 20, 2015 20:31

Jag hade inte köpt en kinamaskin, bättre att köpa en begagnad Yamaha, Kawasaki, can am, polaris eller honda.

Köpte en Goes första gången, men nu när jag har åkt Can am några år så kan jag säga att det är en jäkla skillnad på fyrhjuling och fyrhjuling, både vad gäller kvalitet, prestanda och känsla.

Jag hade försökt att leta efter en Can am Outlander 500, riktigt bra maskiner, med variator som har mjukt och fint tillslag. Automatisk diffspärr fram, så man slipper hålla på och lägga i och ur med knapp.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Mpower520
Beroende

Inlägg av Mpower520 » tis okt 20, 2015 22:22

Hmm! Can am innan -09 har ja iaf läst att det ska va skit, motorfel tydligen, om det gäller alla, vet ej

Även lite äldre polaris verkar ju va skräp då det är det enda vår loka 4hjuling reparatör får skruva med och även beklagar sig för..

Kawa vet ja inget om då det inte verkar finnas nån i mitt län ens som säljer..

Yamaha vet ja ju är bra då far har en äldre kodiak å alla andra åker ju dom med utan bekymmer.. Men känner även att lägga ca 60+ på en gammal som rullat över 300mil inte lockar nåt vidare, därför mest ja tänkte höra runt om just ny CF då de har ökat till 3 års garanti.. Är mest plogning den ska användas till då jag ligger ute på jobb så damen slipper skotta de 100metrarna vi har..

Ska iaf kika till fredan hade ja tänkt så får man ju lite inblick i vad det är.. Yamaha är ju nr1 annars
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

isuzukb88
Hemmastadd

Inlägg av isuzukb88 » tis okt 20, 2015 22:45

vi är flera som kör polaris häromkring, inge problem alls. helt automatisk 4wd, slå in den på knappen och sen så är den fulldiffad, det kopplar in när bakhjulen börjar slira, men på dom är det så snabbt så det märks inte något, och driver alltid på 4. can am har ju visco broms i framaxeln, det är värdelöst, tar evigheter innan den börjar vara i närheten att vara diffad fram. och att få den att låsa helt går inte. yamaha är fina, men då måste man stanna för att få i framdiffen, sen ska det då slira till lite innan den går i oftast, och då har man redan kört fast. sen är har dom dålig markfrigång och styvare fjädring än polarisen

lam84
Forumräv

Inlägg av lam84 » tis okt 20, 2015 23:36

viktigaste är att du har en återförsäljare nära

jag har en can am men har polare som tävlar med cf moto och dom spöar många polaris och can am förare hela tiden

ska tilläggas att jag har jobbat med can am och cf moto som säljare :D
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

terrano00
Användare

Inlägg av terrano00 » ons okt 21, 2015 7:29

Jag tycker att can am 400 funkar perfekt att ploga och leka i skogen med :tumbup:
Suzuki 413 volvo turbo, m90, stenkryparlåda, c202 axlar och 33"

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » ons okt 21, 2015 7:57

isuzukb88 skrev:vi är flera som kör polaris häromkring, inge problem alls. helt automatisk 4wd, slå in den på knappen och sen så är den fulldiffad, det kopplar in när bakhjulen börjar slira, men på dom är det så snabbt så det märks inte något, och driver alltid på 4. can am har ju visco broms i framaxeln, det är värdelöst, tar evigheter innan den börjar vara i närheten att vara diffad fram. och att få den att låsa helt går inte. yamaha är fina, men då måste man stanna för att få i framdiffen, sen ska det då slira till lite innan den går i oftast, och då har man redan kört fast. sen är har dom dålig markfrigång och styvare fjädring än polarisen
Håller med om att det är skönt att slippa lägga ur o i framdiffen på polaris.
Men en nackdel med Polarisens framdiff är att dem har mycket större svängradie än tex en Yamaha grizzly.

Sen håller jag inte med om att Polarisens skulle vara mjukare.
Min polaris worker var väldigt hård, medans grizzlyn riktigt flyter fram.
Jag är rätt säker på att markfrigången var sämre på Polarisens också.
Nu jämför jag dock med en äldre polaris, så det kanske är annorlunda med fjädring o markfrigången på nyare, men framdiffen har väl samma konstruktion.

isuzukb88
Hemmastadd

Inlägg av isuzukb88 » ons okt 21, 2015 17:39

Grottulf skrev:
isuzukb88 skrev:vi är flera som kör polaris häromkring, inge problem alls. helt automatisk 4wd, slå in den på knappen och sen så är den fulldiffad, det kopplar in när bakhjulen börjar slira, men på dom är det så snabbt så det märks inte något, och driver alltid på 4. can am har ju visco broms i framaxeln, det är värdelöst, tar evigheter innan den börjar vara i närheten att vara diffad fram. och att få den att låsa helt går inte. yamaha är fina, men då måste man stanna för att få i framdiffen, sen ska det då slira till lite innan den går i oftast, och då har man redan kört fast. sen är har dom dålig markfrigång och styvare fjädring än polarisen
Håller med om att det är skönt att slippa lägga ur o i framdiffen på polaris.
Men en nackdel med Polarisens framdiff är att dem har mycket större svängradie än tex en Yamaha grizzly.

Sen håller jag inte med om att Polarisens skulle vara mjukare.
Min polaris worker var väldigt hård, medans grizzlyn riktigt flyter fram.
Jag är rätt säker på att markfrigången var sämre på Polarisens också.
Nu jämför jag dock med en äldre polaris, så det kanske är annorlunda med fjädring o markfrigången på nyare, men framdiffen har väl samma konstruktion.
sportsman är betydligt högre än grizzlyn, lägsta sportsmanen är 28 cm +/- några mm och grizzlyn tror jag bara är kring 25 cm, nya 16 vet jag inte, den sägs ska vara högre, men vet inte vad den är. en kompis köpte nyss en grizzly 700, och innan hade han en sportsman 500 05, och han säger att polarisen var mjukare än grizzlyn. vet inte hur worker hade det med framdiffen, men äldre hade inkopplingen av framhjulen ute i naven och konstant drivning in och ut från diffen, men sportsman har det i diffen iaf, men grizzlyn är ändå smidigare, den har lite kortare hjulbas och spårvid tror jag.

sen kan man plocka lös krängningshämmaren, då blir den ganska mycket mjukare, och på polaris tar det 2 minuter att ta lös den

Mpower520
Beroende

Inlägg av Mpower520 » lör okt 31, 2015 17:26

Hörde mig för lite mer och just allroaden iaf är ju uppbyggd på grizzly 660.. tittade på en ny allroad 500 förra helgen och fick den för pangpris då just 500an skulle utgå mot en 450 istället.

Maskinen är nu på gården och en sväng ska det bli imorgon så får man se hur den är att använda..
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Skriv svar