"Svårstartad" Pajero...

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran

"Svårstartad" Pajero...

Inlägg av sos » tis okt 27, 2015 7:49

3.2DiD 2005

Nåja svårstartad och svårstartad... den har som sagt hoppat igång nästan så fort man vridit nyckeln, knappt så starten fått jobba. Men för ca en vecka sedan så har det ändrats radikalt nu får man veva en bra stund, nja 4-5 sek men radikalt längre än förr.

Ute temperaturen är det ingen större skillnad mot för en vecka sedan. Så här var det strax innan förra startmotorn gav upp men jag tror denna starten är OK annars hade den nog redan pajat och felet sitter nog inte där.

vad kan det vara? någon som känner igen symptomen, det uppstod som sagt direkt och ingen motorlampa eller så har tänts, lampan för glödning lyser som innan (olika länge beroende på temp)

1. Glödstift? ett eller flera, reläet?
2. Kallstart system? antar att den har ett sådant
3. Finns det någon backventil i bränslesystemet? men som jag förstått är det elektrisk pump så...
4. ...
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Zerasti
Hemmastadd

Re: "Svårstartad" Pajero...

Inlägg av Zerasti » ons okt 28, 2015 6:04

Har du onormalt mycket rök och eller ojämn gång när den väl startar?
Göteborgare lätt besatt av Pajero
2.8 manuell lwb 96 modifierad
2.8 automat lwb 99 förbättrad för dd
3.5 automat swb 99 putsobjekt
3.0 12v manuell lwb 94 erfarenhetskälla. skrotfärdig

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » ons okt 28, 2015 9:10

Långsökt men kolla spänningen batteriet. Min L200 blir mycket mer svårstartad när det är lite dåligt med kräm.

Den blev även otroligt svårstartad när jag la kamremmen en kam fel på pumpen när jag böt men din kanske har kedja?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

sos
Veteran

Inlägg av sos » mån nov 02, 2015 13:39

Nybesiktigad med bra avgasvärden... går bra och allt verkar OK utom just startandet och detta uppstod plötsligt, från att ha startat då man nästan bara tittade på nyckeln till att nästa gång behöva vevas x-antal sekunder.

Kedja och dubbla batterier... den vevar rappt också så ström borde finnas.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Boston
Hemmastadd

Inlägg av Boston » tor nov 12, 2015 11:12

Det sitter ju ett bränslefilter på torpedväggen i motorrummet. Ganska lätt att tömma, lufta eller byta. Är det vatten eller annat jox i det kan man ju tycka att bilen borde gå orent men det kan vara värt att testa kanske?
Pajero Shogun -03 3.2
Pajero Wagon -07 3.8

sos
Veteran

Inlägg av sos » fre nov 13, 2015 7:15

Bränslefiltret har jag kollat nyligen, varken luft eller vatten... och det borde ju inte kommit från en start till en annan.

Beställde nya glödstift och verkstaden meddelade att endast 1 av de gamle hade korrekt motstånd 2 verkade mysko och ett var kaputt.

Nu startar den lättare och något extra varv på starten får nog tillskrivas - grader.

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » fre nov 13, 2015 8:42

patrolen blev seg, då var det bränslededningen från tanken som det var ett pyttelitet rosthål på
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar