Jag har väl tidigare hängt på forumet en del och kikat på alla fräna byggen, men på grund av okunskap/brist på bil har jag aldrig postat någonting tidigare. Nu spekulerar jag mycket i att köpa en bruksbil att bygga om efter mina egna behov och önskemål. Men jag skulle behöva er obegränsade kunskap till min hjälp för att hitta ett lämpligt objekt.

- Ska vara en pickup, eller kunna byggas om till pickup (måste kunna lasta lång skoter med mera)
- Behöver jag nämna att fyrhjulsdrift är ett krav?
- Vill ha kort nos och gärna dubbelhytt (så totallängden inte blir så lång med flak)
- Motoralternativ lämnar jag lite öppet, driftsäkerhet är viktigare än ekonomi, men V8 känns lite i överkant.
- Gärna rambyggd pickis, så att hytt kan lyftas av för att göra eventuell renovering enklare.
- Min 3 personer ska rymmas i hytten.
- Ska kunna köras till vardags och inte vara outhärdlig efter landsväg, vill ha någonting mer komfortabelt än den VW Caddy från 1999 som jag åker landsväg med just nu.

- Kommer inte handla om renodlad offroadkörning, men den ska klara några dm snö och att köra in efter dåliga vägar/traktorvägar utan problem, så en del markfrigång behövs.
- Räcker med att rymma 31" däck.
- Tänker inte skriva någon budget, men vill ha ett prisvärt utgångsobjekt, alltså ingen överprissatt bilmodell pga samlarvärde eller liknande.
- Ballhetsfaktor är ingen nackdel, men funktion går först.

Själv har jag kört fast vid VW Transporter T4 syncro pickup. Men den verkar vara väldigt svår att höja, vara svårskruvad och delarna verkar vara dyra.

Tänkte lämna det öppet för er att spekulera fritt, behöver input från folk som kan mer än mig. Vill gärna ha galna idéer t.ex; montera hytt på lämplig ram med drivlina från 4x4 bil, kapa vettig 4x4 skåpbilsobjekt och bygga flak istället. Ge gärna exempel på vad folk har gjort eller vad ni tror är genomförbart.