Sida 1 av 1

L200 automat

Postat: tis apr 12, 2016 6:11
av Niklas R
Jag ska köpa mig en L200 årsm 02-06.
Då till min fråga hur är automat lådorna i dom??
Bilen kommer användas dagligen till jobbet och till en del träffkörning ( inget extrem åkande på träffarna ). Tanken är även lite större hjul och en höjning ( uppskruvade Torrisionstavar och längre schackel i bak ).
Ps vad behöver jag göra i fram för att få hjulen mer rätt efter höjning ds.

Mvh Niklas

Re: L200 automat

Postat: tis apr 12, 2016 18:14
av Danne
Jag kör med automat och har gjort så i ca 6 år utan minsta bekymmer med den, förutom att oljetråget på lådan sitter dumt till så det blir lite buligt innan man hinner bygga en hasplåt under :)

Om du bara skruvar upp torsionen så ska du inte behöva göra något mer än så, dock om du maxar den så kan det vara lämpligt att shimsa om övre bärarmarna för det blir lite kass cambervinkel men inte så kass att det är okörbart.

Bild

Re: L200 automat

Postat: tis apr 12, 2016 18:24
av Niklas R
Danne skrev:Jag kör med automat och har gjort så i ca 6 år utan minsta bekymmer med den, förutom att oljetråget på lådan sitter dumt till så det blir lite buligt innan man hinner bygga en hasplåt under :)

Om du bara skruvar upp torsionen så ska du inte behöva göra något mer än så, dock om du maxar den så kan det vara lämpligt att shimsa om övre bärarmarna för det blir lite kass cambervinkel men inte så kass att det är okörbart.

Bild
Vad stora hjul har du på din bil??
Har du höjt den på något annat sätt än skruvat på torrisionstavarna och hur har du höjt den bak??

Re: L200 automat

Postat: tis apr 12, 2016 18:48
av Danne
Jag kör med något som kalls balljoint spacers men inget jag skulle rekommendera på en bil som används ofta, sliter ganska hårt på drivknutar och damasker och gör man det inte ordentligt så kan dom lossna, har testat det, inge skoj.

Det innebär att man sätter den övre kulleden under länkarmen med en spacersplatta i mellan vilket gör att det går att vrida upp den nån tum till.

Bak är det bara längre schackel, kommer dock inte ihåg hur mycket längre men dom höjer nog två till tre tum skulle jag tro. måste även flytta upp fästena till dämparna om man gör det annars bottnar dom vid utflex och dör ganska fort.

Däcken mäter 86 cm i diameter och 30.5 cm på bredden mellan klackarna när dom inte var monterade på fälg men blev nog mindre när jag krängde på dom på 7 tums fälgarna.

Krävdes en ganska hård masering av nedre, bakre delen av hjulhuset med en större handslägga för att kunna svänga fritt.

Re: L200 automat

Postat: tis apr 12, 2016 19:14
av Niklas R
Har du koll på vad mycket det höjer om man skruvar upp stavarna fram?
Har du gjort schaklena själv eller har du köpt färdiga??

Re: L200 automat

Postat: tor apr 14, 2016 20:50
av Danne
Köpt hemmagjorda av en kille men inte svåra att göra själv om man har en svets.

Ingen aning om hur mycket det höjjer tyvärr, har aldrig mätt.

Re: L200 automat

Postat: lör apr 16, 2016 22:36
av TomasEhrs
Danne du har inte en bild på din höjning bak. ?

Re: L200 automat

Postat: sön apr 17, 2016 7:23
av Danne
Kan kolla, annars tar jag en under dan.

Re: L200 automat

Postat: ons maj 18, 2016 17:37
av Niklas R
Det slutade med en Pajero istället :D

Re: L200 automat

Postat: ons maj 18, 2016 19:39
av Danne
Aha, ingen dålig bil det heller :beer: