GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
Jag har en 6.2L diesel monterad i en personbil, och har startproblem när bilen har stått över 12 timmar.
Motorn startar till och går i 5 sekunder, därefter börjar den halta men "tar sig" igen efter några sekunder.
Sedan går motorn fint.
Vid något tillfälle har bilen blivit stående en hel vecka, det startar den till men lägger sedan av helt.
Då måste man tillgripa hela luftningsprocessen för att få den att starta igen.
Jag har kännt en viss diesellukt, som jag inte kunnat lokalisera.
Till slut fann jag en läckande mekanisk matarpump.
Efter byte av denna trodde jag att problemet var borta, men nu märkte jag samma symtom igen.
Vad kan det bero på?
Det verkar som att insprutningspumpen töms på diesel när den står, och att den startar till på det som finns i spridarrören.
Har ni några idéer?
Motorn startar till och går i 5 sekunder, därefter börjar den halta men "tar sig" igen efter några sekunder.
Sedan går motorn fint.
Vid något tillfälle har bilen blivit stående en hel vecka, det startar den till men lägger sedan av helt.
Då måste man tillgripa hela luftningsprocessen för att få den att starta igen.
Jag har kännt en viss diesellukt, som jag inte kunnat lokalisera.
Till slut fann jag en läckande mekanisk matarpump.
Efter byte av denna trodde jag att problemet var borta, men nu märkte jag samma symtom igen.
Vad kan det bero på?
Det verkar som att insprutningspumpen töms på diesel när den står, och att den startar till på det som finns i spridarrören.
Har ni några idéer?
Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
Backventil på matarledningen innan pumpen, alternativt en elektrisk matarpump.
Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
Jag har kompletterat med en elektrisk matarpump monterad vid tanken.JZ skrev:Backventil på matarledningen innan pumpen, alternativt en elektrisk matarpump.
Backventil, menar du att det finns en sådan som kan vara defekt?
Eller ska man eftermontera en sådan?
Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
I framändan på pumpen sitter en returledning.
Denna går det till en nippel som sitter skruvad på pumpen. I botten på denna nippel finns en backventil som ska förhindra att bränslet rinner ur pumpen när bilen står.
Lossa returledningen
Skruva loss backventilen och rengör.
Kan sitta mycket gegga och bös i den
Denna går det till en nippel som sitter skruvad på pumpen. I botten på denna nippel finns en backventil som ska förhindra att bränslet rinner ur pumpen när bilen står.
Lossa returledningen
Skruva loss backventilen och rengör.
Kan sitta mycket gegga och bös i den
Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
Det kräver att insuget plockas bort antar jag?
Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
Nu har jag kollat, och nippeln sitter bra till.
Jag har lite svårt att tänka mig att dieseln kan försvinna denna väg.
Nippel sitter i överkant på pumpen, och slangen drar iväg uppåt.
Kan möjligen dieseln rinna in i motorn via axeltätningen?
Jag har lite svårt att tänka mig att dieseln kan försvinna denna väg.
Nippel sitter i överkant på pumpen, och slangen drar iväg uppåt.
Kan möjligen dieseln rinna in i motorn via axeltätningen?
Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
Det kan komma in luft nånstans på retursidan o då rinner dieseln tillbaka. Du har både returledningen till tanken och dom små slangarna på spridarna, även dom är kopplade till returen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
Hade ett liknande problem, var ett trasigt rör inne i tanken på armaturen, dvs den sög luft där, funkade bättre med full tank då, så att nån form av att luft kommer in ställer till det ordentligt, min funkade hur bra som helst på tomgång, men började bråka efter man kört en stund, armaturen rörde sig i tanken när man körde och luft sögs in då...
Då hade jag monterat nya bränsleledningar och elektrisk pump först, vilket hjälpte en del, men inte helt...
Då hade jag monterat nya bränsleledningar och elektrisk pump först, vilket hjälpte en del, men inte helt...
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
Re: GM 6.2L problem med luft i insprutningspumpen
Fast pumpen är ju trycksatt av den mekaniska bränslepumpen. Trycket finns kvar i toppen när du stänger av motorn. Därför sitter det en backventil där...soren60 skrev:Nu har jag kollat, och nippeln sitter bra till.
Jag har lite svårt att tänka mig att dieseln kan försvinna denna väg.
Nippel sitter i överkant på pumpen, och slangen drar iväg uppåt.
När min pump tappade trycket satte jag en slangtång på returledningen och lät bilen stå i ett par dagar. När jag sen provade å starta funkade den kalas!
Du kan även byta returledningen mot en genomskinlig bränsleslang. Då ser du direkt om det bubblar i bränslet om den drar luft.