Sida 1 av 1
Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: fre maj 20, 2016 12:11
av Brummel

Idag var jag och besiktigade min spanskbyggda Suzuki Samurai Pickup med 1,9 Renaultdiesel 2001.
Som alltid är jag lite orolig om den skall klara besiktningen. Ojämn bromsverkan och avgasvärden som nätt och jämnt klarades var det förra året. Hur skulle det gå i år.
Bromsprovet hoppade besiktningsmannen över helt och hållet och skrev Alternativ kontrollmetod på väg.
Avgasprovet hoppade han över också, men skrev K-värde 0,40. Det regnade ute och han kanske inte hade lust att stå ute i regnet? Det var Fredag och han kanske såg fram mot kvällens festligheter?
Bilen blev alltså godkänd med blankt papper.
Är det någon som vet om det blivit enklare regler?
Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: fre maj 20, 2016 14:10
av Danne
Brukar få okulär besiktning av avgaserna (diesel), förmodligen för att det slutar nästan mitt under flaket och bökigt att komma åt

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: fre maj 20, 2016 14:35
av no1_martin
Vissa dieslar är av sin konstruktion känsliga för fånigt fulgasvarbande. De motorerna brukar de undvika att varva. Men det har nog varierat genom tid det med.
Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: fre maj 20, 2016 14:39
av Danne
Det var inget dom tog hänsyn till innan jag flyttade röret, då körde dom upp den till varvstoppet typ, gärna flera gånger om värdet blev dåligt, då kan man snacka om att man kved

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: fre maj 20, 2016 16:22
av ernie
Vilket företag va du hos ?
Jag va hos Dekra i Borås med Patrolen igår och dom fick inte prova 4x4 bilar på rullarna som jag förstod det. Han sa att det hade gått sönder drivknutar mm, så därför fick dom inte trots urkopplingsbar 4x4. Dom gjorde heller inget fullgasvarvade när dom kolla avgaserna.
Det är bara Bilprovningen som körde i rullarna numera för dom har inga problem att betala om det går sönder sa han
Vet inte hur det är med det för på Opus så kör dom ju 4x4 bilar i rullarna om 4x4 går att koppla ur.
Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: fre maj 20, 2016 18:09
av Brummel

Jag var och besiktigade hos Opus. Som sagt varken bromsprov eller avgasprov. Hurra!
Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: fre maj 20, 2016 20:28
av klirre
Avgaserna förstår jag till viss del att det är skönt att slippa, men bromsprov? Det är ju liksom en del av säkerheten och borde ju prioriteras högt av alla fordondägare? Framförallt om de brukas på väg.
Mvh//Klirre
Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: fre maj 20, 2016 22:44
av Lars 9k
klirre skrev:Avgaserna förstår jag till viss del att det är skönt att slippa, men bromsprov? Det är ju liksom en del av säkerheten och borde ju prioriteras högt av alla fordondägare? Framförallt om de brukas på väg.
Mvh//Klirre
Instämmer

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: lör maj 21, 2016 5:58
av JohnE
Besiktade min i förrgår på Carspect, sa att jag lagt ur fyrhjulsdriften så han fick gärna köra den i rullarna.

Varvstopp fick jag också, men bilen var ordentligt varmkörd så det ser jag inte direkt ett problem med. Den kommer få smaka på en hel del från mig också

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: sön maj 22, 2016 14:30
av Danne
Jag brukar åka till "besikta" då dom är närmast och dom kör i rullarna, dock så frågar dom alltid om 4x4 är urkopplad först.
Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?
Postat: sön maj 22, 2016 22:23
av niva_mats
Gällande avgaserna på dieslarna så säger dom på min station att dom brukar varva till när dom kör ut för körtestet och ryker det inte till så är det som regel bara bortkastad tid.
Samma med bromstestet tar bromsarna som dom skall vid testet så är det inga problem.
Sedan får man som ägare av ett entusiastfordon faktiskt själv ta ett eget ansvar, bromsarna är väldigt utsatta på en terrängbil så dom bör vara välservade.